Ministrul Mediului a declarat duminica ca taxele sunt mai mici pentru masinile vechi pentru ca autoritatile romane au acceptat pozitia Comisiei Europene (CE) potrivit careia poluarea produsa de o masina se calculeaza in functie de durata de viata a acesteia.
„Cu cat o masina este mai veche si mai aproape de casare, cu atat si sursa de poluare este mai aproape de a fi stopata”, a declarat Korodi. Ministrul a estimat ca durata de viata a unei masini noi este de pana la 20 de ani. „Deci va polua in tot acest timp, spre deosebire de o masina de 13 ani vechime, care va mai polua doar cativa ani”, a spus ministrul mediului.
Potrivit proiectului de ordonanta de urgenta care modifica taxa auto, valoarea taxei se va tripla la masinile noi Euro 4, dar este de zece ori mai mica pentru masinile Euro1, cu o vechime de 14 -15 ani.
Korodi a precizat, insa, ca taxarea masinilor non-euro (cele mai vechi si mai poluante masini) a crescut fata de varianta veche a taxei auto. „Deci taxa nu abdica de la scopul sau de protejare a mediului, deoarece cu cat gradul de poluare este mai ridicat, valoarea taxei pe centimetrul cub creste proportional”.
Astfel, pentru o masina Euro 4, cu o capacitate cilindrica de 1400 cmc, un cmc este taxat cu 30 de centi, iar pentru o masina non-euro este taxat cu 8 euro. Pentru o masina cu o capacitate cilindrica de peste 3000 cmc (care polueaza mai mult), taxa pentru un cmc este de 95 de centi in cazul masinilor Euro 4, de 2,8 euro pentru Euro 3, de 23 de euro pentru masinile non-euro.
La stabilirea nivelului taxei se iau in calcul, alaturi de vechimea masinii, rulajul mediu anual, starea tehnica si nivelul de dotare a masinii.
APIA: Noua taxa favorizeaza importul de masini second-hand
Noua forma a taxei de prima inmatriculare propusa de Guvernul Romaniei este mai „proasta” decat precedenta si favorizeaza importul de automobile poluante, a declarat presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Ernest Popovici.
„Modalitatea de stabilire a vechii taxe era mai buna, dar cuantumul acesteia ar mai fi trebuit discutat. Aceasta taxa mica la masinile vechi nu face altceva decat sa aduca automobile poluante in tara”, a spus Popovici.
Reprezentantul APIA a explicat pentru NewsIn ca tinand cont de noua forma a taxei de prima inmatriculare importul de masini second-hand va fi mai greu de controlat.