Pe fondul crizei economice, leasingul operational „musca” tot mai mult din piata leasingului financiar, sustin IFN-urile (institutiile de finantare nebancara). Si asta pe fondul scaderii generale, continua, a pietei auto din Romania, din ultimii trei ani.
Pe de alta parte, transportatorii afirma ca din cauza dobanzilor mari, nici una dintre variantele de finantare nu sunt convenabile in momentul de fata, astfel ca marii operatori prefera creditul auto pe care il pot utiliza in achizitia de vehicule second-hand.
Cu toate acestea, potrivit ofertelor institutiilor de credit, dobanzile in ambele cazuri par a fi asemenatoare, atat in cazul leasingului, cat si al creditului auto, numai ca rata creste in cazul leasingului pentru ca inglobeaza si costurile de asigurare.
Astfel, cea mai scazuta DAE pentru leasingul financiar este oferit de cei de la EFG Leasing, de 9,55%, iar cea mai ridicata dobanda efectiva este de 12,65%, la UniCredit Leasing.
Pe de alta parte, in cazul creditului auto, DAE variaza de la 9,63%, produs disponibil la Banca Transilvania, si 20,75%, credit apartinand BCR.
Leasingul operational, crestere de 15%
Bogdan Apahidean, directorul general al societatii LeasePlan Romania, a declarat ca in 2010, piata leasingului financiar a scazut cu aproximativ 14%, in timp ce leasingul operational, practicat in Romania incepand din 2005, este in continua crestere.
Astfel, anul trecut majorarea a fost cuprinsa intre 14 si 15%, iar valoarea totala a pietei s-a ridicat la aproximativ 200 milioane de euro.
Pe de alta parte, leasingul financiar insuma anul trecut aproximativ 650 milioane de euro, in scadere cu aproximativ 55% fata de 2009. Si asta in timp ce, la sfarsitul lui 2008, valoarea finantata depasea 4 miliarde de euro.
[quote=Bogdan Apahidean, LeasePlan]Piata auto scade continuu de trei ani, in 2010 au fost inmatriculate100.000 de masini, circa 30% din volumul maxim atins in 2007[/quote]
Dintre cele 100.000 de masini inmatriculate anul trecut, 32.000 au fost achizitionate prin leasing operational, potrivit reprezentantului LeasePlan. El crede ca exista potential de crestere si in 2011, cu un procent de pana la 15%.
Apahidean a mai spus ca in prezent, peste 1.000 de companii au apelat la serviciile de leasing operational si management de flota, majoritatea provenind din randul multinationalelor.
Leasingul financiar, la minimul istoric
Pe de alta parte, leasingul financiar a inregistrat timp de doi ani un minimum istoric. Datele Asociatiei Societatilor Financiare din Romania arata ca piata a scazut anul trecut cu 14% fata de nivelul din 2009, la 1,1 miliarde euro, in functie de valoarea bunurilor finantate.
Si asta dupa ce in 2009, piata leasingului a coborat cu 73%, la 1,3 miliarde de euro.
Pe de alta parte, Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT), a declarat pentru Dailybusiness.ro ca in momentul de fata, niciuna dintre variantele de finantare nu este convenabila pentru transportatori, pentru ca dobanzile sunt ridicate comparativ cu cele ale creditelor auto.
Asta si in conditiile in care cele mai cautate vehicule sunt cele de pe piata second hand.
Hagiu a adaugat ca atunci cand apeleaza la finantarea prin leasing, transportatorii aleg una dintre cele doua forme, in functie de forma de activitate.
Astfel, daca o companie trebuie sa onoreze mai multe contracte pe o perioada determinata de timp si vrea sa-si completeze flota, atunci va apela la leasingul operational.
[quote=Augustin Hagiu, FORT]Leasingul operational este contractat atunci cand trebuie sa-ti asiguri o capacitate crescuta de transport, pe termen scurt, de maxim trei ani[/quote]
Pe de alta parte, operatorii aleg leasingul financiar atunci cand trebuie sa-si asigure o capacitate de transport pe termen lung.
Potrivit reprezentantilor Porche Finance Group, atunci cand flota auto a unei companii este dezvoltata prin leasing financiar, proprietarul este cel care suporta, in afara de rata lunara, toate cheltuielile de intretinere, reparatii, asigurare sau alte taxe.
In acest caz, toate riscurile aferente masinii date in folosinta sunt asumate de catre utilizator.
Pe de alta parte, leasingul operational presupune semnarea unui contract pe o perioada determinata, cu institutia finantatoare si plata unei rate lunare pentru utilizarea autovehiculului.
In schimbul acestei rate lunare, compania de leasing se ocupa de toate responsabilitatile aferente autovehiculului dat in folosinta, respectiv plata taxelor si a asigurarilor, reparatiile, intretinerea sau chiar schimbare anvelopelor.
In cazul leasingului operational, rata lunara este compusa din amortizare si beneficiul companiei de leasing, iar autovehiculul se inregistreaza in contabilitate ca mijloc fix al firmei finantatoare.
In acelasi timp, la finalul contractului, utilizatorul poate alege sa returneze bunul, sa-l achizitioneze sau sa prelungeasca contractul. Avansul nu este obligatoriu, de aceea rata lunara este mai mare sunt mai mari.
In cazul leasingului financiar, rata lunara este compusa in principal, dobanda si TVA. Tot in aceasta forma de finantare, beneficiarul are posibilitatea de a-si deduce cheltuielile cu dobanda, amortizarea sau diferentele de curs valutar.
Astfel, vehiculul sau bunul respectiv va fi inregistrat ca mijloc fix in contabilitatea utilizatorului. Acelasi contract prevede ca la expirarea perioadei de finantare, proprietatea asupra bunului se transfera utilizatorului. Tot in cazul leasingului financiar, avansul este obligatoriu.
Leasingul operational, la pachet cu managementul flotei
Potrivit reprezentantilor companiilor de leasing operational, cei mai multi dintre cei care apeleaza la o astfel de forma de finantare aleg ca IFN-ul (institutia de finantare nebancara) sa se ocupe si de managementul flotei auto.
Bogdan Apahidean, directorul general al societatii LeasePlan Romania, a declarat ca in prezent, peste 1.000 de companii au apelat la serviciile de leasing operational si management de flote, majoritatea provenind din randul multinationalelor si a companiilor mari.
Tarifele practicate pe piata romaneasca pentru managementul flotei variaza intre 4,7 euro pe luna pentru fiecare masina si poate depasi 50 de euro, in functie de serviciile incluse in abonament.
Daniel Ivan, general manager al Fleet Management Services (FMS), estimeaza pentru 2011 o majorare a cifrei de afaceri cu aproximativ 20%, comparativ cu 2010, cand aceasta s-a ridicat la 10,5 milioane de lei.
De asemena, compania isi propune pentru acest an o crestere de 50% a flotei auto pe care o are in administrare, fata de anul 2010, cand FMS detinea aproximativ 2.000 de autoturisme.
Printre companiile care au apelat la astfel de servicii se numara Unicredit, UPC, Billa, Avon, Veolia, Mobexpert, Alston, reteaua de retail Profi, Bricostore, Porta Doors, dar si FarmaVet, 2NA FARM, Romcarton, TBI Leasing, Delta Design sau Puls.
Asociatie pentru leasingul operational
Pe fondul cresterii pietei de leasing operational, sase jucatori de profil au infiintat, joi, la Bucuresti, Asociatia Societatilor de Leasing Operational (ASLO) dupa trei ani de negocieri, astfel ca organizatia concentreaza 70% din piata actuala, pe care activeaza 14 companii.
Membrii fondatori ai ASLO sunt ALD Automotive, Arval Service Lease Romania, Dirent Group, Fleet Management Services, LeasePlan Romania si Porche Mobility.
Conducerea Asociatiei este asigurata in primii doi ani de Bogdan Apahidean, director general al LeasePlan Romania si Christian Busch, director general al Arval Service Lease Romania si Daniel Ivan, director al FMS, in calitate de vice-presedinti.
Potrivit conducerii ASLO , in prezent, leasingul operational reprezinta reprezinta aproximativ 20% din totalul pietei de leasing auto, in timp ce in alte state europene, acesta reprezinta intre 20 si 40% din piata totala.
De asemenea, acestia sustin ca potentialul pietei romanesti de leasing operational este cuprins intre 8.000 si 10.000 de unitati noi.