Franța, Grecia, Italia și Polonia se pregătesc să voteze vineri în favoarea unei propuneri a Uniunii Europene de a impune tarife de până la 45% asupra importurilor de vehicule electrice (VE) produse în China. Această măsură, care face parte dintr-o anchetă antisubvenții desfășurată de Comisia Europeană, ar putea duce la o creștere a tensiunilor comerciale cu Beijingul, potrivit economedia.ro.
Ancheta urmărește să determine dacă producătorii chinezi de vehicule electrice beneficiază de subvenții de stat care le permit să vândă vehiculele la prețuri mai mici pe piața europeană, afectând competitivitatea producătorilor auto locali din UE.
Te-ar mai putea interesa și: Moment istoric pentru infrastructura din România. Guvernul alocă 5 miliarde de lei pentru autostrada Moldovei, autostrada Transilvaniei şi centura Bucureştiului
foto: auto, electrice
Conform regulilor Uniunii Europene, Comisia Europeană are autoritatea de a impune tarife finale sau „definitive” pe o perioadă de cinci ani, cu condiția ca o majoritate calificată a statelor membre să nu se opună propunerii. Această majoritate trebuie să fie formată din cel puțin 15 țări care reprezintă 65% din populația totală a Uniunii Europene.
Până în prezent, Franța, Grecia, Italia și Polonia și-au declarat sprijinul pentru această măsură, iar împreună, aceste țări dețin 39% din populația UE. Deși nu este suficient pentru a atinge pragul de 65%, sprijinul lor subliniază probabilitatea ca măsura să fie adoptată.
Comisia Europeană a trimis deja propunerea către toate cele 27 de state membre, iar votul final este așteptat să fie decisiv în implementarea acestor tarife. Totuși, Comisia rămâne deschisă negocierilor cu China pentru a găsi soluții alternative care să evite escaladarea conflictului comercial.
Una dintre opțiunile aflate în prezent în negocieri este stabilirea unui preț minim de import pentru vehiculele electrice chineze, calculat pe baza unor criterii precum autonomia vehiculului, performanța bateriei și tipul de tracțiune (cu două sau patru roți motrice). Această abordare ar putea oferi o soluție de compromis care să protejeze atât interesele economice ale UE, cât și pe cele ale Chinei.
O altă alternativă aflată în discuții implică angajamente de investiții din partea companiilor chineze în infrastructura și producția europeană de vehicule electrice. Aceasta ar putea include stabilirea unor cote de export pe o perioadă de tranziție, în timpul căreia producătorii chinezi ar investi în fabrici sau parteneriate locale, contribuind astfel la dezvoltarea industriei auto din Europa.
Propunerea tarifului de 45% este văzută ca o încercare de a proteja industria auto europeană, care se confruntă cu presiuni din partea producătorilor chinezi, mai ales datorită costurilor mai mici de producție și subvențiilor guvernamentale. Dacă va fi aprobată, această măsură ar putea reduce accesul vehiculelor electrice chineze la piața europeană, ceea ce ar putea duce la reacții de retorsiune din partea Beijingului și ar putea afecta relațiile comerciale dintre UE și China.
Te-ar mai putea interesa și: Amendă în valoare de 10.000 de lei pentru cei care au automate de cafea. Obligațiile care trebuie respectate