Segmentul mașinilor electrice a scăzut foarte mult în 2024 în urma mai multor factori perturbatori, iar producătorii s-au gândit să pregătească mai multe maşini electrice sub 25.000 de euro, în dorința de a atenua cifrele negative înregistrate anul acesta.
Dacă în 2023, mașinile electrice au avut un succes nemaipomenit, 2024 a adus scăderi masive, având în România doar 5,6% cotă de piaţă. Companiile auto, însă, scot pe piaţă modele mai accesibile, sperând că vânzările acestora vor creşte din nou anul următor.
În modul acesta, pe mulţi români îi interesează ce modele de maşini electrice pot achiziționa sub 25.000 de euro în 2025. În momentul de față, în România, sunt lansate pe piață doar două modele, dar din 2025 vor fi disponibile mai multe. Dacia Spring şi Citroen e-C3 sunt pe listă, în timp ce Leapmotor, marcă lansată de curând în ţara noastră, va aduce peste câteva luni un vehicul de oraș care a început să fie montat în Polonia.
Tot așa, vor fi accesibile cele de la BYD, o companie auto din China, care va iniția o uzină în Ungaria, lucru ce va permite reducerea preţurilor finale.
„Acest segment așteptat de toată lumea întârzie din motive legate de fabricație, iar companiile care au localizat în Europa producția au descoperit că au probleme în a fabrica mașinile, deoarece componentele esențiale depind de China, iar partea tristă este că în Europa nu prea ai ce-ți trebuie”, explică Dan Vardie.
Te-ar putea interesa și: Maşinile vor fi „smartphone-uri pe roţi”. Concurenţa constructorilor nu mai vizează motorul, ci programele software
În 2024, vânzările la astfel de vehicule au scăzut cu un procent de 30%, fiind vorba de zeci de mii de bucăţi sau chiar de 150.000 în cazul Germaniei.
„Oamenii se întreabă: oare nu moare mașina electrică, oare nu se va întâmpla ceva cu ea? Dacă o cumpăr și rămân cu ea ce pățesc? Însă cei care au deja mașini electrice știu foarte bine că nu se va întâmpla așa ceva”, a spus Dan Vardie, președinte al APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor Auto din România).
Printre motivele pentru care românii au achiziționat un număr redus de maşini electrice anul acesta este faptul că s-a înjumătățit subvenția din cadrul programului Rabla Plus. Tot așa, aceste autoturisme sunt mai scumpe decât cele ce funcționează pe benzină, nu sunt destule stații de încărcare, dar şi din cauza neîncrederii pe care clienţii o au cu privire la viitorul acestor mașini.
Un alt factor este autonomia care s-a dovedit a fi un mare impediment pentru cei care doresc să le folosească şi la drumuri mai lungi. Cea mai vândută maşină electrică în 2024 este Dacia Spring, locul doi fiind ocupat de Tesla. Alături de ele se regăsesc şi Hyundai, Volkswagen și Renault.
Citește și: Cu cât se vinde un Trabant în 2024. Suma uluitoare cerută pe mașina simbol din perioada comunistă