S-au dus vremurile cand, aproape in fiecare luna, la nivel mondial, producatorii auto lansau cate o noua masina sau macar o noua versiune de automobil. Piata auto si-a redus dramatic ritmul de crestere, odata cu escaladarea pretului petrolului care a schimbat comportamentul clientilor.
„Petrolul era 70 de dolari barilul acum un an. Acum e 140. Cei care vroiau sa isi cumpere masini au devenit brusc mai atenti la consum”, spune presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania, Constantin Stroe.
„Anul 2008, din punctul acesta de vedere, va fi unul de schimbari, va aduce o reasezare a producatorilor, a ofertelor. Este un an dificil, marcat, pe langa criza petrolului, de problemele din pietele financiare. Ratele dobanzilor au crescut, iar asta se vede in reducerea ritmului de achizitie a masinilor in rate si leasing”, a explicat Stroe, pentru DailyBusiness.ro
In aceste zile, odata cu anuntarea rezultatelor financiare din prima jumatate a anului,
Ford, Renault, Daimler, VW si alti jucatori importanti din piata auto si-au exprimat ingrijorarea cu privire la contextul macro-economic, anuntand masuri menite a rentabiliza productia si a-si adapta oferta la noile realitati din piata.
Experienta gigantului american Ford este cat se poate de relevanta pentru ceea ce se intampla in piata auto, spun specialistii. Compania, care in 2006 a declansat un amplu program de restructurare a productiei si personalului, estimand ca in 2009 va reveni pe profit, s-a trezit ca in trimestrul doi din acest an a ajuns la o pierdere de 8,7 miliarde de dolari. Fortata de imprejurari, Ford a anuntat ca isi va reorienta productia catre modele cu consum mic de carburant, in genul Ford Fiesta.
„Ne vom restructura intr-o maniera ofensiva, ca sa putem fi rentabili la actualele niveluri de cerere si vom schimba modelele”, a a spus presedintele si directorul general al Ford, Alan Mulally, intr-o conferinta.
Ford va transforma trei uzine de vehicule mari astfel incat acestea sa produca modele compacte, berline si berline cu caroserie de 4×4. Compania va importa si adapta sase modele care au avut succes in Europa, printre care Ford Fiesta. „De acum pana in 2010, doua treimi din investitii vor fi destinate berlinelor si berlinelor cu caroserie de 4×4”, iar ca sa imbunatateasca performantele de consum ale modelelor, „Ford va inlocui sau va ameliora aproape toate motoarele pana la sfarsitul lui 2010”, a mai spus Mulally.
Probleme nu sunt doar in America, ci si in Europa, unde constructorul francez Renault a anuntat, saptamana trecuta, un plan de scadere a costurilor ce include reducerea numarului de locuri de munca din Europa cu 5.000 de angajati, prin intermediul disponibilizarilor voluntare.
In Germania, profitul net al constructorului auto Daimler AG a scazut cu 25% in al doilea trimestru, la 1,39 miliarde euro pe fondul incetinirii cresterii economice la nivel mondial, scumpirii materiilor prime si aprecierii euro, se arata intr-un un comunicat al companiei. Iar datele financiare nu au luat in calcul cifrele de peste ocean ale producatorului american de automobile Chrysler, unde detine 19%, si care nu au fost inca date publicitatii.
Orientul, altadata un adevarat El Dorado pentru producatorii auto, resimte si el criza din pietele internationale, iar experienta constructorului sud-corean de automobile SUV (sport utility vehicle) Ssangyong Motor vine sa sustina noul trend „economic” ce anima piata auto internationala.
Compania a anuntat ca isi va reorienta productia catre modelele sedan, in urma cererii in scadere pentru vehicule mari, in special de pe piata americana. Vanzarile Ssangyong au scazut cu 26% in prima jumatate a anului. Numarul de modele SUV Actyon comercializate a inregistrat un declin de 61,2%.
Salariatii vor fi trimisi in somaj tehnic, iar intre timp, liniile de productie vor fi adaptate lansarii a 5 noi modele, mai economice, pana in 2011.
„Mai toate companiile care au probleme au ignorat semnalele din piata petrolului, iar acum platesc pretul pentru ca nu au deschis ochii la timp”, a declarat Liviu Dobrin, directorul Autovit, companie specializata in tranzactiile auto.
„Ford vindea modele mari consumatoare de carburant, in timp ce General Motors cauta sa produca masini cat mai mici si mai economice. Pe vremuri, toata lumea ridiculiza masinile japoneze pentru ca sunt prea mici si cu motoare mult prea cuminti. Iata ca trendul s-a schimbat, iar implicatiile economice sunt catastrofale pentru cei care nu au reusit la timp sa vada viitorul” mai spune Dobrin.
Printre companiile care au inteles din timp valul de recesiune ce urma sa afecteze piata s-au aflat cei de la Volkswagen care a inregistrat o crestere de 22% a profitului operational in al doilea trimestru, la 2,12 miliarde de euro.
„Mediul de lucru a devenit mai dificil si necesita eforturi mai mari din partea industriei auto”, a declarat directorul executiv al Volkswagen, Martin Winterkorn. „Nu este deloc usor pentru noi, dar detinem o pozitie avantajoasa pe piata si avem o strategie care sa ne permita sa ne indeplinim obiectivele”, a subliniat oficialul.
Rezultate pozitive au marcat si PSA Peugeot Citroen ce a anuntat un profit de 733 milioane de euro in primul semestru, in crestere cu 49%, dar si Fiat, italienii raportand un profit istoric in cel de-al doilea trimestru, de 243 milioane de euro, cu 25,9% mai mare fata de anul trecut.
„In cazul acestor companii, rezultatele pozitive vin ca urmare a unei restructurari masive a productiei. Au fost scazute costurile de productie, s-au facut disponibilizari si, poate cel mai important, au fost lansate masini ce consuma mai putin. Fiat poate fi considerat un exemplu relevant, lansand noul Fiat Uno si Fiat 500, ambele doua succese de piata”, a declarat analistul.
Stroe: Perioada de recesiune se va incheia pana la mijlocul anului viitor
Specialistii din piata estimeaza ca perioada de recesiune din pietele internationale va dura cel putin un an, daca nu mai mult.
Presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania, Constantin Stroe este optimist si crede ca criza se va incheia in primavara anului viitor.
„Piata auto a mai trecut prin astfel de perioade de recesiune, dar tot timpul si-a revenit. Eu cred ca esential va fi comportamentul consumatorului, iar acesta, indiferent de conditiile din piata, va privi automobilul ca pe un bun de lux. Nu cred ca vor fi prea multi soferi care ar da, de pilda un motor de 2 litri pe motorina pe unul de 1,1 pe benzina, indiferent ca va scoate mai multi bani din buzunar. Cel mult, isi va reduce drumurile”, a declarat Stroe.
Liviu Dobrin, presedintele Autovit, crede ca evolutia pietei va depinde de evolutia economiei mondiale, iar pretul petrolului va fi in continuare un factor fundamental.
„Daca petrolul va ajunge la 200 de dolari pe baril, cu siguranta ca piata auto va resimti asta. Iata ca eforturile pentru dezvoltarea unor motoare alternative, pe curent electric sau combustibil alternativ, sunt tot mai puternice, ca vanzarile de automobile pe motorina au scazut fata de cele pe benzina, ca masinile mici au devenit preferatele pietei. Acestea sunt fapte ce vor dicta si pe viitor trendul pietei, asta daca nu cumva, printr-o minune, petrolul va reveni la preturile de anul trecut”, a mai spus Dobrin.