Negocierile intre Ford si statul roman pentru privatizarea Automobile Craiova vor fi reluate marti la Bucuresti.
Ford nu vrea, sub nicio forma, sa plateasca datoriile Daewoo Craiova, estimate la 800 milioane de dolari, pentru care Daewoo s-a judecat ani de zile cu statul roman, si nici sa fie obligat sa asigure in urmatorii 10 ani piesele pentru cele peste 200.000 de automobile Cielo, Matiz, Tico si Nubira, iesite pe poarta fabricii din Craiova, reiese din declaratiile facute de Sebastian Vladescu, presedintele comisiei de privatizare a Automobile Craiova.
„Legea spune ca, din momentul in care a iesit pe poarta fabricii, producatorul trebuie sa asigure piese de schimb pentru masina, timp de 10 ani”, explica, pentru DailyBusiness, Andrei Filian, directorul tehnic de la Automobile Craiova.
„Cum piesele Daewoo sunt acum licenta GM, ar insemna ca Ford sa gaseasca o modalitate de a produce sau a importa produse de la rivalul sau principal la nivel mondial, General Motors”, a explicat Filian.
General Motors a preluat concernul coreean Daewoo in 2002, fara insa a fi interesat de fabrica de la Craiova, deoarece producatorul roman nu se afla in planurile de dezvoltare a business-ului companiei americane, al treilea producator auto pe plan mondial.
Valeriu Garlea, directorul de PR de la Daewoo Craiova, spune insa ca Ford nu va fi nevoit sa produca piesele si ca le va putea importa din Coreea de Sud sau de la alti producatori.
„Problema ar putea fi rezolvata prin importuri sau identificarea unor producatori locali de piese de schimb pentru produsele Daewoo. Ingrijorarea Ford este motivata poate prin prisma faptului ca ar fi nevoita sa lucreze cu materialul concurentei, de la GM”, a mai spus Garlea, pentru DailyBusiness.
Daewoo Craiova este producatorul si distribuitorul de autoturisme si subansamble pentru autoturisme sub licenta GM – Daewoo Auto Technologies.
Prin preluarea pachetului majoritar de actiuni la Automobile Craiova, Ford ar urma sa devina unicul actionar cu drept de vot la S.C. Daewoo Automobile Romania S.A.. Ford va controla astfel, cu sau fara voia sa, distributia de piese de schimb pentru automobilele Daewoo existente pe piata romaneasca.
Datoriile – intre obligatii, facilitati istorice si tribunal
O alta problema pe care Ford a ridicat-o in negocierile cu statul roman, conform presedintelui Comisiei de Privatizare, Sebastian Vladescu, este cea a datoriilor „istorice” ale Daewoo, de peste 800 milioane de euro.
Banii reprezinta cuantumul facilitatilor pe care statul roman le-a acordat sud-coreenilor in momentul in care acestia au preluat compania din Craiova, facilitati retrase ulterior.
„Este vorba intr-adevar de aceasta suma, pentru care noi ne-am judecat cu autoritatile”, spune directorul de PR de la Daewoo Craiova.
„Pe 27 iunie, s-a judecat la Curtea de Apel, unde am castigat. De atunci, nu s-a facut recurs, sau cel putin avocatii nostri nu au primit nimic de la ANAF. Cred ca Ford vrea sa afle concret ce se va intampla cu aceste datorii, daca le va prelua statul roman, conform deciziei Justitiei, sau ne vom judeca in continuare, daca fac recurs ca CSJ”, a mai declarat Garlea
„In afara acestor creante, firma este curata, fara datorii si, pe tot parcursul productiei, nu am avut datorii la stat „, a precizat oficialul Daewoo Romania.
Intr-un comunicat de presa, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a anuntat insa, pe 3 iulie, ca va ataca la ICCJ, decizia Curtii de Apel in acest caz.
Litigiul dintre Daewoo Automobile si ANAF a inceput in decembrie 2005, in urma controlului efectuat de Directia Regionala Vamala Craiova la societate.
Vamesii au stabilit ca Daewoo datoreaza statului peste 800 milioane de euro, reprezentand facilitatile fiscale de care a beneficiat societatea in trecut, inclusiv majorari si penalitati.
Facilitatile au fost obtinute de Daewoo Automobile in baza Legii 71/1994, privind acordarea unor facilitati suplimentare fata de Legea 35/1991 republicata, pentru atragerea de investitori straini in industrie.
Legea „Ford” starneste controverse
Guvernul pare tentat sa accepte o lege speciala care sa reglementeze privatizarea Automobile Craiova. Sebastian Vladescu, presedintele comisiei de privatizare, a precizat, zilele trecute, ca legislatia privind privatizarea nu poate cuprinde, in prezent, toate aspectele negocierilor cu Ford.
„Am primit mandat de la Guvern sa negociez in cadrul unei legi speciale pentru privatizarea Automobile Craiova. Pretentiile Ford, pe care nu le pot face publice inca, nu se regasesc in cadrul legislativ pentru privatizare. Ford vrea sa preia o societate curata”, a precizat Sebastian Vladescu.
Potrivit lui Vladescu, reprezentantii Ford nu au cerut facilitati fiscale, insa vor sa fie clarificate toate problemele legate de societatea Automobile Craiova, de la cele referitoare la datoriile catre stat pana la cele legate de raspunderea pentru masinile produse de fostul proprietar, Daewoo, si aflate inca in circulatie.
„Daca vom acorda ajutoare de stat, acestea se vor incadra cu siguranta in schemele de ajutor agreate de Uniunea Europeana”, a afirmat Vladescu, adaugand ca pretul de cumpararea nu a facut inca obiectul negocierilor cu compania americana.
Pe de alta parte, Legea „Ford” si-a gasit si primii contestatari. Fostul ministru al Economiei si Comertului, Codrut Seres, a declarat, luni, ca nu este de acord ca Guvernul sa aprobe o lege speciala privind privatizarea Automobile Craiova, intrucat prin aceasta lege „se urmareste ca cineva sa se spele pe mani si sa arunce responsabilitatea pe Parlament”.
Fostul ministru MEC a apreciat ca privatizarea Daewoo Craiova ar trebui sa se faca in conditii normale, adica sa fie supravegeheata de catre comisia de privatizare, la fel ca si in cazul altor societati de stat privatizate.
„Ca fost ministru, consider ca nu se impune o lege care sa fie aprobata de Parlament pentru privatizarea Daewoo Craiova. Avem o comisie de privatizare care trebuie sa-si faca treaba. Toate parghiile pentru a se face privatizarea sunt in mana Guvernului si nu trebuie o lege speciala”, a mai declarat fostul ministru.
Sebastian Vladescu spera ca legea „Ford” sa fie aprobata de Parlament in septembrie, deoarece „cei de la Ford nu sunt dispusi sa astepte pana in 2008”.
Matizul, o masina inca valabila pe piata
Dincolo de negocierile privind preluarea Automobile Craiova de catre Ford si in ciuda concurentei acerbe promovate de rivalii de la Dacia cu modelul Logan, Matizul si Cielo sunt cerute inca pe piata romaneasca, dovada vanzarile din 2006 si primul semestru din 2007.
In 2006, Daewoo a vandut 23.000 de modele Matiz, Cielo si Nubira, iar in acest an, in primele sase luni, a comercializat 10.879 de autoturisme.
„Masinile Daewoo, in special Matizul, isi au piata lor bine definita si pot concura cu succes pe piata romaneasca. Vanzarile sunt in scadere, dar avem inca un public fidel”, spune Garlea. „Produsele au un nivel tehnologic bun si, cu cateva modificari de design si dotari, ar putea face fata cu succes concurentei”, a mai spus directorul de la Daewoo.
Daca va prelua compania de la Craiova, Ford va opri fabricatia modelelor Daewoo si va produce in Romania un model nou, aflat in prezent in curs de proiectare in Germania si Marea Britanie, a declarat John Fleming, presedinte si director general al Ford Europa. Specialistii auto estimau, recent, pentru DailyBusiness, ca este vorba de noul Fiesta, un automobil care ar urma sa intre in productie de serie in 2008.
La Craiova, Ford s-a angajat sa faca investitii directe de 675 milioane euro pentru retehnologizarea si modernizarea uzinei. Compania americana vrea sa transforme uzina intr-una din cele mai importante unitati de productie Ford din Europa si se obliga sa aiba in Romania cheltuieli de 1 miliard de euro in 2012 si sa produca anual 300.000 de autovehicule si tot atatea motoare.