Grupul de la Torino trebuia reorganizat pe alte principii pentru a iesi din criza in care se afla. Procesul nu trebuia insa sa fie unul haotic, vizand, simultan, toate brandurile, ci unul cu etape precise, destinate fiecaruia dintre acestea, si care sa fie sustinut de marcile care devenisera intre timp profitabile.
Evident, primul obiectiv a fost Fiat, mai cu seama ca exista si un termen-limita pana la care trebuia luata o decizie privind parteneriatul cu General Motors. Luca di Montezemolo a anticipat problemele pe care le va avea industria americana dupa atacul de la 11 septembrie 2001 si a socat pe toata lumea atunci cand a anuntat ca marca de la Torino va incerca sa se descurce singura. A fost insa masura justa.
Produse noi, o alta imagine de marca si o implicare activa in viata comunitatii (orasul Torino a suferit, cu ajutorul lui Fiat, schimbari radicale inaintea Olimpiadei de iarna din 2006) au oferit premisele iesirii din criza. Ba mai mult, Fiat a devenit profitabila cu 18 luni inaintea termenului stabilit initial.
Alfa Romeo se afla si ea intr-o profunda schimbare, pentru ca programul are drept obiectiv revenirea pe piata americana, in 2008, in timp ce in cazul Lanciei s-a adoptat, pentru moment, o strategie conservatoare, modul in care va evolua acest brand urmand sa fie decis, cel mai probabil, la inceputul deceniului viitor, atunci cand ar trebui gasit si locul acestei marci in portofoliul de produse al grupului.
O alta mutare cu greutate a fost desprinderea lui Maserati de Ferrari. Schimbarea era logica, pentru ca marca „Tridentului” devenise o piatra de moara atarnata de picioarele sprintene ale „calutului cabrat”. Ferrari traieste acum a doua tinerete gratie rezultatelor din Formula 1, a noilor produse, ca si a caracterului exclusiv impus acestora (productia nu este crescuta desi clientii asteapta chiar si peste doi ani masina comandata). Maserati, in schimb, avea probleme. Si, di Montezemolo a decis sa o mute in curtea lui Fiat.
Au urmat investitii serioase, dar si dezvoltarea unei noi serii de modele, GranTourismo coupe, prezentat la Geneva, fiind primul nume dintr-o lista care se anunta destul de lunga. Urmeaza, potrivit administratorului delegat Sergio Marchionne, versiunea Spyder deszvoltata pe baza lui GranTourismo, un alt coupe, de mici dimensiuni, in timp ce SUV-ul care sa aiba la baza conceptul Kubang, prezentat in 2003, desi pregatit, nu va aparea pe piata mai devreme de 2009.
Roberto Ronchi, CEO la Maserati, a declarat la Geneva ca marca pe care o conduce va izbuti sa devina profitabila din 2008 si ca, pana in 2011, va fi in masura sa indeplineasca obiectivele stabilite impreuna cu conducerea grupului Fiat, de a vinde 12.000 de unitati anual.
Noile modele, dar si expansiunea pe alte piete, sunt determinante in atingerea acestui obiectiv, unul deloc modest daca tinem cont ca in 2006 Maserati a comercializat 5.724 unitati, in crestere cu 3% fata de anul precedent. Iar in cazul in care va reusi acest ritm de crestere, Maserati va putea sa isi finanteze singura proiectele ulterioare, devenind, ca si Fiat, un centru de profit important pentru grup.
Razvan Codorean