Deşi s-au făcut şi se fac în continuare progrese importante, totuşi maşinile alimentate de energie solară există momentan doar la nivel de prototip, însă nu este departe momentul când acestea vor intra în producţia de masă şi vor fi lansate spre vânzare publicului larg.
Unul dintre modelele cele mai apropiate de momentul intrării în producţia de serie este Lightyear One, un sedan de lux care promite o autonomie de 725 km datorită panourilor fotovoltaice integrate în caroserie.
Cea mai ieftină versiune a sa, Lightyear Two, ar trebui să coste în jur de 40.000 de euro şi ar putea fi lansată între 2024 şi 2025 şi în Europa.
Un alt exemplu este Solar City Car, un mic cvadriciclu proiectat de un startup olandez, care are pe acoperiş un panou cu energie solară care îi permite să parcurgă 20 de km pe zi, potrivit Mediafax.
Funcţionarea unei maşini solare se bazează pe utilizarea unui panou solar, care captează energia soarelui şi o transformă în electricitate. Acesta este apoi trimis la un controler, care îl reglează şi îl stochează în baterie. Bateria alimentează motorul electric al maşinii, ceea ce o face să se mişte ca orice altă maşină electrică.
Cu toate acestea, maşina solară are avantajul că poate reîncărca bateria în orice moment, sau aproape, indiferent dacă este în mişcare sau parcată. Acest lucru, teoretic, ar trebui să îi permită să aibă o autonomie mai mare şi să nu depindă de infrastructura de încărcare.
În plus, energia solară este gratuită şi nu produce emisii nocive pentru mediu.
În anul 2023, un alt prototip, numit Stella Terra, a parcurs peste 1.000 de kilometri prin peisajul saharian din Maroc, iar coordonatorul proiectului a spus că ținuta de drum pe nisip și pietre este chiar confortabilă.
„Stella Terra trebuie să reușească să reziste pe teren accidentat, continuând să ruleze fără probleme pe macadam cu o greutate minimă la bord, pentru a putea fi alimentat exclusiv de energia solară.
Tocmai de aceea a trebuit să proiectăm chiar noi și să construim majoritatea componentelor, de la suspensie și până la sistemul de invertori pentru panourile solare.
Deoarece Stella Terra nu este grea, a scăzut mult riscul de afundare în nisip. Considerăm că ăaceasta este o lecție care nu ar trebui să fie ignorată de marii constructori, fie că vorbim de Land Rover sau BMW, când proiectează următoarea generație de soluții sustenabile de mobilitate”, a spus Wisse Bose.