Wissmann este membru al Partidului Crestin-Democrat si a fost ales ca urmare a bunelor sale contacte politice la Berlin si Bruxelles. Prin intermediul sau, marii constructori din Germania spera ca vor avea parte de o buna reprezentare, in special in ceea ce priveste discutiile tot mai aprinse, purtate la nivel european, legate de normele care ar trebui introduse pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon.
De altfel, predecesorul lui Wissmann, Bernd Gottschalk, a demisionat in urma cu doua saptamani tocmai din pricina presiunilor firmelor mari, care l-au acuzat ca nu le-a aparat interesele in chestiunea noilor norme.
Comunitatea Europeana intentioneaza sa emita un set de reguli foarte stricte legate de emisiile de carbon, incercand astfel sa reduca fenomenul incalzirii globale. Aplicarea acestor norme va presupune cheltuieli imense din partea unor constructori precum BMW, Mercedes-Benz sau Audi, care sunt specializate in masini premium, dotate cu motoare mari si puternice, in cazul carora nivelul emisiilor este ridicat.
VDA a vizat initial pentru postul de presedinte o personalitate care a condus una dintre companiile amintite. Rand pe rand insa, Helmut Panke (ex-BMW), Bernd Pischetsrieder (ex-VW) sau Jurgen Hubbert (ex-Mercedes-Benz) au declinat oferta, din motive personale sau, in cazul celui din urma, din pricina varstei (68 de ani).
Astfel, cei 18 reprezentanti de prim-rang ai celor mai mari constructori auto si furnizori din industria germana, care alcatuiesc Comitetul Executiv al VDA, au decis sa se orienteze catre un politician. Si l-au ales pe Wissmann, cu care au colaborat foarte bine in vremea in care acesta a detinut functia de Ministru al Transporturilor.
VDA reprezinta peste 500 de companii care activeaza in domeniul auto in Germania, tara care beneficiaza de cea mai performanta industrie si piata din Europa, si organizeaza, la fiecare doi ani, Salonul Auto de la Frankfurt.