DailyBusiness.ro:
Dupa ani de zile de recorduri de vanzari, se estimeaza ca piata auto romaneasca isi va reduce in acest an ritmul de crestere. Care ar fi motivele? Am ajuns la o maturizare a pietei?
Cristian Milea: In mod evident, evolutia de pana acum probeaza faptul ca piata romaneasca, cel putin la momentul discutiei noastre, are o evolutie de tip palier. Cresterile acelea spectaculoase, inregistrate in anii trecuti, sunt elemente de istorie si cred ca acest trend, pe care il regasim acum, il vom intalni cel putin pana la finele acestui an.
DB: La nivelul ofertelor, oferta auto de pe piata romaneasca s-a dezvoltat spectaculos atat la nivel cantitativ cat si calitativ. Ce va face pe viitor diferenta in ofertele din piata auto?
CM: Cu siguranta asistam la o lupta unde taberele s-au echilibrat din punct de vedere al comercialului. Oferta este foarte specializata si avem de-a face cu un spectru auto foarte complex. Cred ca dominanta in „razboiul” acesta, pe viitor, va fi calitatea serviciilor. Adica tot ceea ce se indreapta ca servicii din industria auto catre clientul final, ma refer inclusiv la partea de consiliere, consiliere financiara, de vanzari si am in vedere preponderent partea de servicii post-vanzare, acolo unde lucrurile sunt de la zi la zi mai sofisticate, sofisticare care vine din cererea clientului, nu din altceva.
DB: Am putea asista la programe reale de fidelizare a clientilor, extrem apreciate in Occident, de oferte competitive pe segmentul buy-back?
CM: Intr-adevar. Fac parte si acestea din panoplia serviciilor care, volens-nolens, va trebui sa faca parte din portofoliul operatorilor auto. Cred ca inclusiv partea de specializare a acestora, partea de accesorii, se va ajunge si la partea de tuning, la nivel de specializare a angajatilor, toate acestea sunt elemente care vor conta mai mult decat in momentul acesta.
DB: Principalii jucatori din piata auto mondiala si-au revizuit in scadere tintele de vanzari si implicit de profit pentru acest an, iar principala cauza a reprezentat-o explozia pretului petrolului. La fel, criza din pietele financiare a dus la o scumpire a creditului, fapt care a influentat intreaga piata auto mondiala. Valul negativ va afecta, pana la urma, si Romania sau vom reprezenta o enclava de prosperitate pentru producatorii auto?
CM: Pe de o parte, avem de-a face cu un peisaj international care se confrunta cu aceste probleme. Pe de alta parte, raportandu-ne la acest peisaj, putem spune ca indicele de motorizare a Romaniei este sub cel european, destul de drastic, iar, din acest motiv, tendinta de crestere va exista la noi. Este adevarat ca ceilalti factori care fac parte din totalul factorilor determinanti pentru cresterea in piata auto, la momentul acesta nu sunt favorabili – si ma refer aici la cel legislativ, cu mult discutata taxa de poluare care a avut suficiente forme ca sa induca pietei auto un recul. Pe de alta parte, economicul nu mai este unul care sa sustina o crestere a industriei auto. Toate aceste lucruri vor duce la o rezultanta care va permite cresterea industriei auto din Romania, dar nu la cotele pe care le-am inregistrat in anii trecuti.
DB: Banca Nationala incearca, in aceste zile, sa impuna un nou regulament pentru banci, menit a tempera apetitul extrem de puternic al romanilor pentru credite, mai ales in valuta. In ce masura credeti ca aceste noi masuri, pe langa cele deja luate ce vizeaza scumpirea creditului, vor influenta piata auto?
CM: Cred ca, la nivel de finantare, indiferent de cat de agresiva va fi in continuare optiunea BNR-ului, dealerii auto, bancile, jucatorii din piata vor gasi cai de ofertare a unor produse care sa ajute clientul roman sa cumpere masini. Istoria ne-a demonstrat ca aceste lucruri se intampla.