„N-am schimbat regulile in timpul
jocului, dar am schimbat putin viziunea privind distribuirea tichetelor pentru
Programul Rabla. Daca la inceputul programului anuntam ca sunt 17.000 de
tichete pentru persoanele fizice si juridice si 3.000 de tichete pentru
institutii, astazi pot sa va spun ca am schimbat programul, in sensul ca vom
acorda 17.000 de tichete numai pentru persoanele fizice, iar persoanele
juridice vor intra in grupa celor 3.000 alaturi de institutii”, a
declarat Plumb, citata de Mediafax.
„Am spus foarte clar ca in prima etapa
de distribuire a tichetelor se vor da doar 25% din numarul aferent fiecarui
judet, care primeste aceste tichete in functie de numarul de masini mai vechi
de 10 ani, si nu in functie de numarul populatiiei, asa cum a fost pana acum.
Deci, anul acesta, am schimbat filosofia. Am vrut sa avem o monitorizare mai
buna si un control clar in ceea ce priveste distribuirea tichetelor”, a
afirmat Plumb.
Numarul tichetelor Rabla a scazut in acest an la 20.000, fata de 45.000 in 2012, 120.000 in 2011 si 190.000 in 2010.
Potrivit analistilor, s-a ajuns in aceasta situatie din lipsa de bani.
Programul este finantat din incasarile timbrului de mediu. In primele patru luni ale anului, fiscul abia a adunat 239 de milioane de lei din aceasta taxa, cu mult sub estimari. Iar din aceasta suma statul trebuie sa-i despagubeasca pe cei care au castigat in instanta returnarea taxei de mediu sau a taxei auto incasate abuziv.
“Va fi interesant de vazut ce se va intampla cu celelalte 15.000 de tichete valorice. Ma astept camare parte din acestea sa ia calea dealerilor auto, care sa le ofere drept promotii sau sa ajunga la firmele care au parcuri de masini si trebuie sa si le schimbe”, a declarat analistul auto Razvan Marinescu.
“Nu cred ca vom mai vedea foarte multe tichete la REMAT-uri, sau daca vor fi, le vom vedea tot la fel, distribuite cu taraita. La 6500 de lei tichetul, interesele sunt destul de mari, iar dealerii auto vor incerca sa le atraga pentru a le folosi drept discounturi sumplimentare pentru achizitia de automobile noi”, a declarat acesta.
Si asta mai cu seama ca se poate folosi un singur voucher pentru cumpararea unei masini noi, spre deosebire de trei in 2012.
Regulamentul Rabla spune ca persoanele fizice care doresc sa beneficieze de valoarea voucher-ului obtinut la casarea autovehiculului mai vechi de 10 ani se pot inscrie la unul din colectorii validati in program, a caror lista se regaseste pe site-ul Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM), in timp ce firmele si institutiile publice interesate se inscriu direct la AFM, institutia care gestioneaza Programul „Rabla”.
Strategia nationala de innoire a parcului auto a demarat in 2005 si a fost principalul sprijin al pietei auto. In total, Programul „Rabla” a scos din circulatie aproape 460.000 de autoturisme mai vechi de zece ani.