- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Miza interesului Ford pentru Daewoo – noul Fiesta ar putea fi produs la Craiova

06 Jul, 01:05 • Redactia DailyBusiness
Americanii de la Ford, singura companie care a facut o oferta pentru preluarea Daewoo, ar putea produce la Craiova, de anul viitor, noul model Fiesta, considera analisti din piata auto.
Miza interesului Ford pentru Daewoo - noul Fiesta ar putea fi produs la Craiova

Concernul american Ford si statul roman vor incepe oficial negocierile pentru privatizarea companiei Automobile Craiova.

„Daca se va incheia contractul, anul viitor de pe portile de la Craiova ar putea iesi primele Fiesta”, este de parere analistul auto Dan Vardie.

Interesul concernului american pentru uzina de la Craiova vine pe fondul cresterii vanzarilor Ford pe piata europeana. John Fleming, presedintele Ford of Europe, declara recent ca firma face tot mai greu fata cererii din Europa si are nevoie cat mai rapid de o capacitate suplimentara de productie, aproximativ 150.000 de unitati pe an. Ford a produs anul trecut 1,8 milioane de vehicule pe continent, cu 10% peste capacitatea fabricilor sale.

„Europa de Est este zona unde pietele cresc si ne gandim cum sa ne intarim prezenta acolo. Pregatim o oferta pentru uzina din Romania, care pentru noi reprezinta tot Europa de Est”, a declarat anterior purtatorul de cuvant al Ford of Europe, Todd Nissen.

Analistii auto considera ca Ford va negocia la maxim, pentru ca uzina de la Craiova este vitala pentru planurile de expansiune ale companiei.

„Vanzarile Ford in Europa sunt peste asteptarile lor. Coroborat cu faptul ca, pe piata americana, vand din ce in ce mai putin, tinta a devenit in mod clar Europa. Iar noul Fiesta este principalul produs cu care ar putea intra pe piata, de la Craiova”, considera analistul Dan Vardie.

O masina mai ieftina, cu mai putine optiuni, dar adresata unui public mai larg, in special din tarile emergente. Acesta ar fi prototipul productiei de la Craiova, este de parere si analistul auto Razvan Codorean.

„Modele Ford sunt dotate foarte bine, iar pretul reflecta acest lucru. La Craiova ar urma sa se produca masini cu mai putine dotari, cu costuri mai mici, fapt ce va aduce un target mai mare. Daca in Europa de Vest, pretul nu e o problema, vanzarile fiind peste asteptari, in tarile emergente, in Est si fosta URSS, pretul conteaza si americanii stiu foarte bine asta”, spune Codorean.

Americanii, obligati sa preia Automobile Craiova?

Compania americana Ford este singura societate care a depus o oferta pentru preluarea producatorului auto din Craiova. Astazi, la ora 13.00, va fi deschisa oficial oferta neangajanta a companiei Ford.

„La Automobile Craiova va flutura drapelul american”, declara atasatul pe probleme economice al ambasadei SUA la Bucuresti, John Rogers, optimist cu privire la rezultatul negocierile pe care Ford le va purta cu statul roman pentru preluarea producatorului auto de la Craiova.

„America este foarte interesata de investitiile in domeniul auto din Romania si interesul pentru Daewoo Craiova demonstreaza concret acest lucru. Cred ca va fi un business de viitor, in care atat Romania cat si SUA vor avea de castigat”, a mai spus Rogers.

Analistii auto considera ca Ford nu va avea de ales si va trebui sa cumpere Automobile Craiova cu orice pret.

„Craiova este singura capacitate de productie modernizata din zona. Cea din Polonia, pentru care s-au aratat initial interesati, este subtehnologizata, iar in Rusia, e aceeasi situatie”, considera Razvan Codorean. „La Craiova, linia de productie ar trebui doar adaptata la masinile Ford, robotii ar trebui reprogramati. Iar acest lucru costa incomparabil mai putin decat sa construiesti o linie de productie noua”, mai spune Codorean.

Pe de alta parte, Dan Vardie crede ca Ford a ales Romania si din considerente precum mana de lucru ieftina si facilitatile pe care statul roman le va acorda, fara indoiala.

„Totul tine de costuri. In Romania, productia va fi mai ieftina, pentru ca mana de lucru e mai ieftina. In plus, statul roman se va vedea nevoit sa le acorde scutiri de taxe, ca in cazul Renault, lucru care in Polonia nu s-ar fi intimplat. Daca mai luam in calcul ca Ford are deja o serie de fabrici care produc deja in Romania subansamble pe care, in prezent, le exporta in Germania, vedem strict o afacere rentabila”, a declarat Vardie.

Ford Motor Company este al treilea producator auto mondial ca vanzari, dupa Toyota si General Motors. Ford a construit,in 2006, peste 6,6 milioane de automobile, printre care se afla modelele Ford, Jaguar, Volvo si Land Rover.

Productie de minim 300.000 de automobile in Romania

Daca va prelua uzina din Craiova, Ford va produce minim 300.000 de automobile pe an, anticipa, in urma cu doua luni,Todd Nissen, purtatorul de cuvant al Ford of Europe.

„Vor fi mai mult de 300.000. Eu estimez productia in urmatorii 3-4 ani undeva la 400.000, chiar 500.000 de masini. Si asta pentru ca cererea este foarte mare, iar un produs Ford, la un pret competitiv, ar putea aduce vanzari masive. Ford este in situatia de a avea cerere, dar a suferi din cauza incapacitatii de productie”, a declarat analistul Dan Vardie.

Indiferent de volumul productiei, prezenta Ford pe piata romaneasca va insemna un castig real pentru statul roman. Investitiile si concurenta inerenta ce va apare intre Fiesta produs de Ford la Craiova si Loganul celor de la Renault va aduce venituri importante statului si va accelera cresterea economica.

„Industria auto este, peste tot in lume, unul dintre motoarele dezvoltarii economice. Cu Ford si Renault in Romania, avem un avantaj urias. Locuri de munca, taxe si impozite, dezvoltarea unor afaceri conexe. Vorbim de venituri de miliarde de euro”, spune Vardie.

„Indiferent daca Ford va produce Fiesta sau Focus, sau orice alta masina, modelele companiei vor merge, in mare parte, la export. Fapt ce va asigura o balanta comerciala pozitiva pentru Romania. Un castig real si o garantie pentru noi investitii strategice”, considera analistul Razvan Codorean.

Autoritatile confirma estimarile analistilor, considerand afacerea de la Craiova, una la nivelul BCR-Erste sau Petrom-OMV.

„Procedura de privatizare va fi una transparenta. Vrem sa cream un al doilea pol de constructie de automobile in Romania, dupa cel de la Pitesti, care sa contribuie la cresterea economica a Romaniei”, a declarat anterior premierul Calin Popescu Tariceanu.

Ford ar putea deveni actionar unic la Craiova

Negocierile dintre Ford si actionarii companiei Automobile Craiova ar putea aduce concernului american controlul total asupra producatorului auto din Craiova. Si asta pentru ca, pe langa pachetul majoritar de actiuni, scos la vanzare de AVAS, de 72,40 %, SIF Oltenia, ce detine 22,0620% si ceilalti actionari, cu 5,5348% din capitalul social, si-au aratat interesul in a-si vinde participatiile.

S.C. Automobile Craiova S.A are un capital social de 39.783.166,5 lei si ca obiect de activitate fabricarea si comercializarea de subansamble pentru autovehicule.

„Pretul companiei va fi undeva peste 100 milioane de euro. Statul roman a dat 60 de milioane de dolari coreenilor pentru a rascumpara actiunile la Automobile Craiova. Asa ca, o afacere sub aceasta suma este exclusa”, considera analistul Dan Vardie.

Interesant este, pe de alta parte, si faptul ca prin preluarea Automobile Craiova, Ford ar urma sa devina unicul actionar cu drept de vot la S.C. Daewoo Automobile Romania S.A. – producator si distribuitor de autoturisme si subansamble pentru autoturisme sub licenta GM – Daewoo Auto Technologies, detinand un procent de 49% din capitalul social al societatii. Ford va putea astfel sa controleze inclusiv distributia de piese de schimb pentru automobilele Daewoo existente pe piata romaneasca.

GM: Afacerea Craiova, prea riscanta

Alaturi de Ford, in cursa pentru privatizarea producatorului auto din Craiova isi anuntasera intentia de a intra si General Motors, cel de-al doilea producator auto mondial, si rusii de la JSC Russian Machines, companie detinuta de grupul Basic Element al miliardarului rus Oleg Deripaska si care produce traditionalele Volga.

Daca rusii nu au motivat retragerea din cursa pentru Craiova, General Motors a anuntat joi ca s-a retras din cauza „riscurilor si incertitudinilor”, care ar fi mai mari decat beneficiile.

„Am decis sa nu mai depunem o oferta pentru Daewoo Craiova, deoarece riscurile si incertitudinile erau mai mari decat potentialele beneficii pe care le-am fi avut daca am fi devenit proprietari”, a spus, pentru NewsIn, un purtator de cuvant al General Motors Europe.

El a adaugat ca General Motors nu a renuntat la ideea de a-si extinde capacitatile de productie in regiune si tocmai de aceea a si stat aproape de procesul de privatizare.

Noul Fiesta

Fiesta este unul dintre cele mai vandute automobile Ford din istoria companiei. Ford Fiesta a ajuns la a 5-a generatie, cu 11 milioane de unitati vandute in 30 de ani de cariera. Automobilul se comercializeaza in peste 71 de tari din toata lumea si de 18 ani se gaseste in topul celor mai vandute zece modele din Europa.

Noul Ford Fiesta vine cu o serie de modificari sensibile de design, la nivelul stopurilor, plansei de bord si dotarilor. In plus, paleta de motorizari s-a extins prin adaugarea propulsorului diesel 1,6 l TDCi de 90 CP si a sportivului 2,0 l ST pe benzina de 150 CP.

In pofida faptului ca este o masina de clasa mica, habitaclul este generos, adaptat pentru 5 persoane. Avind 5 usi si o capota joasa, spatiul vitrat al masinii este larg si extins cu un al treilea geam lateral. Ford Fiesta are cel mai mare portbagaj din seria autoturismelor mici, capacitatea lui este de 284 l, spatiul de incarcare fiind dat de distanta marita dintre contra-aripile din spate.

Garantia masinii este de 3 ani fara limita de km. Autoturismele pot fi cumparate si in leasing, durata fiind de 4 ani, iar avansul – 15 la suta din valoarea masinii, preturile variind intre 8.530 si 10.650 euro.