„Modificarea ratingului reflecta nivelul evident redus al profitabilitatii Toyota, care ne asteptam sa continue pentru o lunga perioada de timp. In plus, dificultatile legate de calitatea produselor si de rechemari – concentrate in mare masura in Statele Unite – au creat incertitudine semnificativa in privinta capacitatii grupului de a mentine puterea politicii de preturi, pe care a obtinut-o istoric asupra rivalilor”, a declarat Tadashi Usui, vicepresedinte si senior analyst al Moody’s, intr-un comunicat al agentiei de evaluare financiara.
Situatia descrisa de Moody’s, combinata cu o relansare slaba a pietei auto globale in acest an si cu surplusul de capacitate din industrie, genereaza un risc real ca marja de profit operational a Toyota sa ramana sub nivelul care ar fi adevat ratingului grupului, cel mai devreme pana in 2012 si, posibil, dincolo de acest an, a adaugat Usui.
„In urmatorii ani, profitabilitatea va fi afectata sever si de costurile legate de litigiile asociate rechemarilor. In timp ce marimea acestor costuri este greu de cuantificat, acestea ar putea fi substantiale. Insa, pentru moment, rezervele de capital si lichiditate ale companiei ar trebui sa fie suficiente pentru a face fata oricaror probleme”, a mai spus analistul.
Toyota, cel mai mare constructor de automobile la nivel mondial, incearca sa-si consolideze reputatia dupa ce a rechemat pentru reparatii peste opt milioane de masini la nivel mondial, iar costul vanzarilor pierdute si reparatiilor generate de aceasta problema s-ar putea ridica la cel putin doua miliarde de dolari, dupa cum a estimat grupul, transmite Bloomberg.
Compania japoneza trebuie totodata sa se apere in 180 de procese intentate de consumatori si actionari in urma campaniei uriase de rechemari.
Moody’s noteaza ca ratingul Toyota este sustinut de situatia financiara extraordinar de solida (spre exemplu, raportul datorii/capital este de circa 17%), de rezervele mari de lichiditate (2.506,7 miliarde de yeni, adica 27 miliarde de dolari, in numerar, respectiv 3.591,7 miliarde yeni, 38,6 miliarde de dolari, in valori mobiliare), dar si de calitatea portofoliului, care este diversificat atat ca gama de produse, cat si ca raspandire geografica pe mapamond, si cuprinde pozitii de lider de piata pe toate pietele cheie.
Totodata, agentia de rating anticipeaza ca Toyota nu va pierde in urmatorii ani pozitia de lider al industriei auto globale. In plus, daca grupul s-ar confrunta cu o criza – scenariu extrem de improbabil – si ar avea nevoie de sprijin din exterior, statutul de companie importanta in Japonia i-ar asigura sprijin adecvat, inclusiv din partea bancilor.
„Aceasta presupunere a ridicat ratingul Toyota cu o treapta fata de unde ar fi trebuit sa fie”, se spune in comunciatul Moody’s.
Separat, Fitch Ratings a anuntat ca „exista o probabilitate” sa reduca ratingul de credit al Toyota, potrivit Bloomberg.
Fitch va examina atent Toyota in urmatoarele sase luni, a declarat Jeong Min Pak, senior director la agentia de rating.
Pozitia Standard & Poor’s nu este inca cunoscuta, insa aceasta agentie a pus ratingul Toyota sub supraveghere in februarie, cu implicatii negative, acuzand tot criza rechemarilor.