Ancheta vine dupa ce statul roman a decis stergerea datoriilor de 800 milioane de euro pe care Daewoo Romania, la care Automobile Craiova era actionar majoritar, le avea la statul roman.
Analistii economici, citati de DailyBusiness, spun ca acesta este de fapt si motivul pentru care CE a decis declansarea anchetei, ce ar viza o posibila incalcare a legilor concurentei.
„Decizia Inaltei Curti de Casatie si Justitie de a anula datoriile istorice ale Daewoo, evaluate la 800 milioane de euro, avantajeaza in mod clar Ford”, declara analistul economic Daniel Vlad. El spune ca, de altfel, concernul american ar fi conditionat preluarea Automobile Craiova, de stergerea datoriilor.
„Au vrut acest lucru de la inceput, iar guvernul roman s-a conformat. Nu spun ca este o decizie rea, avand in vedere ca nu ei au facut aceste datorii, ci Daewoo. Insa, din punct de vedere al legislatiei europene, stergerea datoriilor ar putea reprezenta o masura anti-concurentiala, ce ar avantaja Ford pe piata auto”, a mai spus analistul.
Daewoo a beneficiat, la timpul sau, de facilitati
Cele 800 milioane de euro reprezinta, ironia sortii, contravaloarea facilitatilor investitionale acordate de statul roman concernului auto coreean Daewoo, in momentul in care a investit la Craiova. Cum Daewoo nu a respectat contractul de privatizare, facilitatile au fost restrase, iar coreenii au fost pusi la plata. Daewoo a atacat insa decizia in instanta si, urmarea proceselor succesive, suma a ramas neplatita, intre timp Daewoo retragandu-si afacerile din Romania.
Analistul economic Cristian Dinulescu spune ca reactia Comisiei Europene vine si ca urmare a faptului ca guvernul a „uitat” sa informeze UE cu privire privatizarea Automobile Craiova.
„Sa inchei o tranzactie cu impact major pe piata auto europeana, avand in vedere ca Ford isi propune sa construiasca la Craiova 300.000 de masini anual, si sa nu informezi forul european este cel putin un gest de impolitete”, spune Dinulescu.
El considera ca, luand in calcul si precedentele privatizari in care, de asemenea, Comisia Europeana nu a fost informata la timp, reactia executivului european ar putea fi dura si cu consecinte destul de grave asupra Romaniei.
„Este al treilea caz de privatizare in care CE a declansat o investigatie privind modul in care s-a derulat contractul. De fiecare data, suspiciunile vizeaza clauzele de concurenta, modul in care au fost evaluate activele si facilitatile acordate de statul roman”, a mai spus analistul.
Anuntul declansarii unei anchete in cazul privatizarii Automobile Craiova a fost facut miercur. CE a deschis o investigatie amanuntita asupra unor posibile ajutoare acordate in contextul privatizarii Automobile Craiova, fosta Daewoo Craiova, si vanzarii sale catre Ford Motor Company in septembrie 2007.
CE: Ceilalti ofertanti nu au avut aceleasi avantaje cu Ford
Guvernul roman, spune Jonathan Todd, purtatorul de cuvant al CE, a adoptat o lege speciala pentru privatizarea intreprinderii Automobile Craiova. „Se pare ca legea prevede anularea datoriilor producatorului de automobile si o garantie privind plata datoriilor catre celelalte filiale ale fostei intreprinderi Daewoo. In cadrul procedurii de licitatie nu s-a oferit asemenea masura celorlalti potentiali ofertanti”, se precizeaza intr-un comunicat de presa al CE, publicat miercuri pe site-ul institutiei.
Todd a precizat ca Romania a impus niste conditii privatizarii, si anume producerea a minimum 200.000 de masini in cel de-al patrulea an de la privatizare, continuarea activitatii curente timp de patru ani si pastrarea tuturor fostilor angajati ai Automobile Craiova si Daewoo Romania.
„Comisia Europeana trebuie sa verifice daca aceste conditii au condus la un pret de vanzare mai mic decat cel care ar fi fost obtinut in cazul in care privatizarea ar fi fost neconditionata”, a mai spus purtatorul de cuvant de la Comisia Europeana.
Daca s-ar dovedi ca noul investitor a beneficiat de o anulare a datoriilor de catre stat – odata ce situatia datoriilor Automobile Craiova a impiedicat in mod vizibil un anumit numar de investitori potentiali sa prezinte o oferta – atunci investitorul in cauza ar fi obtinut, de asemenea, un ajutor de stat, estimeaza CE.
In plus, Romania pare sa fi schimbat conditiile privatizarii intr-un stadiu ulterior al procesului, ceea ce ar fi putut implica elemente suplimentare de ajutor, arata Bruxelles-ul.
„Comisia sprijina pe deplin Romania in politica sa de privatizare. Cu toate acestea, trebuie sa asiguram un proces de privatizare deschis si transparent fara niciun ajutor de stat ilegal. In acest caz, am preocupari legate de faptul ca s-ar putea sa existe o incalcare a normelor privind ajutoarele de stat”, a declarat si Neelie Kroes, purtatorul de cuvant al comisarului european pentru concurenta, potrivit unui comunicat postat pe site-ul Comisiei Europene.
Romania, somata sa suspende toate ajutoarele de stat
Dincolo de investigatia in cazul privatizarii Automobile Craiova, Comisia Europeana a anuntat miercuri ca a cerut Romaniei sa suspende orice acordare de ajutoare de stat care nu au fost in prealabil notificate Bruxelles-ului.
„Comisia a cerut Romaniei sa suspende acordarea oricaror ajutoare de stat ilegale, pana cand Comisia va lua o decizie privind compatibilitatea acestora”, a spus miercuri Johathan Todd, adaugand ca „ajutoare ilegale” inseamna „orice ajutor acordat fara a fi fost anterior notificat Comisiei”.
Este pentru a treia oara in decurs de mai putin de o luna cand Comisia Europeana decide deschiderea unei astfel de proceduri de investigare in cazul unei privatizari care a avut loc in Romania. Precedentele privatizari aflate sub analiza Comisiei Europene se refera la uzinele Tractorul si Petrotub Roman.
Analistul economic Daniel Vlad spune ca modul in care se fac privatizarile in Romania poate sa duca la consecinte grave, inclusiv activarea clauzei de salvgardare pe domeniul concurentei.
„Atata timp cat, in numai o luna, avem trei privatizari care ridica semne de intrebare pentru Comisia Europeana, inseamna ca avem o problema. Guvernul si Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) trebuie sa ia in serios aceste sesizari, imaginea Romaniei fiind, in aceasta perioada si asa destul de sifonata de problemele din agricultura care au determinat un avertisment serios al Comisiei Europene.
Analistul Cristian Dinulescu considera ca investigatiile privind privatizarile din Romania sunt normale, avand in vedere „greaua mostenire” a privatizarilor dubioase din anii 90.
„Pana la urma, decizia CE de a investiga modul in care se fac privatizarile in Romania inseamna un lucru bun. E bine sa existe acest control european, este un semn de normalitate si un semnal al UE la adresa autoritatilor romane in genul „Suntem cu ochii pe voi”, a spus analistul.
Tariceanu:Suntem linistiti, ancheta este normala
Autoritatile romane nu par foarte ingrijorate de decizia Comisiei Europene de a ancheta privatizarea Automobile Craiova. Premierul Tariceanu i-a explicat marti comisarului pentru concurenta, Nellie Kroes, ca Romania respecta dreptul CE de a investiga privatizarea Automobile Craiova, precizand ca cerintele partii romane catre Ford de mentine angajatii si obiectul de activitate sunt in interesul economiei romanesti.
„In cadrul discutiei (telefonice n.r.), i-am explicat comisarului european ca respect dreptul Comisiei de a demara investigatii”, i-a informat premierul pe membrii Guvernului la inceputul sedintei de miercuri, potrivit comunicatului remis de Executiv. Acelasi comunicat informeaza ca premierul a adaugat ca Romania are insa dreptul de a-si consolida propria economie.
„Toate tarile europene sunt preocupate de crestere economica si de locurile de munca. Aceasta a fost ideea pe care am avut-o cand am pus pe masa proiectul de privatizare a Automobile Craiova. Prin contractul de privatizare, am cerut sa se asigure un volum de activitate si numarul de locuri de munca”, a subliniat premierul, la inceputul sedintei de Guvern de miercuri.
Potrivit contractului de privatizare, publicat de AVAS, obligatiile postprivatizare ale Ford se intind pe o durata de patru ani si vizeaza numarul de angajati preluati odata cu societatea si obiectul principal de activitate.
Totodata, contractul prevede sanctiuni pentru nerespectarea conditiilor privind numarul de unitati produse si a locurilor de munca, aratand ca, in cazul in care schimba obiectul de activitate sau reduce numarul angajatilor sub 500, Ford va plati statului jumatate din pretul de cumparare de 57 milioane euro.
Contractul il mai obliga pe cumparator la plata a 25% din pretul de cumparare catre AVAS, daca produce mai putin de 200.000 de automobile anual si 10% in cazul in care produce intre 200.000 si 225.000 de unitati.
Prin contract, Ford trebuie sa produca peste 250.000 automobile la sfarsitul celui de-al patrulea an de la data finalizarii tranzactiei si 300.000 la sfarsitul celui de-al patrulea an investitional.
Alte prevederi vizeaza nerespectarea clauzelor contractuale privind pastrarea numarului de 3.900 de angajati preluati la cumpararea societatii. Prin urmare, o reducere a numarului acestora sub 500 va atrage plata a 50% din pretul de cumparare, iar o diminuare sub 2.500 – plata a 20% din pret. Scaderea numarului de angajati sub 3.000 va insemna plata a 10% din pret.