Miniştrii Transporturilor din Cehia, Germania, Italia, Polonia, România, Ungaria şi Slovacia se întâlnesc luni pentru a discuta schimbările propuse la normele de poluare pentru autovehicule, cunoscute sub denumirea Euro 7. “Obiectivul este să facem normele acceptabile pentru industria auto din UE şi clienţii săi”, a scris pe Twitter ministrul Transporturilor din Cehia, Martin Kupka.
Industria auto trece prin momente grele în Europa: au loc dezbateri intense privind interzicerea vânzării de mașini noi cu motoare termice din 2035 și noul standard al normleor de poluare Euro 7 provoacă o serie de nemulțumiri în rândul țărilor unde au fabrici marii producători din domeniu.
Conform normelor Euro 7, maşinile nu pot emite mai mult de 60 miligrame de oxizi de azot, potrivit Agerpres.
Unii oficiali UE a declarat pentru Reuters că se aşteaptă ca la reuniunea de luni să fie discutată poziţia statelor membre faţă de o lege a UE care ar pune capăt vânzărilor de noi autoturisme cu motoare pe combustie începând din 2035. Principala politică a blocului comunitar destinată să accelereze tranziţia Europei la vehiculele electrice a fost pusă deja pe pauză după ce Germania şi-a exprimat, în ultimul moment, opoziţia faţă de această iniţiativă.
“Nu vom sprijini limitarea motoarelor pe combustie după 2035, dacă nu va exista o excepţie clară pentru combustibilii sintetici”, a scris Martin Kupka pe Twitter.
La rândul său, Ministerul Transporturilor din Germania a cerut săptămâna trecut reasigurări că vor fi permise în continuare vânzările de noi autoturisme cu motoare pe combustie şi după 2035, dacă acestea vor folosi combustibili cu emisii neutre de CO2.
Intervenţia Berlinului i-a luat prin surprindere pe decidenţi, în condiţiile în care, anul trecut, după mai multe luni de negocieri, Parlamentul European, Comisia şi statele membre UE au căzut deja de acord să pună capăt vânzării de noi autoturisme cu motoare pe combustie şi după 2035.
Acest act legislativ ar fi trebuit să intre în vigoare după un vot final ce urma să fie adoptat în cursul acestei săptămâni, care a fost însă anulat după opoziţia Germaniei şi până acum nu a fost reprogramat.
Viitoarele norme de poluare Euro 7 limitează drastic nivelul emisiilor și o parte dintre producătorii auto din UE susțin că va genera foarte multe costuri suplimentare pentru a atinge obiectivele stabilite prin acest nou standard. Spre exemplu nouă normă de poluare Euro 7 ar putea să îi oblige pe constructori să majoreze prețul autoturismelor cu cel puțin 2000 de euro, susținea în luna februarie președintele Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), Luca de Meo.
Pe de altă parte șeful grupului auto Stellantis crede că noile norme de poluare Euro 7 sunt inutile și nu vor aduce beneficii clienților sau mediului. Carlos Tavares afirma că parametrii mai stricți pentru standardul Euro 7 sunt „inutili” și vor avea un efect negativ asupra industriei, care încă se luptă să producă mașini electrice mici la prețuri accesibile pentru a-și înlocui predecesorii cu combustie.
Ministrul Mediului Tanczos Barna a precizat că că noi sesiuni ale programelor Rabla Clasic şi Rabla Plus vor începe de pe 24 martie. El a adăugat că noul program Rabla Local este finanţat cu fondurile pentru gaze cu efect de seră şi are un buget alocat de 240 milioane lei.
„Deschidem pe data de 24 martie programul pentru Rabla Clasic şi Rabla Plus. Cele două programe beneficiază de un buget majorat. Totalul bugetului este de 1,5 miliarde lei, anul acesta pentru cele două programe. De asemenea, avem alocare pentru un program nou, finanţat tot din fondurile pentru gaze cu efect de seră – Rabla Local. Acest program va fi derulat şi implementat în colaborare cu unităţile administrativ-teritoriale, cu primăriile. În 15 zile deschidem înscrierea pentru primării în acest program. După ce se finalizează lista acestor unităţi administrativ-teritoriale şi se semnează electronic contractele de finanţare, deschidem aplicaţia pentru cetăţeni. Avem un buget de 240 de milioane de lei pentru acest program. Bugetul va fi completat cu un procent de 20% din totalul de 100% din partea autorităţilor locale. Adică, 2.400 lei se vor plăti din bugetul Administraţiei Fondului pentru Mediu, iar 600 de lei se vor plăti din bugetul local. Astfel, beneficiarul va primi un total de 3.000 lei pentru fiecare maşină mai veche de 15 ani şi care va fi casată, va fi predată pentru reciclare”, a anunţat Tanczos Barna, la finalul şedinţei de joi a Executivului.