Propusele norme UE de poluare pentru autovehicule, cunoscute sub denumirea Euro 7, vor complica viaţa industriei auto şi vor majora preţurilor noilor maşini, fără a aduce beneficiile asupra mediului pentru care erau menite, a avertizat marţi Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Statele membre UE negociază anul acesta propusa legislaţie care va înăspri limitele privind poluanţii care afectează sănătatea, inclusiv oxizii de azot. UE susţine că beneficiile asupra sănătăţii vor depăşi cu mult costurile.
Directorul general al ACEA, Sigrid de Vries, susţine că proiectul de lege este „un prim exemplu” al reglementărilor care vor spori complexitatea şi incertitudinile, în condiţiile în care industria are dificultăţi cu „investiţiile şi deciziile cheie”.
În acelaşi timp, reglementările nu vor aduce beneficiile asupra mediului pentru care erau menite”, a adăugat de Vries.
Unii producători auto susţin că normele Euro 7 îi vor forţa să investească în tehnologia pentru motoarele pe combustie, când ei deja au alocat zeci de miliarde de euro pentru vehiculele electrice cu emisii zero.
ACEA susţine că normele Euro 7 vor aduce doar o îmbunătăţire marginală faţă de actualele standarde, în timp ce vor majora în medie preţurile noilor maşini cu 2.000 euro (2.150 dolari), forţând multe persoane să cumpere modele mai vechi poluante în loc de vehicule noi.
Înaintea reuniunii Consiliului European dedicată competitivităţii, ACEA a cerut un sprijin mai mare, inclusiv subvenţii europene, pentru vehiculele electrice.
„Astăzi, producătorii auto din Europa se confruntă cu o provocare asimetrică. Nu mai suntem în fruntea cursei tehnologice„, a afirmat Luca de Meo, preşedintele ACEA şi directorul general al Renault.
„În acelaşi timp, în condiţiile în care subvenţiile în UE pentru vehiculele electrice cu emisii zero sunt în declin, observăm sprijinul masiv obţinut de concurenţii noştri din China şi SUA„, a adăugat oficialul ACEA.
În 2022, Comisia Europeană şi-a prezentat propunerile cu privire la noile norme de poluare pentru autovehicule, cunoscute sub denumirea Euro 7, care ar urma să intre în vigoare începând din 2025.
Bruxelles ar dori în special ca testele referitoare la emisiile poluante ale vehiculelor să fie mai conforme cu condiţiile reale de trafic şi de asemenea să impună limite cu privire la emisiile de particule provocate de uzura frânelor şi pneurilor, în ideea de a reduce cu 35% emisiile de oxizi de azot ale autoturismelor şi utilitarelor uşoare comparativ cu normele precedente Euro 6.
„În forma actuală, normele de poluare Euro 7 pun în pericol industria auto din întreaga Europă. În acelaşi timp, ele reprezintă un risc pentru locurile de muncă„, a avertizat ministrul ceh al Transporturilor, Martin Kupka.
Noile norme de poluare Euro 7 pentru automobile cu motoare pe benzină și disel ar trebui să intre în vigoare peste doar trei ani, dar marile nume din domeniu cer o altă abordare și spun că reglementările prezentate sunt „o pierdere de timp”.
Accelerarea procesului de „curățare” a lumii auto este evidentă, cel puțin în interiorul Uniunii Europene. Consiliul și Parlamentul European au ajuns deja, în seara zilei de ieri, la un acord asupra datei de la care va fi interzisă comercializarea de mașini noi propulsate de motoare cu ardere internă. Există, însă, neînțelegeri pe termen scurt cu privire la implementarea noului set de norme de poluare Euro 7 care ar trebui să intre în vigoare în 2025.
În ultimele săptămâni, mai multe mărci europene importante au ieșit la rampă public, prin vocea CEO-urilor, să critice propunerile, unele dintre ele apărute și în spațiul public, care vor face parte din ceea ce va însemna pachetul Euro 7. Prin acest pachet, Uniunea Europeană vizează reglementarea producției de motoare termice la capitolul emisiilor de materiale poluante și eficienței energetice.
„Consider că Euro 7 nu are sens,” a spus Carlos Tavares. CEO-ul grupului Stellantis, citat de Auto Express. „Tot ceea ce face este să schimbe destinația unor resurse și a atenției noastre care ar trebui să fie concentrată în întregime pe drumul către electrificare,” a declarat Tavares care și-a explicat apoi opinia. „Întrebarea care se ridică este, în fond, de ce trebuie să pompăm din resursele noastre și așa limitate pentru a satisface niște reglementări care, oricum, vor fi în vigoare vreme de doar câțiva ani.”
Luca de Meo, CEO-ul Group Renault, a fost în asentimentul lui Tavares. „Euro 7, în forma sa originală, nu este ceea ce ne trebuie acum. Avem alte lucruri de făcut,” a spus de Meo care a spus că, pentru a atinge țintele stricte din draft-urile prezentate în ultimele luni, grupul condus de el ar trebui să cheltuiască circa peste un miliard de euro în dezvoltare și să țină blocată într-o proporție covârșitoare aripa de dezvoltare și inovare timp de mai bine de un an. „Și, până la urmă, efectul la nivelul îmbunătățirii reale a eficienței este, cel mult, marginal.”
„Nu există o singură soluție corectă pentru situația actuală. Cu toate acestea, cred în combustibilul eco (e-fuels) ca alternativă pentru a menține în viață flotele existente,” a mai spus Zipse care a adăugat că marea majoritate a parcului auto european – care numără aproximativ 280 de milioane de mașini – este compus din mașini cu propulsie clasică. „Rezolvarea problemei parcului auto existent pe drumuri este cel mai important lucru, mai important decât situația mașinilor noi„, a mai punctat CEO-ul BMW care este un susținător activ al hidrogenului, deși BMW nu vinde, încă, o mașină cu acest sistem de propulsie – doar Toyota și Hyundai o fac.