- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Norvegia are priză la maşinile electrice, peste 94% din autoturismele înmatriculate august au fost de acest timp. Prăbuşirea vânzărilor în România

04 Sep, 18:21 • Dobran Viorel
În timp ce trendul mondial este de scădere a înmatriculărilor de maşini electrice, Norvegia este aproape de avea 100% numai automobile noi fără combustie. În România, avem chiar o cădere abruptă a acestor înmatriculări, de 96% în luna august
Norvegia are priză la maşinile electrice, peste 94% din autoturismele înmatriculate august au fost de acest timp. Prăbuşirea vânzărilor în România

Record pentru mașinile electrice în Norvegia. Graţie Tesla Model Y, automobilele electrice au stabilit un nou record mondial în Norvegia în luna august, când peste 94% din autoturismele înmatriculate în această ţară nordică au fost modele electrice, o tendinţă inversă celei înregistrată în Europa unde vânzările de automobile electrice sunt în scădere, informează AFP.

Consiliul pentru Traficul Rutier din Norvegia (OFV) a informat, luni, că 10.480 din cele 11.114 de autoturisme înmatriculate luna trecută în Norvegia, sau 94,3% din total, au fost vehicule electrice. Precedentul record data din luna ianuarie, când înmatriculările de automobile electrice în Norvegia a trecut pragul de 92%.

Peste 2.000 de exemplare din Tesla Model Y au fost înmatriculate în Norvegia în luna august, echivalentul a 18,8% din vânzări. Pe locurile următoare se situează modelele Hyundai Kona, Nissan Leaf, Volvo EX30 şi Skoda Enyaq.

BMW depășește Tesla și devine liderul vânzărilor de mașini electrice în Europa

În primele opt luni ale anului, în Norvegia au fost înmatriculate 68.435 de automobile electrice, echivalentul a 87% din toate autoturismele noi înmatriculate în ţara nordică.

Nicio altă ţară din lume nu se apropie de Norvegia în cursa pentru automobile electrice. Dacă acest trend continuă, ne vom atinge în curând ţinta de a avea o flotă complet lipsită de emisii în 2025”, a declarat directorul OFV, Oyvind Solberg Thorsen.

Norvegia merge în sens invers faţă de Europa, unde vânzările de automobile electrice, afectate de preţurile ridicate şi o infrastructură de încărcare insuficientă, sunt în scădere faţă de modelele hibride. În luna august, automobilele diesel şi pe benzină au reprezentat doar 2% din înmatriculările din Norvegia. Comparativ, datele ACEA arată că în luna iulie, automobilele electrice au reprezentat 12,1% din vânzările de autoturisme noi în Uniunea Europeană, cu mult în urma automobilelor pe benzină (33,4%), modelelor hibride (32%) şi autoturismelor diesel (12,6%).

Mare producător de petrol şi gaze, Norvegia şi-a fixat ca obiectiv să vândă numai vehicule cu emisii zero în 2025, cu 10 ani mai devreme decât în UE.

În afară de Norvegia, scad vânzările de autoturisme electrice. Tesla Model Y și Dacia Spring, pierderi uriașe

Norvegia are priză la maşinile electrice

Numărul înmatriculărilor de autoturisme electrice este într-o continuă scădere, iar specialiștii sunt îngrijorați. Printre modelele care s-au vândut cel mai puțin în această perioadă se numără Tesla Model Y, dar și Dacia Spring.

Datele DGPCI (fosta DRPCIV, direcția de înmatriculări a MAI) analizate de Profit.ro arată o scădere uriașă a vânzărilor de automobile electrice în această vară. În luna august au fost înmatriculate numai 494 de autoturisme cu propulsie exclusiv electrică, față de 1.608 câte erau înmatriculate în august 2023, ceea ce reprezintă o scădere de peste 1.100 vehicule, adică -69,3%, fiind totodată aproape jumătate din volumul înmatriculat în 2022.

Vânzările de autoturisme electrice, în scădere. Ce se întâmplă cu Dacia

Jumătate din volumul pierdut în august vine de la Dacia, modelul Spring aproape dispărând din înmatriculări. Asta, în contextul în care, cu un an în urmă, erau înregistrate 655 de unități, comparativ cu acest an, când în luna august doar 25 de mașini au mai fost prezente în statisticile MAI. Scăderea are un procent de peste 96% și s-ar putea opri în septembrie, când începe livrarea noilor modele face-lift.

Pe lângă Dacia, și Tesla înregistrează scăderi. Dacă anul trecut înmatricula 509 exemplare, în acest an, doar 218 autoturisme apar în statisticile de înmatriculări. Mai mult, dintre acestea, doar 47 au fost Model Y, care, cu un an în urmă, adunase 374 de înmatriculări.

Românii nu mai sunt interesați de mașini electrice. Vânzările au scăzut cu 70%

Cele mai vândute mașini electrice în august au fost Tesla Model 3 (168 unități, creștere 33,3%), Hyundai Kona (32 de unități, scădere 37%), VW ID.3 (28 de unități, scădere 65%), Dacia Spring, VW ID.7 (18 unități, model nou), Volov EX30 (16 unități, model nou), BMW I4 (15 unități, creștere 150%), MG4 (15 unități, model nou), BMW IX1 (10 unități, creștere 233%) și Mercedes EQA (9 unități, creștere 28%).

Cota de piață a autoturismelor complet electrice a scăzut la 4,95%, în luna august, față de 12,47% cât se înregistra în urmă cu un an. După opt luni, România a înmatriculat 6.837 de autoturisme complet electrice, o scădere de 35,3% față de anul trecut, în intervalul ianuarie – august, fiind vândute cu 3.745 autoturisme mai puțin față de 2023.