Norvegia a anunțat că numărul mașinilor electrice care circulă pe drumurile sale a depășit în sfârșit numărul celor pe benzină, marcând un moment semnificativ în planurile ambițioase ale țării de a elimina complet vehiculele pe combustibili fosili până în 2025.
Conform unui raport al Federaţiei Norvegiene a Drumurilor (OFV), din totalul de 2,8 milioane de maşini private înregistrate, 754.303 sunt electrice, în timp ce 753.905 funcționează pe benzină. Acest moment a fost considerat de Øyvind Solberg Thorsen, directorul Federației Rutiere Norvegiene, drept „istoric” și unul „pe care puțini l-ar fi anticipat acum 10 ani”.
Deși mașinile electrice au depășit numeric vehiculele pe benzină în Norvegia, cele pe motorină continuă să fie predominante, cu un număr de peste un milion. Totuși, și numărul acestora este în scădere, indicând o tendință clară către adoptarea vehiculelor electrice.
Anunțul vine la scurt timp după ce, în august, Norvegia a înregistrat un nou record în ceea ce privește vânzările de mașini complet electrice, acestea reprezentând peste 94% din totalul mașinilor nou-înmatriculate în Norvegia. Modelul preferat al norvegienilor este Tesla Model Y, un simbol al tranziției rapide a acestei țări către vehiculele cu emisii zero.
Norvegia, deși este unul dintre cei mai mari producători de petrol și gaze naturale din lume, și-a propus ca până în 2025 să elimine complet vehiculele pe combustibili fosili. Această țintă ambițioasă este cu zece ani mai rapidă decât obiectivul stabilit de Uniunea Europeană. La nivel european, însă, vânzările de mașini electrice au început să scadă la sfârșitul anului 2023, acestea reprezentând doar 12,5% din total, conform datelor raportate de The Guardian.
Norvegia continuă să fie un lider global în adoptarea mașinilor electrice, stabilind un exemplu remarcabil pentru alte țări în tranziția către un viitor mai verde și mai sustenabil.
Norvegia pare să fie excepţia momentului, înmatriculorările d emaşini electrice noi fiind în scădere în toată lumea. Mai mult, decizia şoc a Northvolt de săptămâna aceasta de a-şi restrânge operaţiunile şi de a reduce locurile de muncă a stârnit temeri că cea mai bună şansă a Europei pentru a avea un campion al producţiei de baterii pentru vehicule electrice de origine autohtonă s-ar putea bloca, au declarat experţi din sector şi persoane familiare cu situaţia, pentru Reuters.
Luptându-se cu întârzierile comenzilor şi pierderea unui contract cu BMW de 2 miliarde de dolari, în iunie, CEO-ul şi fostul director al Tesla Peter Carlsson a declarat luni că compania pe care a fondat-o în 2016 va înceta să producă material activ catodic (CAM) – o componentă esenţială a bateriilor – anulează planurile pentru o fabrică suedeză şi caută investitori pentru o fabrică în Polonia.
Compania suedeză a declarat că se va concentra pe activitatea sa de bază de a produce celule de baterii, unităţile care stochează energia chimică. Decizia înseamnă efectiv că Northvolt, cel mai dezvoltat producător de baterii din Europa, a renunţat la misiunea sa iniţială de a fi un magazin all-in-one care oferă totul, de la producţia de materiale şi fabricarea bateriilor până la reciclarea la sfârşitul duratei de viaţă.
Evan Hartley, analist al Benchmark Mineral Intelligence, a declarat că eliminarea producţiei de material activ catodic va pune Europa ”într-un dezavantaj suplimentar când vine vorba de producţia locală”.
Northvolt a avut probleme în fabricarea bateriilor de înaltă calitate în volume mari pentru a-şi îndeplini obiectivele ambiţioase în timp ce lupta cu rivalii chinezi precum CATL şi BYD, au declarat analiştii pentru Reuters.
Afacerea extinsă a Northvolt a fost un factor de complicare, au adăugat ei.
În revizuirea sa strategică, compania nu a abordat problema întârzierilor, dar a spus că se va concentra pe a fi lider în celulele bateriei.
Northvolt va trebui acum să-şi cumpere materialele active catodice de la furnizori chinezi sau sud-coreeni, a spus o persoană familiarizată cu problema.
Necazurile Northvolt, care încă înregistrează pierderi, în ciuda obţinerii de comenzi în valoare de peste 50 de miliarde de dolari de la clienţi, inclusiv de la cel mai mare investitor Volkswagen, subliniază dificultatea Europei de a reduce dependenţa producătorilor de automobile occidentali de China, care controlează 85% din producţia globală de celule de baterie, arată datele Agenţiei Internaţionale pentru Energie.
Compania suedeză are investiţii de 15 miliarde de dolari ,în acţiuni şi datorii, de la o mulţime de investitori, inclusiv Goldman Sachs şi Blackrock, arată documentele, şi a încercat să strângă mai mulţi bani pentru a-şi finanţa creşterea costisitoare.
Dificultăţile de a produce şi livra baterii au declanşat anularea comenzii BMW de 2 miliarde de dolari, în iunie, au declarat pentru Reuters o persoană familiarizată cu problema şi o sursă din industrie.
Acest lucru a dus în cele din urmă la restructurarea strategică drastică, anunţată de luni.
”Situaţia a devenit din ce în ce mai complicată atunci când clienţi precum BMW au anulat contractele de comenzi”, a declarat pentru Reuters o a treia sursă cu cunoştinţă directă a situaţiei.
Decizia BMW de a-şi anula contractul a fost rezultatul faptului că Northvolt a rămas cu doi ani în urmă cu bateriile pentru acordul respectiv.
De asemenea, unitatea suedeză de producţie de camioane a VW Scania a declarat în luna mai pentru Svenska Dagbladet că problemele de livrare ale Northvolt au împiedicat-o să livreze mii de camioane electrice anul trecut, subliniind o problemă larg răspândită.
Te-ar mai putea interesa și: Producătorii de mașini electrice occidentali pierd teren în fața celor asiatici. Ce măsuri pregătesc marile companii
Contactată de Reuters, Scania a refuzat să comenteze situaţia comenzilor sale. Viitorul Northvolt pare acum incert. Fabrica sa emblematică din Skelleftea, în nordul Suediei, este departe de a atinge capacitatea maximă.
Alte afaceri potenţial expuse riscului sunt compania mixtă a companiei suedeze pentru o fabrică de conversie a litiului cu Galp Energia din Portugalia, o companie suedeză de reciclare a materialelor bateriilor numită Revolt Ett, precum şi Hydrovolt, un joint venture de reciclare a bateriilor cu Norsk Hydro.