Noua eticheta UE
pentru anvelope este proiectata ca un sistem de notare care sa
directioneze consumatorii sa cumpere anvelope care sunt mai
prietenoase cu mediul si mai sigure prin afisarea in mod clar a trei
criterii de performanta pentru anvelope – rezistenta la rulare,
aderenta pe carosabil umed si nivelul zgomotului exterior.
Incepand
de astazi, toate anvelopele pentru masini de pasageri, camioane si
camionete trebuie sa fie puse in vanzare cu aceste informatii
furnizate prin intermediul acestei etichete in punctele de
distributie.
Producatorul de
anvelope Goodyear subliniaza faptul ca noua eticheta reflecta doar
cativa din factorii importanti care au impact asupra performantei.
“Eticheta are un
urias potential de impact din punct de vedere financiar, al mediului
si al sigurantei de-a lungul intregii Europe. Analistii nostri arata
ca daca toate masinile europene ar rula cu anvelope cu grad A, ar
putea fi economisite 27 de miliarde de dolari din carburant in
fiecare an. Aceasta ar putea insemna o reducere de a emisiilor de CO2
cu pana la 20 milioane de tone”, a spus Jean-Pierre Jeusette,
director general al Centrului pentru Inovare din Luxemburg.
Alegerea unei
anvelope pentru masini de pasageri cu grad A la aderenta pe carosabil
umed in locul unei anvelope cu grad G, ar putea insemna o reducere cu
30% a distantei de franare pe suprafetele de drum umede – adica
oprirea cu pana la 18 metri mai devreme. Aceasta insemna trei sau
chiar patru lungimi de masina, a mai precizat acesta.
Cu toate acestea,
eticheta poate servi doar ca punct de plecare pentru consumatori si
managerii de flote, care ar trebui sa caute dincolo de eticheta alte
criterii care afecteaza performanta per ansamblu a unei anvelope. In
timpul procesului de dezvoltare a unei anvelope, ar trebui sa se ia
in considerare si alti factori, precum manevrabilitatea anvelopei in
conditii de drum uscat si umed, stabilitatea laterala si stabilitatea
la viteza mare, spun specialistii.
„Un element
crucial pentru siguranta, performanta nivelului rezistentei la
acvaplanare in curbe nu este reflectat pe noua eticheta UE pentru
anvelope”, a conchis ean-Pierre Jeusette.
Organizatia
independenta de testare TÜV a pus de asemenea in lumina limita
informatiilor afisate pe noua eticheta UE pentru anvelope.
“Noua eticheta UE
pentru anvelope este ca un fel de lumanare: arunca un strop de lumina
pe factorii care afecteaza performanta unei anvelope, dar nu se
compara cu o torta. Multe aspecte specifice ale performantei pur si
simplu nu sunt reflectate prin informatiile expuse pe noua eticheta.
Anvelopele de iarna sunt un exemplu foarte bun. Este o limita de care
cumparatorii trebuie sa fie constienti. Trebuie sa puneti mai multe
intrebari distribuitorului de anvelope la care apelati si nu trebuie
sa va asteptati ca noua eticheta sa va spuna tot ceea ce aveti nevoie
sa stiti”, a declarat Michael Staude, directorul unei linii de
produs – anvelope si roti la TÜV SÜD Automotive.
“Succesul acestei
scheme va fi de asemenea influentat de punerea ei in aplicare,
fiecare din cele 27 de state membre ale UE fiind direct responsabile
de aplicarea noii legislatii in tara lor. Trebuie de asemenea sa fie
implementat un sistem de penalitati eficient pentru a putea impune
noua lege, ca sprijin in cresterea credibilitatii noii etichete
pentru anvelope.
Executarea efectiva va face o concurenta echitabila
pentru toate companiile din piata si se va asigura ca publicul,
distribuitorii de anvelope si toti cei implicati in aceasta industrie
nu sunt indreptati in mod gresit catre achizitionarea unor anvelope
inferioare care au fost incorect etichetate fie accidental fie in mod
deliberat”, a explicat Staude.
Cele mai mari
economii vor fi realizate de flotele comerciale, a spus Emmanuel
Robinet, director pentru evaluarea anvelopelor la Goodyear:
“Rezistenta la rulare contribuie cu aproximativ 30% la consumul de
carburant al unui camion, astfel alegerea corecta a anvelopelor poate
reduce considerabil consumul de carburant al unui vehicul”.
Impactul potential
asupra mediului poate fi enorm si poate fi estimat in termeni de
costuri financiare la echivalentul a 7.000 de euro pe toata durata de
viata a anvelopelor – suficient pentru un manager de flote care
cumpara un set nou de anvelope, a mai spus oficialul Goodyear.
Goodyear are
aproximativ 71.000 de angajati si isi fabrica produsele in 53 de
unitati de productie din 22 de tari.