Este deja a treia formula adoptata de guvernanti pentru taxa auto. .
„Aceasta Ordonanta de Guvern este un instrument de protectie a mediului, pentru reducerea poluarii la autovehicule si va intra in bugetul Fondului pentru Mediu”, a spus, luni, Korodi.
Printre proiectele de mediu finantate de taxa auto se numara reinnoirea parcului auto, impadurirea terenurilor degradate sau defrisate, producerea de resurse de energie alternativa, regenerabila, sau renaturarea terenurilor scoase din patrimoniul natural, potrivit ministrului Mediului.
Emisiile de CO2, principalul criteriu pentru Euro 3 si Euro 4
Potrivit formei asupra careia s-a convenit cu Comisia Europeana, pentru masinile non-euro, Euro 1 si Euro 2, vor fi luate in calcul emisiile de oxid de azot si alte noxe, iar in cazul masinilor Euro 3 si Euro 4 – emisiile de CO2 inscrise in cartea tehnica.
In ceea ce priveste masinile Euro 3 care nu au trecute in cartea tehnica emisiile de CO2, s-a stabilit ca proprietarii pot opta pentru doua variante: fie vor face o evaluare a emisiilor de CO2 la Registrul Auto Roman (RAR), pe cheltuiala proprie, fie vor accepta taxarea in functie de celelalte emisii de poluanti.
Emisiile de dioxid de carbon sunt primul criteriu dupa care se va aplica taxa de prima inmatriculare. Varujan Vosganian, ministrul de Finante, a spus ca al doilea criteriu care se va aplica la calculul taxei vizeaza deprecierea masinii.
„De la an la an, deprecierea trebuie sa fie de cel putin 5%. Daca ai Euro 4, taxa la masina de sase ani vechime trebuie sa fie cu cel putin 30% mai mica decat la una noua”, a explicat ministrul.
Vosganian: Noua taxa auto reprezinta 2-3% din valoarea masinii
Potrivit noii metode de calcul a taxei de prima inmatriculare, proprietarii vor trebui sa plateasca o taxa care va reprezenta 2-3% din valoarea masinii, a declarat Varujan Vosganian, ministrul Economiei si Finantelor.
„De exemplu, pentru un autoturism Dacia Logan de 1.400 centimetri cubi, taxa va fi de 246 euro (3% din valoarea masinii), iar pentru un Wolksvagen Passat de 1.900 cmc – de 570 euro (aproximativ 2% din valoarea masinii)”, a spus Vosganian.
Comparativ cu valoarea actuala a taxei, noua taxa auto va scadea pentru un Renault Clio cu o vechime de 5 ani de la 1.000 euro la 600 euro, iar pentru un Renault Megane cu o vechime de 3 ani, de la 1.250 euro la 840 euro.
„Cu cat au o tehnologie mai veche si emit mai multe noxe, cu atat taxarea este mai mare”, a explicat Vosganian principiul aplicat.
In ceea ce priveste autoturismele noi, ministrul a precizat ca pentru unele masini, taxa va inregistra o „usoara crestere”, dar a apreciat ca noua forma a taxei este „mai degraba un stimulent pentru industria autohtona de automobile”.
De la plata taxei vor fi scutite automobilele destinate, printre altele, institutiilor din domeniul culturii, sanatatii, educatiei, ministerelor si altor organe ale administratiei publice, autoturismele structurilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national, cele pentru asociatiile si fundatiile care au statul de utilitate publica, masinile utilizate de persoanele cu handicap si cele pentru armata.
„In situatia in care formula actualei taxe este mai avantajoasa, atunci (cetatenii n.r.) vor primi diferenta inapoi. Daca in formula actuala suma este mai mare, nu le vom mai cere nicio diferenta”, a spus Vosganian.
Modul in care cetatenii pot recupera diferenta dintre taxa in vigoare si cea instituita prin actul normativ, aprobat, luni, de Guvern, va fi detaliat in normele metodologice care vor fi facute publice in termen de 30 de zile de la aprobarea actului normativ privind taxa auto.
Potrivit celei de-a treia formule a taxei auto, s-a definit si sistemul de rambursare a taxei, daca autoturismul va fi vandut in alt stat membru, sau daca acesta va fi radiat dupa un accident, a precizat Attila Korodi, ministrul Mediului.
„In concordanta cu legislatia europeana, documentul nostru (noua taxa de prima inmatriculare – n.r.) raspunde la articolul 90 din Tratatul de Instituire al UE. S-a definit si asigurarea unui sistem de rambursare a taxei reziduale, in cazul vanzarii autovehicului intr-un alt stat membru, al exportului acestui vehicul sau in cazul accidentarii, urmate de radierea autovehiculului”, a afirmat Korodi.
El a aratat ca noua formula prevede inclusiv solutii tehnice pentru posesorii de masini cu motoare Diesel, dotate cu filtre de particula de praf, care vor primi o reducere de 25% din taxa pe autovehiculul respectiv.
„Am luat in considerare nu doar emisiile de noxe privind standardul euro 0, euro 4, dar si emisiile de praf”, a spus Korodi.
„Exista solutii tehnice, la ora actuala, care adauga un plus in retinerea particulei de praf. Acele masini Diesel, care au aceste filtre de particula, vor primi o reducere de 25% din taxa calculata pe autovehiculul respectiv”, a precizat ministrul Mediului.