Noua taxa auto va introduce principiul „cine polueaza mai mult, plateste mai mult”. Astfel, posesorii de autovehicule care inregistreaza o norma de poluare non-euro, euro 1 si 2, ar urma sa plateasca o taxa mai mare decat cei care isi cumpara masini euro 3 si 4, au declarat aceleasi surse.
Aceasta solutie a fost confirmata, anterior, de ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, care a declarat ca cea mai buna solutie pentru a evita transformarea Romaniei intr-un cimitir de masini ar fi ca taxa sa fie mai mare pentru masinile poluante si sa-i incurajeze astfel pe romani sa isi cumpere masini noi, mai putin poluante.
Vosganian a explicat ca in noua forma a taxei, se va tine cont de poluarea la autovehiculele non-euro pana la euro 2, ce include, alaturi de emisia de CO2,
oxidul de azot, legate direct de cilindree si vechimea vehiculului. La euro 3 si euro 4 se tine cont in principal de emisiile de dioxid de carbon.
„Propunerea care s-a degajat a fost sa facem o taxa care sa se reflecte intr-o formula simpla, legata de nivelul de emisii de CO2, dupa principiul ‘poluatorul plateste’ adica cu cat polueaza mai mult, cu atat plateste mai mult”, a explicat, recent, si premierul Tariceanu.
Registrul Auto Roman, rol major in determinarea gradului de poluare
Interesant este modul in care ar urma sa fie calculata taxa. In propunerea trimisa Comisiei Europene si acceptata de Bruxelles, se prevede ca taxarea in functie de emisia de CO2 va putea fi realizata din oficiu, pe baza datelor legate de catalizator, sau printr-o analiza contra-cost ce va fi realizata la Registrul Auto Roman.
Proprietarii masinilor Euro 3 pentru care emisia de CO 2 nu este inclusa in cartea tehnica vor putea opta intre a evalua gradul emisiilor poluante la Registrul Auto Roman, pentru care vor plati contravaloarea expertizei, sau pot accepta impozitarea in functie de celelalte emisii de poluare, au declarat sursele guvernamentale.
Solicitarea Comisiei a ridicat o serie de probleme autoritatilor deoarece nu toate autovehiculele de tip Euro 3 au inclus in cartea tehnica nivelul emisiilor de dioxid de carbon. Problema ar urma sa fie transata in sedinta de luni a guvernului.
APIA sustine taxa de poluare
Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) a anuntat ca este de acord cu utilizarea criteriului emisiei de dioxid de carbon in formula de calcul a taxei auto deoarece considera ca aceasta va stimula achizitia de autovehicule cu emisii poluante reduse.
„Este o propunere corecta, care respecta legislatia europeana in materie si, pe de alta parte, impune un filtru de control pentru masinile vechi si poluante care vin din Occident”, a declarat, anterior, pentru DailyBusiness, vicepresedintele APIA, Constantin Stroe.
Stroe, care este si presedintele Asociatiei Producatorilor de Automobile din Romania, a declarat ca o taxa auto trebuie sa ramana in vigoare, reiterand faptul ca fara aceasta taxa, Romania ar urma sa devina cosul de gunoi al Europei automobilistice.
„Astfel de taxe de poluare exista in toate tarile Uniunii Europene. In noua forma, daca sunt respectate legile UE si se elimina prevederile ce faceau referire la principiul liberei circulatii a marfurilor in UE, cred ca aceasta taxa ar putea functiona foarte bine. Cei care vor masini vechi si poluante, chiar daca mai ieftine, trebuie sa plateasca. A avea o masina nu inseamna neaparat protectie sociala”, a mai spus Stroe.
Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile sustine ca propunerea privind plata taxei auto in functie de nivelul de CO2 este in concordanta cu actiunile din ultima perioada ale Comisiei Europene, intrucat majoritatea statelor membre au pus deja in practica masuri de limitare a poluarii (taxe, impozite, restrictii de circulatie etc), dar si de innoire a parcului auto (stimularea retragerii din uz).
In plus, anul 2008 reprezinta inceputul unei etape de patru ani in care statele membre ale UE si-au luat, in cadrul Protocolului de la Kyoto, angajamentul de a reduce sever emisiile de dioxid de carbon pana in 2012.