Samsarii de masini second-hand de la sud de Dunare isi freaca mainile de bucurie. Incepand cu 1 ianuarie, vor avea o avalansa de clienti din Romania.
Asta in conditiile in care Guvernul, in goana dupa bani, s-a gandit sa modifice, din nou, pentru a sasea oara, taxa de prima inmatriculare.
In noua varianta, imaginata de Laszlo Borbely, ministrul Mediului, taxa va fi dublata in cazul motoarelor ce respecta standardul de poluare Euro 4 si triplata in cazul Euro 3. In plus, se va plati taxa si pentru Euro 5. Pana acum, aceste motorizari erau exceptate de la plata taxei, la fel ca in cazul masinilor cu motoare hibride (ecologice, electrice etc).
In tentativa de a aduna mai multi bani la buget si de a stimula vanzarile de masini noi, Guvernul risca sa isi dea cu stangul in dreptul, afirma analistii din industria auto.
„Taxa nu va face altceva decat sa scada numarul inmatricularilor, intr-o piata si asa puternic afectata de criza”, afirma Marius Carp, seful dealerilor Dacia-Renault si fost director executiv al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Carp spune ca taxa in sine nu reprezinta o problema. Se aplica in diverse forme in aproape toate statele europene, inclusiv pentru masinile cu Euro 5. Singurele execeptate sunt, ca si in cazul Romaniei, automobilele ecologice si, mai nou, cele cu standard de poluare Euro 6.
„Problema este ca, din pacate, Romania are un vecin care nu se grabeste sa adopte noile standarde. Astfel ca va fi mai avantajos sa iti cumperi o masina din Bulgaria, decat sa achizitionezi una noua din Romania”, afirma fostul director APIA.
Potrivit statisticilor Politiei Rutiere, in prezent, pe strazile Romaniei circula peste 100.000 de masini inmatriculate in Bulgaria. De anul viitor, numarul acestora va creste, estimeaza analistul Razvan Marinescu, de la Auto Show-room.
„Bulgaria a strans cel putin 50 milioane de euro de pe urma taxelor platite pentru aceste masini. Ganditi-va ca si ITP-urile (inspectiile tehnice periodice – n.r.) tot acolo trebuie facute. In plus, n-au nicio problema cu poluarea, pentru ca masinile circula in Romania, nu la ei. O afacere buna atat pentru samsari cat si pentru statul bulgar”, a afirmat analistul.
Potrivit lui Marius Carp, problema trebuie rezolvata de urgenta de autoritati. „Ganditi-va ca pentru aceste masini nu se platesc impozite in Romania, nici macar amenzile nu ajung sa fie platite. Guvernul trebuie sa gaseasca o solutie pentru a acoperi aceasta bresa. Altfel, majorarea taxei de poluare va fi ca o frectie la un picior de lemn”, a mentionat fostul director executiv APIA.
Inmatriculari pe banda rulanta
Potrivit unor date neoficiale, furnizate de autoritatile locale din zona Giurgiu-Ruse, numarul celor care trec granita pentru a-si inmatricula masini in tara vecina depaseste saptamanal ordinul sutelor.
„Pentru a inmatricula masina in Bulgaria, trebuie sa ai un cunoscut acolo care sa fie de acord sa o inmatriculeze pe numele lui, sau poti apela la o firma care preia autovehiculul pe acte si iti da o procura pentru a putea circula in Romania. Exista multi romani care si-au infiintat firme acolo si acum au facut o afacere din inmatricularea masinilor”, declara un dealer specializat in astfel de „afaceri” in Bulgaria.
„Ca sa iti deschizi o firma acolo, trebuie sa ai o proprietate, un teren. Dupa aia, poti sa te apuci de afaceri. Castigi cam 400-500 de euro de masina”, a declarat dealerul. In contul afacerii, acesta te ajuta sa iti treci masina de inspectia tehnica periodica si ti-o si asigura, tarifele Casco fiind mult mai mici decat in Romania.
Potrivit celor care fac afaceri cu masini in Ruse, exista deja peste 100 de firme infiintate de romani care se ocupa cu inmatricularea masinilor second-hand.
Taxa de poluare sau impozit auto?
Analistii considera ca noua varianta a taxei auto nu respecta decat in parte principiul pe care ministrul Borbely il reclama – „Poluatorul plateste”. Si asta pentru ca taxa este platita pentru un numar foarte mic de masini.
„Facem taxe din ce in ce mai mari, insa uitam de faptul ca avem peste 2 milioane de Dacii din anii ’80-90, care circula, bine-mersi, pe strazile patriei. In plus, taxa nu va rezolva problema tranzactiilor cu masini second-hand deja inmatriculate„, a declarat analistul Razvan Marinescu.
In opinia expertului, Programul Rabla reprezinta o solutie de compromis.
„Guvernul ar fi vrut sa introduca un impozit auto platit de toti posesorii de masini, calculat in functie de gradul de poluare, capacitatea cilindrica si anul de fabricatie. Un astfel de impozit se aplica peste tot in Europa. Nu insa si la noi si asta pentru ca, probabil, ar determina proteste sociale de amploare”, a mai spus analistul.
Marius Carp este sigur ca pana la urma, Guvernul isi va lua inima in dinti si va impune acest impozit. ‘Cand va vedea ca noua taxa nu ii va aduce cine stie ce incasari, nu este exclusa varianta unui impozit auto’, a precizat fostul director executiv al APIA.
Noua formula de calcul a taxei auto
Noua formula de calcul a taxei auto este inca in analiza la Ministerul Mediului. Ca de obicei, insa, a „transpirat” deja in presa.
Astfel, potrivit noii grile, prezentata pe surse de presa auto, pentru masinile Euro 5 se va plati in general nivelul taxei platit in prezent pentru Euro 4, la Euro 4 se va plati o taxa in jurul celei percepute acum pentru Euro 3 si asa mai departe.
Spre exemplu, potrivit surselor citate de cotidianul Gandul, un model cu un motor Euro 4 cu o vechime de patru ani si o cilindree de 1,4 litri va avea o taxa de 933 de euro, fata de 145 de euro in prezent. Pentru un automobil vechi de 8 ani, echipat cu un motor Euro 3 de 2.998 cmc, taxa auto va fi de aproape 22.000 de euro.
Daca vorbim de un autoturism nou cu un motor Euro 5 de 2.998 centimetri cubi, taxa auto va fi de 3.600 de euro. Criteriile din 2010 ar fi reprezentat o taxa auto de 3.578 de euro.
In cazul unui Logan Euro 5 de 1,4 litri, taxa de poluare scade de la 245 de euro in 2010 la 125 de euro in 2011.
Modelele Euro 6 ar putea fi exceptate de la plata taxei auto, dar acestea sunt vandute oricum cu un pret prohibitiv. In plus, la fel ca in anii trecuti, vehiculele electrice si hibrizii vor fi scutite de plata taxei auto.
Mai mult, acestea ar putea beneficia de o prima de inmatriculare, a carei cuantum nu a fost inca stabilit.