Modificarile aduse taxei auto continua sa creeze controverse. Pe de o parte, producatorii si importatorii de masini noi acuza guvernul ca, prin noua taxa, va „ingropa” piata auto, iar pe de alta parte, importatorii si dealerii de masini second-hand afirma ca noile prevederi nu fac decat sa se alinieze legislatiei europene in materie.
Modificarile propuse de Ministerul Economiei si Finantelor vizeaza majorarea de pana la trei ori a taxei pentru masinile noi aflate la prima inmatriculare si reducerea taxei pentru cele second-hand.
Presedintele Asociatiei Producatorilor de Automobile din Romania, Constantin Stroe este, de departe, cel mai virulent constestatar al taxei, in noua sa forma.
„Sa maresti taxele la masinile noi si sa le micsorezi la cele second-hand nu va insemna decat un singur lucru: Romania va deveni, foarte repede o groapa de gunoi pentru harburile din Occident”, spune Stroe, pentru DailyBusiness. „Daca anul trecut au fost importate 124.000 de masini second hand, anul acesta vom avea 500.000, daca nu mai multe”, a mai spus vicepresedintele APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania – n.r.).
Fostul presedinte APIA, Marius Carp, spune ca noua taxa are atat parti bune cat si rele.
„Partea buna este ca s-a pastrat taxa, iar asta va limita oarecum importurile de masini foarte vechi si poluante. Partea rea este ca va duce la o scadere a inmatricularilor de masini noi si, probabil, o scadere a productiei autohtone. Iar consecintele pentru economia romaneasca, din acest punct de vedere, vor fi foarte grave”, a mai spus Carp.
Liviu Dobrin, directorul Autovit, cel mai mare targ de masini rulate din Romania, spune, in schimb, ca prin noua taxa, chiar daca nu este de acord intru totul cu prevederile ei, guvernul nu a facut altceva decat sa respecte legislatia europeana in materie.
„Taxa, in noua sa forma, nu va influenta prea mult piata. Poate doar ca, atunci cand vor dori sa cumpere o masina, romanii se vor gandi de doua ori ce e mai rentabil. Sa cumpere un Logan nou, la 8000 de euro, sau sa ia un VW Golf din 2004, din Germania, la acelasi pret”, spune Dobrin. „Cred ca un bun lucru pe care il face aceasta noua taxa este ca ofera romanilor posibilitatea reala de a decide ce vor sa isi cumpere”, a mai spus Dobrin.
Taxa de achizitie sau taxa de posesie?
Noua taxa de prima inmatriculare va intra in vigoare la 1 iulie 2008, asta daca va primi oficial avizul Comisiei Europene si va fi aprobata in Romania de Guvern, iar apoi de Parlament.
„Guvernul a incercat sa impace si capra si varza, cum se spune in popor. Daca nu aducea aceste modificari, se putea trezi cu un proces la Curtea Europeana de Justitie, iar daca elimina complet taxa, ne puteam trezi ca in cazul Poloniei care, fara o astfel de taxa, a fost invadata de peste 500.000 de masini second-hand in numai un an”, a declarat fostul presedinte al APIA, Marius Carp. El crede ca decizia Romaniei este justa, invocand experienta celorlalte tari in materie.
„In Danemarca si Norvegia, se aplica o taxa de prima inmatriculare ce depaseste valoarea masinii. In schimb, in Germania, exista o taxa de posesie, la fel ca in Anglia unde cu cat masina este mai scumpa, cu atat taxa e mai mare”, a spus Carp.
Conform unui studiu realizat de APIA, taxa auto se aplica la nivelul celor 27 de state membre ale Uniunii Europene, dar difera in functie de fiecare stat in parte, unii aplicand o taxa de prima inmatriculare, iar altii o taxa pe vechime sau pe valoare, sau diverse alte combinatii.
In Ungaria, taxa de prima inmatriculare variaza intre 940 si 18.000 de euro, in Olanda poate ajunge la 25-35% din pret, in Danemarca, la 105%, iar in Grecia chiar pina la 385%, pentru autoturismele vechi fara catalizator.
Germania percepe o taxa de inmatriculare de aproximativ 25 de euro, dar taxa anuala de posesie ajunge pina la circa 1.000 de euro pentru masinile non-Euro de 3.000 de centimetri cubi. In Olanda, taxa de posesie variaza de la 72 la 3.500 de euro, iar in Grecia, de la 125 la 1.000 de euro.
Efectele taxei auto se vor vedea din vara
Efectele intrarii in vigoare a modificarilor aduse taxei auto se vor vedea cel mai bine in vara, un sezon propice de vanzari in special pentru masinile second-hand, spun specialistii auto.
In timp ce romanii care vor sa isi cumpere o masina second-hand isi fac deja calculele privind taxa pe care o au de platit de la 1 iulie, producatorii si importatorii se afla in situatia de a-si revizui estimarile de vanzari.
APIA a anuntat deja, zilele trecute, ca aprobarea taxei va insemna o reducere cu 5% a estimarilor de crestere pietei auto.
„La nivelul APIA am ajuns la concluzia ca piata auto ar putea creste cu cel mult 5% anul acesta, ori poate stagna sau chiar scadea”, a spus luni vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA), Brent Valmar. Cei mai afectati se simt cei de la Dacia care spun ca vanzarile Logan in Romania ar putea scadea cu 15 pana la 20% anul acesta.
„Vor pierde toti producatorii si importatorii si vor castiga speculantii”, spune vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe. „Vor castiga romanii, care vor putea alege intre o masina scumpa de import si o masina mai ieftina, la mana a doua. Totul tine de optiune si de libertatea de alegere”, replica Liviu Dobrin de la Autovit. „Cred ca cel mai mult vor avea de castigat service-urile. La cate masini la mana a doua vor fi aduse in tara, afacerile lor vor creste exponential, si asta in conditiile in care piesele pentru autovehiculele vechi sunt de cateva ori mai scumpe decat cele pentru masinile noi”, este de parere analistul auto Marius Carp.
Vanzarile de autovehicule noi, inclusiv vehicule comerciale si autobuze, au fost de aproape 367.000 unitati anul trecut, in crestere cu peste 23% fata de 2006. In acelasi timp, numarul de autovehicule second-hand importate in Romania a crescut anul trecut cu 4,5%, de la 118.422 unitati la 123.842 unitati.
Ce prevede proiectul de modificare al taxei auto?
Conform proiectului propus de Ministerul Economiei si Finantelor, valoarea taxei pentru pentru masinile noi (Euro 4), se va situa intre 420 euro, in cazul motoarelor de 1400 cmc, 480 de euro la 1.600 cmc, 950 de euro la 1.900 cmc si 2550 euro, in cazul motoarelor de 3000 cmc. La masinile mai vechi, taxa de prima inmatriculare va fi redusa de pana la 10 ori, in cazul masinile Euro 1, vechi de 14-15 ani.
Astfel, pentru un autoturism mai vechi de 2-3 ani, taxa auto va fi redusa cu o treime la masinile Euro 4 (motoare de 1,6-1,9 litri) de la 1.040 euro la 713 euro, la o vechime de 3-4 ani, de la 1.040 euro la 656 euro, iar la un autoturism produs in urma cu 4-5 ani, de la 948 euro la 599 euro.
La automobilele cu Euro 3, de 1.400 cmc, taxa de prima inmatriculare va creste doar pentru masinile cu vechime de 1-2 ani, de la 945 euro la 1.148 euro. In cazul autoturismelor cu o vechime de 2-3 ani, nivelul taxei va fi diminuat de la 1.095 euro la 1.050 de euro, la o vechime de 3-4 ani, de la 1.095 euro la 966 euro, iar la autoturismele produse in urma cu 4-5 ani, de la 998 euro la 882 euro. Taxa auto va scadea de la 998 euro la 812 euro (vechime 5-6 ani), de la 1.002 euro la 714 euro (vechime 6-7 ani) si de la 1.002 euro la 630 de euro (vechime 7-8 ani).
La masinile Euro 2 de pina in 1.400 cmc, taxa coboara de 2-3 ori, de la 2.604 euro la 1.386 (vechime 7-8 ani), de la 2.604 euro la 1.201 euro (vechime 8-9 ani), de la 2.604 euro la 1.047 euro (vechime 9-10 ani) si de la 2.604 euro la 832 euro (vechime 10-11 ani).
Ministrul economiei, Varujan Vosganian, a anuntat, miercuri, ca taxa auto va fi modificata prin Ordonanta de Urgenta in urmatoarea sedinta de guvern, de saptamana viitoare.