Dacia lanseaza in acest an, pe piata romaneasca, doua automobile de pasageri despre care unii specialisti spun ca seamana ca doua picaturi de apa, din punct de vedere al dotarilor: Sandero si noul Logan.
Primul dintre acestea, Sandero, scos pe piata luna aceasta, a imprumutat elemente de tehnica si ambient interior de la vechiul Logan.
De la 1 iulie, compania va scoate pe piata un nou Logan, stilizat, care a imprumutat multe dintre elementele de noutate de la Sandero. O strategie coerenta de imagine, o masura care va aduce o crestere a vanzarilor, sau dimpotriva, o actiune ce va deruta clientela Dacia, care conform datelor asociatiei patronale din domeniu, a inceput sa isi piarda din interesul pentru masinile produse la Pitesti?
„Dacia a incercat, prin aceasta campanie, sa impuste mai multi iepuri dintr-o lovitura”, spune analistul Adrian Mihaltianu. „Lansarea Sandero si intrarea in piata, la 1 iulie, a noului Logan restilizat, au urmarit de la cresterea si consolidarea vanzarilor, pana la obtinerea unei cat mai importante felii din programul Rabla, care in acest an, vizeaza vanzarea a 40.000 de masini, fata de 16.444 automobile – anul trecut”, a mai spus analistul.
[quote= Adrian Mihaltianu, analist al pietei auto]Ramane de vazut daca preturile noului Logan, despre care Dacia nu a suflat nicio vorba, vor mai fi atat de atractive, in contextul in care si concurentii din piata au venit cu masini similare ca pret si dotari[/quote]
Specialistii auto se intreaba, pe de alta parte, daca nu cumva lansarile ar putea avea un efect negativ pentru constructorul roman de automobile, in conditiile in care Sandero a fost lansat la un nivel de pret similar produselor concurentei, iar noul Logan stilizat nu aduce mari modificari care sa atraga clientela.
„Sunt foarte curios sa vad cum va reusi Dacia sa pozitioneze cele doua modele pe o piata inca imatura, in care pretul reprezinta cel mai important argument. Daca mareste pretul Loganului, ar putea avea probleme”, a declarat, anterior, analistul auto Razvan Codorean.
Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, crede ca societatea nu va avea probleme in a-si imparti clientii intre Sandero si noul Logan, considerand ca lansarile celor doua masini, efectuate in acelasi an, sunt complementare si nu divergente. Logan si Sandero, spune Stroe, se adreseaza unei clientele diferite.
[quote= Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia]Logan este o masina de familie, cu portbagaj mare si pret competitiv, iar Sandero – un automobil mai mult de oras, destinat mai ales tinerilor, cu un plus de dinamism in fata portbagajului[/quote]
Desi a inceput sa preia comenzi inca de la inceputul lunii, Dacia nu a comunicat pana acum date privind numarul celor care au ales Sandero. Specialistii spun ca abia in toamna vom avea o imagine clara privind rezultatele strategiei.
„Atunci vom avea in piata doua masini noi produse de Dacia. Vom vedea concret daca Dacia a castigat la vanzari, daca si-a extins cota de piata, daca a atacat noi segmente de clientela sau dimpotriva, si-a canibalizat gama”, a declarat analistul Adrian Mihaltianu.
Gama Dacia cuprinde, in prezent, trei vehicule de persoane, Logan Sedan, Logan MCV si Sandero si doua vehicule utilitare, Logan VAN si Logan Pick-Up.
Statistica Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) arata ca vanzarile din primele 4 luni ale anului au insemnat un neasteptat recul pentru Dacia. In luna mai, producatorul auto roman a comercializat 17.372 autoturisme, cu 26% sub volumul din mai anul trecut.
Oficialii Dacia au pus insa aceasta situatie pe seama asteptarilor pietei in privinta modelului Sandero.
„Dupa 4 ani in care a fost lider de piata pe segmentul ei, Logan avea nevoie de o reimprospatare de imagine. Noul Logan va aduce un design si o sigla conforme cu noua identitate de marca a Dacia „, a spus Constantin Stroe.
Loganul restilizat, ce va fi lansat la 1 iulie, imprumuta cateva elemente de la modelul Sandero. Cele mai evidente schimbari, asa cum reiese din pozele spion aparute pe Internet, sunt masca similara cu Sandero si barele cromate atat in fata, cat si in spate. In plus, noul Logan va avea grupurile optice diferite, iar stopurile si bara de protectie care va ingloba doua materiale reflectorizante.
„Logan a dovedit ca este o masina fiabila, insa ca pentru oricare alt model care nu sufera nicio modificare substantiala timp de mai multi ani, o varianta restilizata este necesara”, a declarat anterior Jacques Daniel, directorul comercial al Dacia.
Specialistii se asteapta ca noul Logan sa aiba in dotarea standard sistemul ABS, la fel ca Sandero, si sa ofere mai multe variante la nivelul dotarilor. Oficialii Dacia evita insa sa comenteze pe seama ofertelor si mai ales a preturilor noului Logan, decisive pentru succesul de piata.
[quote=Jacques Daniel, director comercial Dacia]Costurile cu furnizorii de piese si accesorii au crescut, iar recent si cele cu forta de munca. Totusi, nu as putea sa spun inca daca noul Logan va fi mai ieftin sau mai scump[/quote]
Loganul, cel mai bine vandut model Dacia, a fost comercializat din 2004 si pana in prezent in peste 1 milion de exemplare, atat in tara cat si in strainatate.In prezent, cea mai ieftina versiune Logan, 1.4 Ambiance, costa 6.400 de euro cu TVA inclusa.
Vanzarile totale ale Dacia au crescut cu 16,6% in primele 5 luni ale anului, la 103.423 unitati, desi au scazut cu 21,6% in luna mai comparativ cu aceeasi luna a anului trecut, ajungand la 19.407 unitati, conform datelor prezentate de grupul Renault.
Din totalul de 103.423 vehicule Dacia comercializate in primele 5 luni ale anului 2008, cea mai mare crestere a fost inregistrata pe segmentul vehiculelor comerciale usoare (LCV), unde au fost vandute 7.209 unitati, cu 70% mai multe decat in perioada similara a anului trecut.
Dacia a inregistrat si in ianuarie-mai 2008, cea mai mare crestere a vanzarilor din cadrul grupului Renault, de 16,6%. Pe intreg grupul, cresterea a fost de 5,5%. Pe de alta parte, vanzarile Renault Samsung Motors au inregistrat o scadere de 6%.