Organizatia cere ca masura sa fie aplicata progresiv incepand cu 1 noiembrie 2011.
„Ne declaram ingrijorarea in legatura cu intentia Guvernului de a emite o ordonanta de urgenta, prin care sa se introduca obligativitatea echiparii autovehiculelor cu anvelope de iarna, pentru perioada 1 noiembrie – 31 martie, incepand cu acest an”, se spune in comunicat.
Potrivit COTAR, „in acest proiect de ordonanta, initiatorul da dovada, cel putin, de un regretabil amatorism”, iar masura „vizeaza mai mult alte interese decat interesul cresterii sigurantei circulatiei,asa cum reiese chiar din nota de fundamentare”.
[quote=Vasile Stefanescu, presedintele COTAR]Premierul Boc nu poate promova un asemenea document unde se vede clar implicarea baietilor destepti care deja asteapta dupa colt cu stocurile deja facute[/quote]
„O astfel de masura, prin implicatiile ei majore economice, in aceste circumstante ale crizei economice, nu poate face decat obictul unui proiect de lege, care sa fie dezbatut pe larg in Parlament si care sa asigure totodata si beneficiul predictibilitatii pentru toti detinatorii de autovehicule, deopotriva”, se precizeaza in comunicat.
Intre recomandare si obligativitate
Reprezentantii Confederatiei Operatorilor si Transportatorilor Autorizati afirma ca
in majoritatea tarilor europene, cu exceptia tarilor nordice, masura are caracter de recomandare.
In plus, masura vizeaza in mod preponderent vehiculele utilizate in transport, cu masa de peste 3,5 tone, in aceasta categorie existand o gama variata de marci, pentru care nu se fabrica anvelope de iarna.
Pe de alta parte, perioda de aplicabilitate, stablita intre 1 noiembrie – 31 martie, nu corespunde realitatilor climaterice ale Romaniei, fiind suficient de multe intervale, in aceasta perioda, in care starea drumului nu impune utilizarea anvelopelor de iarna.
„Efortul investitional, pentru operatorii de transport, fiind mult prea mare, iar termenul de aplicabilitate mult prea scurt, masura confisca acestora beneficiul predictibilitatii in afaceri, obligandu-i, fie sa-si restranga imediat activitatea, fie sa apeleze la credite impovaratoare, cu consecinte la fel de falimentare, in contextul crizei actuale”, se precizeaza in comunicat.
„Suntem ingrijorati si faptul ca aceasta prevedere, sub sanctiuni drastice, se preconizeaza a fi aplicata dupa 15 zile de la data publicarii ordonantei in Monirorul Oficial al Romaniei, si nu vedem pana la urma care este raspunderea administratorului de drumuri.Oare el nu trebuie sa-si incaseze decat banii?”, a declarat Vasile Stefanescu, presedintele COTAR.
[quote=Vasile Stefanescu, presedintele COTAR]Acest „bum comercial” urias va produce un dezechilibru major intre cererea presanta si oferta, dezechilibrand piata in defavoarea exclusiva a consumatorilor[/quote]
„Prin masura preconizata majoritatea dintre cei peste 4,2 milioane de posesori de autoturisme sunt supusi cu cinism la privatiuni suplimentare, intr-un termen scurt, care se vor adauga la privatiunile proiectate pentru iarna care a inceput deja”, mai spune reprezentantul COTAR.
„Pentru cele peste 5,3 milioane de autovehicule inmatriculate trebuie sa se realizeze un consum de cel putin 22 milioane de anvelope, intr-un interval de 15 zile, ceea ce reprezinta o provocare de proportii pentru producatorii si importatorii de anvelope care nu vor putea asigura volumul urias al aprovizionarii si desfacerii”, a mai declarat Stefanescu.
Problema obligativitatii anvelopelor de iarna a fost analizata si de DailyBusiness.ro in materialul „O mana cereasca pentru importatori: Anvelopele de iarna devin obligatorii”.