Tot joi, guvernul a decis suspendarea taxei de poluare pentru masinile noi timp de un an, incepand cu 15 decembrie si pana la finele lui 2009.
Deciziile anuntate joi de Guvern mai trebuie insa avizate de Comisia Europeana (CE), inainte de a fi efectiv aplicate. Avizul CE este insa sub semnul intrebarii, conform estimarilor analistilor.
Exceptie fac extinderea programului Rabla de la 40.000 la 60.000 de automobile si majorarea primei de casare de la 3.000 la 3.800 de lei, care nu mai au nevoie de avizul CE si vor intra in vigoare odata cu publicarea masurilor in Monitorul Oficial.
Specialistii auto estimeaza ca programul ar putea aduce importatorilor si producatorului national Dacia posibile vanzari de 600 milioane de euro, daca luam in calcul faptul ca masinile cele mai vandute, in cadrul acestui program, au fost cele care costa in medie 10.000 de euro.
„Decizia Guvernului de a extinde programul Rabla este buna si cred ca ar trebui extinsa in anii viitori”, a declarat presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania, Constantin Stroe, vicepresedinte la Dacia.
„Cu 150.000-200.000 de masini incluse in program pe an, pana in 2011-2014 am putea recupera decalajul fata de tarile occidentale, iar oamenii ar beneficia de acea prima de casare care ar fi avansul pentru o masina noua”, a adaugat Stroe.
Specialistii cred insa ca firmele auto isi pun prea mari sperante in programul „Rabla”, in conditiile in care potentialii beneficiari nu au venituri foarte mari.
„Rabla este dedicat celor care au masini mai vechi de 12 ani. Majoritatea este reprezentata de batrani sau de persoane cu venituri reduse, care nu au avut posibilitatea de a-si cumpara o masina noua pana in prezent”, declara analistul auto Marius Carp.
„In conditiile in care creditarea este blocata, nu vad cum acest program va putea sa isi indeplineasca planul de 60.000 de unitati vandute, fara ca guvernul sa lanseze, impreuna cu bancile, un program de stimulare a creditarii”, a mai spus analistul.
Un business cu dedicatie
Dincolo de estimarile specialistilor, cert este ca pana in 2008 cel putin, programul Rabla a fost unul de succes, dovada vanzarile in crestere de la an la an. Potrivit datelor Ministerului Mediului, din 2005 si pana in prezent, au fost scoase din circulatie 46.161 de masini, dintre care 16.444 automobile anul trecut. Pentru 2008, datele privind vanzarile nu au fost date inca publicitatii.
Principalii beneficiari ai Programului Rabla au fost Dacia si Renault, insa si celelalte marci, printre care Ford, Fiat, Volkswagen, Skoda, Nissan si Citroen au avut de castigat de pe urma automobilelor vechi.
Spre exemplu, Porsche Bank Romania, banca specializata in acordarea de credite auto pentru Volkswagen, Seat, Audi, Skoda si Porsche, a inregistrat in prima luna de la declansarea programului din acest an o crestere de 150% a volumului de credite acordate, fata de rezultatul inregistrat in luna iunie 2007, majorarea producandu-se in special datorita programului Remat (Rabla).
In ultimele doua luni insa, pe fondul blocarii creditarii auto si a importului masiv de masini second-hand, vanzarile s-au prabusit, piata auto marcand o scadere estimata de Francois Fourmont, presedintele Dacia, la 50-55% in noiembrie.
In conditiile in care bancile nu par a fi tocmai dispuse sa reia creditarea la nivelul din anii trecuti, importatorii spera ca programul Rabla si „piedicile” puse pietei second-hand prin triplarea taxei de poluare sa le salveze afacerile.
„Avem in prezent un parc auto imbatranit, de 4,5 milioane de automobile, din care 2 milioane au o vechime de peste 12 ani”, a declarat Constantin Stroe, membru in comitetul director APIA.
„Programul este unul binevenit, in conditiile in care, in viitor (2011), se preconizeaza ca taxele auto la nivel european sa fi platite in functie de gradul de poluare, pe ideea ca cine polueaza plateste. Iar cum directivele europene trebuie respectate, statul roman va trebui sa le aplice, iar cei care au masini vechi ar urma sa plateasca mai mult”, a conchis Stroe.
Programul Rabla 2008 se afla in prezent in plina desfasurare. Prima etapa s-a derulat intre 1 iunie si 25 septembrie, iar a doua, intre 1 octombrie si 12 decembrie.
Ca sa isi cumpere masina noua prin intermediul programului Rabla, un proprietar trebuie, in primul rand, sa se inscrie la un producator sau un importator validat, de la care primeste o nota de acceptare, valabila 30 de zile.
Cu nota de acceptare, proprietarul va preda masina veche unui agent economic, autorizat in dezmembrarea de masini. Acesta trebuie sa dea in schimbul masinii un certificat de distrugere. Cu acest act, cetateanul isi va radia din circulatie autovehiculul. In baza certificatelor de distrugere a autoturismului si de radiere, proprietarul primeste o suma de casare, de 3.000 de lei (3800 lei potrivit noii ordonante), care va fi virata in contul de trezorerie al producatorului la care este inscris, pentru cumpararea unei masini noi.
Proprietarul trebuie sa prezinte producatorului auto copiile legalizate ale cartii de identitate, certificatului de inmatriculare al autoturismului uzat, certificatului de distrugere al acestuia si originalul certificatului de radiere. Este necesara si nota de acceptare a producatorului. In cazul in care masina a facut obiectul unei mosteniri, dosarul trebuie sa cuprinda si o copie legalizata a certificatului de mostenitor.