Peste 200.000 de șoferi din România au vârste de peste 70 de ani, iar capacitatea lor de a conduce este îndoielnică, deoarece evaluarea medicală se realizează doar o dată la 10 ani și adesea este superficială, potrivit Antena 3 CNN.
O bătrână din Târgu Jiu, care necesită un cadru metalic pentru a se deplasa, a fost surprinsă urcându-se la volan, stârnind îngrijorări legate de siguranța pe drumuri și evidențiind o problemă mai amplă în ceea ce privește conducătorii auto vârstnici.
Te-ar mai putea interesa și: Lovitură pentru șoferi! O arteră importantă din nordul Capitalei, complet închisă pentru 2 luni!
foto: șoferi bătrâni
Peste 200.000 de șoferi din România au vârste de peste 70 de ani, iar capacitatea lor de a conduce în siguranță este din ce în ce mai contestată. Medicii spun că odată cu înaintarea în vârstă, reflexele și capacitatea de reacție se degradează, afectând performanțele vizuale și coordonarea motorie. De exemplu, medicul Daciana Toma afirmă că pacienții vârstnici nu au aceeași capacitate vizuală ca atunci când erau tineri, iar acest lucru este valabil și pentru sistemul osteo-muscular și cel nervos, ceea ce duce la reacții mai lente în trafic.
„Pacienţii nu mai au aceeași capacitate de a vedea, aceleași performaţe vizuale ca atunci când sunt tineri. Acelaşi lucru se întâmplă pe sistemul osteomuscular, pe sistemul nervos şi atunci cumva înţelegem de ce totul se întâmplă mai încet”, a declarat medicul Daciana Toma.
Conform legislației românești, nu există o limită de vârstă pentru deținerea permisului de conducere, iar reînnoirea acestuia se face la fiecare 10 ani, inclusiv reevaluarea medicală. Titi Aur, specialist în conducere defensivă, subliniază că acest sistem are slăbiciuni, având în vedere că o problemă medicală poate apărea între reevaluările de 10 ani.
Reevaluările nu sunt întotdeauna efectuate riguros. De exemplu, în acest an, polițiștii din București și Ilfov au descoperit clinici care eliberau fișe medicale fără un control efectiv al pacienților, procesul durând mai puțin de 10 minute.
„Sistemul are multe lipsuri. Pentru că, dacă verificarea medicală, fişa medicală, trebuie să o faci o dată la 10 ani, s-ar putea ca după un an după ce ai făcut această fişă medicală să ai o problemă medicală”, spune și Titi Aur, specialist în conducere defensivă.
Aceasta a dus la situații în care polițiștii au observat că anumiți șoferi nu ar trebui să conducă, dar nu pot acționa fără un document medical corespunzător. Cosmin Andreica, președintele sindicatului Europol, menționează că polițiștii întâlnesc adesea șoferi care nu văd bine și nu poartă ochelari, dar lipsa accesului la informațiile medicale relevante îngreunează intervenția lor.
Există o problemă sistemică mai largă, care se leagă de educația și conștientizarea șoferilor în privința pericolelor pe care le prezintă conducerea vehiculelor. Titi Aur spune că o mașină poate deveni o armă dacă nu este controlată corect.
Comisia Europeană a propus modificarea legislației privind permisele de conducere, sugerând o creștere a perioadei de valabilitate a acestora la 15 ani.
„E clar că poliţiştii rutieri întâlnesc şoferii în trafic şi constată că nu văd bine, încearcă să se semneze procesul verbal şi se apropie foarte mult de el fără a avea ochelari de vedere. Sunt multe afecţiuni medicale la care noi nu avem acces, dar medicii de familie au acces”, a spus Cosmin Andreica, preşedintele sindicatului Europol.
„Avem o problemă generală de sistem, de educaţie, de înţelegere. De a înţelege pericolul la care ne expunem când conducem. Maşina este o armă sau se transformă în armă dacă nu o mai pot controla”, a mai spus Titi Aur.
Te-ar mai putea interesa și: Panică printre șoferi! Zeci de mașini vandalizate în București și un mesaj misterios scrijelit pe capote