In ceea ce priveste [b]autoturismele[/b], livrarile s-au diminuat cu 11,9%, la 28.979 unitati.
„Dupa 5 luni constatam ca piata inregistreaza noi minime, livrarile totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) inregistrand fata de aceeasi perioada din anul trecut o scadere de 12%. In interiorul acestei scaderi, avem autoturismele cu -11,9%. Situatia este cumva similara cu ceea ce se intampla si la nivelul UE (-7,7%), fiind state (chiar din cele dezvoltate), unde se inregistreaza si scaderi de pana la 41-43%”, spus oficialii APIA.
[img=3047]Sursa: APIA[/img]
La autoturisme, pe primele 5 luni din 2012, [b]topul pe marci[/b] este format de Dacia, cu
7.882 unitati vandute (27,2% din total), urmata de Volkswagen (3.212 unitati / 11,1%), Skoda
(2.723 unitati / 9,4%), Renault (2.042 unitati / 7,1%), Ford (1.952 unitati / 6,7%) si Hyundai
(1.205 unitati / 4,2%).
[b]Pe modele[/b], Dacia Logan inregistreaza o crestere de 57,8% si a ajuns la un volum total de 4.089 unitati vandute in 2012, cu care ocupa confortabil pozitia de lider, urmat de Duster – 2.237 unitati. Podiumul este completat de catre Skoda Octavia (1.402 unitati), urmata de catre Renault Clio (986 unitati) si Logan MCV (886 unitati).
In functie de tipul de combustibil, in cele 5 luni din 2012 raportul dintre diesel si benzina este favorbil motoarelor diesel, care inregistreaza o cota de piata de 50,3% fata de 42,4% in 2011. In astfel de conditii, desi vanzarile totale de autoturisme au inregistrat un regres de 11,9%, vanzarile de autoturisme cu motoare diesel au avut o crestere de circa 4,6% fata de aceasi perioada a anului trecut, potrivit APIA.
Vanzarile de [b]vehicule comerciale usoare[/b] (LCV) au coborat cu 13,2% in perioada ianuarie mai, la 5.158 masini. In ceea ce priveste vanzarile, pe marci, primele locuri sunt ocupate de Dacia, Ford, Volkswagen, Renault si Fiat, acestea acoperind peste 65% din totalul pietei.
[b]Productia de autovehicule[/b] a inregistrat in primele 5 luni o crestere totala de 1,9%, comparativ cu aceeasi perioada de anul trecut, pana la 142.128 unitati.
Aceasta crestere ar fi fost mai consistenta daca nu am fi avut scaderea de 22% inregistrata de catre vehiculele comerciale usoare, datorata absentei in 2012 a productiei modelului Transit Connect pe care il realiza Ford anul trecut.
[b]Exportul[/b] de autovehicule a avut o crestere generala de 2,3% in primele 5 luni, la un volum total de 129.649 unitati.
In conditiile unei cereri interne, in continuare, extrem de reduse, 91% din productia pe aceste
prime 5 luni a fost exportata.
Exportul de autoturismelor a urcat cu 4,4% (volum total 122.557 unitati fata de 117.382 in 2011), in timp ce la vehiculele comerciale se inregistreaza o scadere de 24,5% (volum total 7.092 unitati, fata de 9.399 in 2011). Scaderea inregistrata la vehiculele comerciale are aceeasi cauza mentionata mai sus, respectiv absenta din date a modelului Transit Connect, care a fost scos din productia nationala de catre Ford, acesta urmind a fi inlocuit incepand cu anul acesta cu autoturismul B-MAX.
[b]Cel mai cautat model la export[/b] in luna mai a fost in continuare Dacia Duster, 11.477 unitati in si un total de 59.754 in primele 5 luni (ceea ce reprezinta 49% din numarul total de
autoturisme exportate), urmat de Sandero (6.867 unitati in luna mai si un total de 27.689 in
2012) si Logan (3.720 unitati in luna mai), acesta din urma inregistrand practic o dublare a
volumului total exportat in 2012 (18.209 unitati) fata de 2011 (9.893 unitati).
[b]Evolutia pietei in 2012[/b]
Avand in vedere rezultatele slabe inregistrate in primele 5 luni din 2012, datorate intr-o oarecare masura si derularii deficitare a programului „Rabla”, iar pe de alta parte, conditiilor economice generale, mentinem revizuirea in sens negativ facuta luna trecuta si estimam ca fara stimulente corespunzatoare (iar programul „Rabla” este unul dintre ele), [b]piata auto nu poate depasi anul acesta 90.000 – 92.000 de unitati[/b] (autoturisme + vehicule comerciale), din care autoturisme circa 75.000, spun oficialii APIA.