In
interiorul acestei scaderi, remarcam autoturismele,
care au un declin al vanzarilor de
19,8%, cel mai mare din ultimii trei ani.
Si pe
plan european vedem scaderi ale pietei, principalele tari
inregistrand scaderi importante (Franta -11,9%, Italia -11,2%,
Germania -8,8%).
In
Romania, in continuare, vanzarile sunt sustinute de achizitiile
realizate de catre persoanele juridice (85% din total in luna mai),
cele catre persoanele fizice continuand sa scada pana la un minim de
doar 15% din total. Pentru comparatie, in mai 2012 (o luna in care
Programul Rabla functiona deja in mod efectiv), acest raport era de
49% persoane fizice si 51% persoane juridice.
In
plus, continua sa se manifeste impactul
negativ al importului masiv de vehicule rulate
care, la un volum de aprox. 86.000 unitati la autoturisme si 18.400
la vehicule comerciale, au o crestere de 42%, respectiv 10% fata de
2012. Din aceste cifre, rezulta ca, la fiecare autovehicul
(autotursim + vehicul comercial) nou vandut in Romania, au fost aduse
alte 3,7 rulate (raport totusi in scadere fata luna anterioara, cand
acesta era de 4 /1).
Productia
nationala
Aceasta
a inregistrat in luna aprilie o crestere de 5,8% fata de luna
precedenta, ceea ce face ca, dupa 5 luni din 2013, sa avem o crestere
totala fata de 2012 de 32,8% (la volum total 188.705 unitati), cifra
datorata in exclusivitate productiei de autoturisme +40,8% (volum
total 188.696 unitati).
In
cifre absolute, fata de aceeasi perioda din 2012, au fost fabricate
in 2013 cu 46.577 mai multe autovehicule. Volumele cele mai mari
le-au inregistrat Dacia Duster (55.195 unitati), urmata de Dacia
Sandero (51.948 unitati), Dacia Logan (45.059 unitati) si Ford B-Max
(36.494 unitati).
Exportul
Si la
acest capitol se inregistreaza crestere dupa 5 luni din 2013, aceasta
fiind de 22,5%, comparativ cu aceasi perioada din anul trecut,
volumul total fiind de 158.770 unitati.
Aceasta
crestere se datoreaza in exclusivitate autoturismelor, care
inregistreaza +29,5%. In ceea ce priveste vehiculele comerciale, in
absenta productiei, nu au fost nici volume la export.
Cel
mai exportat model in luna mai, a fost Dacia Sandero (13.177
unitati), urmat de Duster (10.251 unitati) si B-MAX (6.802 unitati).
Pe ansamblul celor 5 luni de pana acum, pe primul loc este Duster
(54.859), urmat de Sandero (49.564) si Ford B-MAX (36.309).
Vanzarile
Vanzarile
de autovehicule (28.059 unitati) au scazut insa cu 18,6% fata de
aceeasi perioada din 2012, autoturismele (23.245 unitati)
inregistrand o scadere de 19,8%, cea mai mare din ultimii trei ani.
[img=4099][/img]
La
autoturisme, top-ul pe marci
la 5 luni din 2013 este format din Dacia, cu 6.638 unitati vandute
(28,6% din total), urmata de Volkswagen (2.747 unitati / 11,8%),
Skoda (1.917 unitati / 8,2%), Renault (1.355 unitati / 5,8%), Ford
(1.266 unitati / 5,4%), si Hyundai (1.204 unitati / 5,2%).
Pe
modele, Dacia Logan ramane pe primul
loc, urmat de Duster, Sandero, Skoda Octavia si Volkswagen Golf.
Analizand
segmentarea pe clase, remarcam faptul ca, dupa 5 luni, doar clasa
monovolum este pe plus, toate celelalte fiind pe minus, cu scaderi
cuprinse intre 15% si 38%.
In
functie de tipul de combustibil, remarcam in 2013 o crestere a
ponderii livrarilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung la
57,8% din piata, fata de 50,3% cat se inregistra in aceeasi perioada
a anului trecut, in conditiile in care volumele autoturismelor diesel
au scazut cu 7,8%, iar cele pe benzina cu 32,5%.
Un alt
aspect care merita mentionat la acest capitol, este faptul ca pentru
5 din primele zece marci, motorizarile diesel reprezinta peste 70%
din vanzari. Situatia se repeta si in cazul analizei pe modele, unde
5 dintre modele inregistreaza un procent de peste 70% motorizare
diesel din vanzarile respectivei marci.
In
ceea ce priveste vehiculele comerciale
usoare (LCV+ minibuse), observam o
scadere ceva mai mica a pietei (-8,2%), dar si faptul ca primele doua
marci (Dacia si Ford), reprezinta impreuna aproape 35% din piata.