2009 se anunta a fi cel mai negru an din istoria recenta a automobilului, spun specialistii. Dupa 10 ani de cresteri spectaculoase, industria auto mondiala se va confrunta cu o scadere puternica a vanzarilor, pe fondul reducerii masive a cererii.
Producatorii auto se vor bate pe oferte promotionale. Pentru clienti, anul 2009 urmeaza sa aduca masini la preturi mai mici si mult mai bine dotate inca din varianta de baza.
„Va fi o concurenta foarte puternica intre producatori”, a declarat Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile.
„Daca acum un an de zile estimam ca in 2008 ar trebui sa fim fericiti daca vom mai ajunge la nivelul vanzarilor din 2007, cred ca in 2009, vanzarile de automobile noi se vor reduce cu pana la 20%, la nivelul intregii piete”, a mai spus Stroe.
Marius Carp, fostul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, crede ca 2009 va aduce o oferta mult mai competitiva.
„Clientii se vor gandi de doua ori inainte sa isi cumpere masina. In aceste conditii, va conta mai mult oferta – ce include dotari, preturi, garantii, service – decat in prezent. Clientii vor alege masina care va respecta cel mai bine mixul utilitate-pret-fiabilitate„, a aratat acesta.
Preturi mai mici, oferte mai bogate
Analistii din piata auto cred ca in 2009, oferta producatorilor si dealerilor se va imbogati substantial. Pentru a-si determina clienti sa cumpere, oferta de servicii pe garantie si post-garantie va fi mult mai stimulativa, atat la nivel de varietate, durata si preturi.
„Cred ca in primele 2-3 luni, piata va stagna, clientii urmand sa astepte sa vada care va fi evolutia preturilor. In primavara, piata isi va reveni putin, dar vanzarile vor apartine numai companiilor care vor sti sa isi construiasca oferte performante”, a declarat analistul auto Daniel Costea.
„Experienta soferilor romani cu service-urile, mai ales a celor care si-au cumparat masini de import, este binecunoscuta. Cine nu va sti sa isi construiasca o oferta de service competitiva va avea de pierdut, in conditiile in care diferentele de preturi dintre modele nu vor mai fi asa de mari. Vor conta atunci calitatea masinii si serviciile adiacente, de la service la posibilitatea de a schimba masina prin buy-back”, a declarat analistul Marius Carp.
Taxa auto va stimula vanzarile de masini noi
Comerciantii de automobile noi se bazeaza in 2009 pe taxa auto, cea care va aduce tot mai multi clienti dinspre piata second-hand.
„Cine sa mai cumpere masini la mana a doua, cand taxa e de 2-3 ori mai mare ca masina? Cu siguranta, Dacia si ceilalti jucatori din piata vor avea de profitat”, a declarat Dinu Nicolescu, directorul executiv al Autovit, cel mai mare targ auto din tara.
„Cei care vor dori masini second-hand fie vor alege sa le inmatriculeze in Bulgaria, fie se vor indrepta spre produse de lux, acolo unde nivelul taxei nu mai este atat de important, cand ai bani sa cumperi asemenea produse”, a mai spus Nicolescu.
Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, spune ca dincolo de avantajul pe care piata auto l-a castigat prin majorarea taxei de poluare, statul va trebui sa discute cu BNR si institutiile bancare private masurile necesare pentru relansarea creditarii.
„Nu cred ca noul guvern va modifica taxa. Am vazut ce a insemnat o taxa mai mica – o invazie de rable din Occident – asa ca am sperante ca aceasta va fi mentinuta. Cred insa ca va fi nuantata si va trebui insotita de o relansare a creditarii auto, singura capabila sa stimuleze vanzarile industriei auto”, spune Stroe.
In ultimii ani, peste 60-70% din masinile vandute in Romania au fost comercializate prin credit auto si leasing.
Ford incepe productia, Dacia lanseaza un nou model
2009 va fi anul in care Ford va incepe productia in Romania, primul model urmand sa fie Ford Transit Connect, urmat in 2010 de o masina de dimensiuni reduse, produsa in exclusivitate la Craiova.
Tot anul acesta, Dacia urmeaza sa lanseze primul sau SUV (sport utility vehicle – n.r.) si un posibil Logan intr-o varianta sportiva, ce va imprumuta motorizarea de pe Renault Twingo Sport.
Cele doua companii au anuntat ca proiectele raman in vigoare, in ciuda problemelor din piata auto.
Ford a anuntat ca va lua un credit de 400 milioane de euro de la Banca Europeana de Investitii (BEI) pentru dezvoltarea investitiei de la Craiova, pentru care a solicitat garantarea de catre statul roman, in timp ce Renault va continua proiectul de dezvoltare a noii game de produse, tot pe baza unui imprumut de la BEI, estimat la 100 milioane de euro.
Vanzarile de masini noi pe piata romaneasca au scazut in 2008 cu 14,1%, la la 270.995 masini. In luna decembrie, declinul a fost de 53%, fiind vandute la 13.054 unitati.
In total, pe piata auto romaneasca s-au vandut anul trecut 339.176 automobile, cu 11,7% mai putin decat in anul 2007.