Pe
ansamblul pietei, livrarile totale (autoturisme + vehicule
comerciale) au inregistrat o scadere de 3,8% fata de anul trecut, la
9.268 de unitati. In interiorul acestei scaderi, avem autoturismele
cu -5,9%.
Situatia
nu este diferita de ceea ce se intampla pe plan european unde, in
primele 2 luni din 2013, s-a inregistrat o scadere generala de 8,3% a
numarului de autoturisme inmatriculate (cele mai mari scaderi
procentuale fiind in Portugalia -48%, Grecia -26%, Franta -20% si
Italia – 18%).
[img=3856][/img]
La
autoturisme, pe primele doua luni din 2013 top-ul
celor mai vandute masini pe marci este
format de Dacia, cu 1.927 unitati vandute (25,5% din total), urmata
de Skoda (808 unitati / 10,7%), Volkswagen (759 unitati / 10,1%),
Renault (492 unitati / 6,5%), Ford (435 unitati / 5,8%), si Hyundai
(407 unitati / 5,4%).
Pe
modele, Dacia Logan ramane pe primul loc, urmat de Duster, Skoda
Octavia, Sandero si Renault Clio.
In
ceea ce priveste vehiculele comerciale
usoare (LCV+ minibuse), primele doua
locuri sunt ocupate de Dacia si Volkswagen, care impreuna reprezinta
peste 1/3 din piata.
In
Romania, in continuare in luna februarie, vanzarile au fost sustinute
de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (81% din
total), cele catre persoanele fizice reprezentand doar 19% din total.
„In
plus, continua sa se manifeste, impactul negativ al importului masiv
de vehicule rulate care, la un volum de aproximativ 34.000 unitati la
autoturisme si 7.500 la vehicule comerciale, au o crestere de 49%,
respectiv 16% fata de 2012. Din aceste cifre, rezulta ca la fiecare
autoturism nou vandut in Romania au fost aduse alte patru rulate, si
mai grav fiind faptul ca 20.837 (peste 60%) dintre acestea din urma
sunt mai vechi de 10 ani, adica de trei ori mai multe decat s-au
vandut noi prin retelele nationale ale producatorilor autohtoni si
importatorilor autorizati”, spun oficialii APIA.
Ei au
adaugat ca aceste cifre trebuie intelese nu numai ca o scadere a
activitatii distribuitorilor de autovehicule, ci si ca o crestere a
poluarii aerului, cu toate efectele sale negative asupra mediului
ambiant si sanatatii populatiei, precum si o scadere a incasarilor la
bugetul de stat.
„In
acest context, initiativa Guvernului de
a introduce timbrul de mediu este binevenita,
obiectivul declarat al acestuia fiind de a filtra, pe cat posibil,
autovehiculele poluante. Conceptul este, de asemenea, in linie cu
recomandarile Comisiei Europene, dar, pentru a-si produce efectele
asteptate, consideram ca el va trebui sa fie dublat de un nou concept
al impozitului anual care, pe langa achizitie (timbrul de mediu) sa
stimuleze si detinerea unui autovehicul cat mai putin poluant”, mai
precizeaza reprezentantii APIA.
Productia
nationala a inregistrat in luna
februarie o crestere de 5,3% fata de ianuarie, ceea ce face ca pe
primele 2 luni ale lui 2013 sa avem o crestere totala de 18,9% (volum
total 71.668 unitati) fata de 2012, cu o crestere foarte buna, de
+27,3% inregistrata la autoturisme (71.666 unitati) dar si o scadere
completa a productiei de vehicule comerciale.
Volumele
cele mai mari le inregistreaza, la 2 luni, Dacia Duster (23.204
unitati), urmat de Dacia Sandero (18.163 unitati), Dacia Logan
(16.638 unitati) si Ford B-Max (13.661 unitati).
Exportul:
La acest capitol inregistram pe primele 2 luni din 2013 o crestere
generala de 10,6% comparativ cu anul trecut, pe un volum total de
58.026 unitati. Aceasta crestere se datoreaza in exclusivitate
autoturismelor, care inregistreaza un +17,8%. In ceea ce priveste
vehicule comerciale, in absenta productiei, evident nu au fost nici
volume la export.
Cel
mai exportat model in luna februarie, a fost Dacia Duster (12.479
unitati), urmat de Sandero (9.490 unitati) si B-Max (7.372 unitati),
ordinea fiind aceeasi si pe total an 2013.
In
functie de tipul de combustibil, remarcam pentru primele doua luni
din 2013, o scadere a ponderii autoturismelor cu motoare diesel, care
ajung la 59% din piata, fata de 64% cat se inregistra in aceasi
perioada a anului trecut.
Un alt
aspect pe care il observam este faptul ca pentru 6 din primele 10
marci motorizarile diesel reprezinta peste 70% din vanzari, situatie
care se repeta si in cazul analizei pe modele (aici segmentarea este
si mai puternica, 3 dintre modele avand un procent de peste 90% din
vanzarile respectivei marci).
Evolutia
pietei 2013
Pe
termen scurt (2-3 luni) ea depinde intr-o masura importanta de
impactul noilor reglementari (Timbrul de mediu, Programul Rabla,
limitarea deductibilitatii amortizarii), considera oficialii APIA.
Ei au
adaugat ca timbrul de mediu si Programul Rabla ar trebui sa stimuleze
(intr-o oarecare masura) vanzarile catre persoanele fizice, in timp
ce limitarea deductibilitatii amortizarii, dimpotriva, sa puna
presiune pe vanzarile catre persoanele juridice. Ori, in conditiile
in care pe primele 2 luni piata a fost sustinuta in proportie de
peste 80% de catre persoanele juridice, este foarte posibil ca
asteptatul impact pozitiv al celor doua initiative ale Ministerului
Mediului (“timbrul de mediu” si „rabla”) sa fie in mare
masura anulat de limitarea deductibilitatii amortizarii achizitiei de
mijloace de transport.