„In interiorul
acestei scaderi, remarcam autoturismele, care au un declin al
vanzarilor de 11%. Situatia nu este diferita de ceea ce se intampla
pe plan european, unde, pe ansamblul UE, remarcam o scadere
importanta a inmatricularilor de autoturisme noi (-7,1% comparativ cu
aceasi perioada din anul trecut), principalele tari (Franta, Germania
si Italia) inregistrand scaderi peste medie, cuprinse intre -8,5% si
-12,3%. In Romania, in continuare, vanzarile sunt sustinute de
achizitiile realizate de catre persoanele juridice (81% din total in
luna aprilie), cele catre persoanele fizice reprezentand doar 19% din
total”, spus oficialii APIA.
Potrivit Asociatiei,
continua sa se manifeste impactul negativ al importului masiv de
vehicule rulate care, la un volum de aproximativ 71.000 unitati la
autoturisme si 15.000 la vehicule comerciale, reprezinta o crestere
de 53%, respectiv de 15% fata de 2012.
Din aceste cifre,
rezulta ca la fiecare autoturism nou vandut in Romania au fost
aduse alte 4 rulate.
Productia nationala a
inregistrat, in luna aprilie, o crestere de 9,3% fata de luna
precedenta, ceea ce face ca, in primele patru luni ale lui 2013, sa
fie consemnata o crestere totala fata de 2012 de 33,6% (la volum
total de 147.053 unitati), cifra datorata in exclusivitate productiei
de autoturisme +42% (volum total 147.048 unitati), dar si unei
scaderi complete a productiei de vehicule comerciale.
Volumele
cele mai mari la patru luni le
inregistreaza Dacia Duster (44.013 unitati), urmat de Dacia Sandero
(37.425 unitati), Dacia Logan (35.463 unitati) si Ford B-MAX (30.147
unitati).
La export, pe primele 4 luni din
2013, s-a inregistrat o crestere generala de 22,1%, comparativ cu
aceasi perioada din anul trecut, volumul total fiind de 124.837
unitati.
Aceasta crestere se datoreaza in exclusivitate
autoturismelor, care inregistreaza un plus de 29,3%. in ceea ce
priveste vehiculele comerciale, in absenta productiei, nu au fost
nici volume la export.
Cel mai exportat model, in luna
aprilie, a fost Dacia Duster (11.495 unitati), urmat de Sandero
(11.101 unitati) si B-MAX (7.553 unitati), ordinea fiind aceeasi si
pe total an 2013.
Vanzarile de autovehicule (21.916
unitati) au scazut insa cu 10,9% fata de aceeasi perioada din 2012,
autoturismele (18.137 unitati) inregistrand o scadere de 11,4%.
[img=4043][/img]
La
autoturisme, topul pe marci la 4 luni din 2013 este format din
Dacia, cu 5.248 unitati vandute (28,9% din total), urmata de
Volkswagen (2.082 unitati / 11,5%), Skoda (1.517 unitati / 8,4%),
Renault (1.034 unitati / 5,7%), Ford (961 unitati / 5,3%) si Hyundai
(917 unitati / 5,1%).
Pe modele, Dacia
Logan ramane pe primul loc, urmat de Duster, Sandero, Skoda Octavia
si Volkswagen Golf.
Analizand segmentarea
pe clase, remarcam faptul ca, dupa 4 luni, doar clasa monovolum
este pe plus (la care putem mentiona si clasa B care este la acelasi
volum ca si in 2012), toate celelalte fiind pe minus, cu scaderi
cuprinse intre 13% si 39%. Aici ar fi de remarcat faptul ca recenta
modificare a Codului Fiscal prin care a fost limitata
deductibilitatea amortizarii poate fi analizata ca si potential
factor de scadere in clasele superioare (E, F si SUV), care anul
trecut erau inca pe plus dupa 4 luni.
In functie de tipul de
combustibil, remarcam in 2013 o crestere a ponderii livrarilor
de autoturisme cu motoare diesel, care ajung la 59% din piata, fata
de 55,6% cat se inregistra in aceeasi perioada a anului trecut, in
conditiile in care volumele autoturismelor diesel au scazut cu 6,2%,
iar cele pe benzina cu 18,7%.
Un alt aspect care merita
mentionat la acest capitol, este faptul ca pentru 6 din primele zece
marci, motorizarile diesel reprezinta peste 70% din vanzari. Situatia
se repeta si in cazul analizei pe modele, unde 5 dintre modele
inregistreaza un procent de peste 70% din vanzarile respectivei
marci.
In ceea ce priveste
vehiculele comerciale usoare (LCV+ minibuse), observam o
scadere ceva mai mica a pietei (-5,6%), dar si faptul ca primele trei
marci (Dacia, Ford si Volkswagen), reprezinta impreuna peste 45% din
piata.
Piata auto din
Romania s-a cifrat
[url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/piata-auto-romaneasca-tot-mai-afectata-de-importul-de-masini-vechi-85818/]in
anul 2012 la 87.505 unitati[/url], in scadere cu 20,9% comparativ cu
anul 2011.