Specialistii auto se asteapta ca piata autoturismelor noi sa inregistreze, astfel, in 2008, o crestere de maxim 5% (fiind chiar posibila o stagnare), o crestere procentuala de 2 cifre fiind posibila numai pe segmentul vehiculelor comerciale.
APIA estimeaza ca anul 2008 ar putea fi, pe de alta parte, primul in care cresterea procentuala a pietei auto sa nu mai inregistreze valori de 2 cifre asa cum se intampla din 2001 incoace.
Principalele cauze sunt legate de introducerea noii taxe de prima inmatriculare, incetarea productiei de autoturisme Daewoo si inasprirea conditiilor de creditare.
Au scazut vanzarile de autoturisme
Conform statisticii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile, in primele 5 luni ale anului, pe piata romaneasca s-au vandut 140.009 unitati, fata de 135.175 unitati – in intervalul similar din anul trecut. Vanzarile de autoturisme noi au inregistrat chiar o usoara scadere (-1,6%), pana la 114.058 unitati, fata de 115.955 in perioada ianuarie-mai 2007.
Scaderea vanzarilor de autoturisme din acest an a fost insa compensata de cresterea vanzarilor de vehicule comerciale (31,8%) respectiv 24.096 unitati, culminand cu o crestere de 178,4% in cazul camioanelor cu masa totala intre 3,5 si 6 tone.
Productia nationala de autoturisme a crescut, in primele 5 luni, cu 6,1%. Productia de comerciale usoare a inregistrat o crestere de 46,7%, in special datorita modelului Dacia Logan (Van si Pick-up), cele 107.742 unitati reprezentand un nou record. Acest fapt a sustinut in special exportul, care a atins la randul sau un nivel de 58.819 unitati, in crestere cu 21,4% fata de anul trecut.
Importul de autovehicule a inregistrat o crestere de 15,1%, mai mica decat cea din anul anterior, cand majorarea a fost de 54,8%. Segmentul vehiculelor comerciale a urcat cu 29,6%, iar autoturismele cu 10,9%, mult sub ritmul inregistrat anul trecut (52,0%).
Dacia, lider la capitolul vanzari
In ce priveste marcile autohtone, Dacia ramane lider, iar la autoturismele din import, clasamentul este ocupat de aceleasi 3 marci ca si anul trecut. Prima pozitie revine marcii Skoda (care in 2007 s-a clasat pe locul 3), urmata de Renault si Volkswagen.
Cele mai mari cresteri de vanzari le-au inregistrat marcile noneuropene, topul fiind condus de Mazda (+535%), urmata de Dodge (+362%), KIA (+440%), Maserati (+180%), Jaguar (+135%), Subaru (+121 %), Lexus si Land Rover (+112 %), Mitsubishi (+92%), Honda (+81%) si Ford (+42%).
Cele mai importante scaderi sunt inregistrate de Daewoo (-58%), SsangYong (-42%), Chrysler (-41%), Citroen (-32%), Renault (-22%), Chevrolet si Dacia (-14%) si Peugeot (-10%).