Si pe plan european observam o
evolutie negativa a principalelor piete europene pe ansamblul celor 10 luni din
2013, astfel: Franta -7,4%, Italia -8%, Germania -5,2%), se arat intr-un
comunicat al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
In continuare, vanzarile pe
piata din Romania sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele
juridice (73% din totalul la 10 luni). In ceea ce priveste situatia pe luna
octombrie, raportul este si de aceasta data favorabil achizitiilor realizate de
catre persoanele juridice care reprezinta 71% din total. Oricum, pe fondul
demararii Programului “Rabla”, in ultimele patru luni (iulie-octombrie), situatia
s-a mai echilibrat fata de primele luni ale anului, cand acest raport era net in
favoarea persoanelor juridice (peste 80%), spun specialisti APIA.
Productia nationala
La un volum total de 339.166
unitati fabricate in 10 luni, se inregistreaza o crestere de 21,9% fata de anul
2012, cifra datorata in exclusivitate productiei de autoturisme care inregistreaza
o crestere de 27,1% (volum total 339.150 unitati). In cifre absolute, fata de
aceeasi perioda din 2012, au fost fabricate in 2013 cu 61.035 mai multe
autovehicule.
Volumele cele mai mari le-au inregistrat Dacia Duster
(99.299 unitati), urmata de Dacia Sandero (95.420 unitati), Dacia Logan (70.693
unitati) si Ford B-MAX (62.690 unitati).
Exportul
La un volum de 302.184 unitati
exportate in aceste 10 luni, inregistram si la acest capitol o crestere
semnificativa in 2013(+12,2%), comparativ cu aceeasi perioada din anul trecut.
Cresterea se datoreaza in exclusivitate autoturismelor, care inregistreaza un
plus de 16,6%.
Cel
mai exportat model in cele 10 luni de pana acum a fost Dacia Duster (98.878
unitati), urmat de Sandero (94.750 unitati) si Ford B-MAX (62.696 unitati). Ar
mai fi de remarcat faptul ca aprox. 89% din productia nationala a fost exportata,
fapt ce face ca industria auto sa contribuie in mod semnificativ la reducerea
deficitului comercial al Romaniei).
Vanzarile
Cu un volum total de 8.295
unitati vandute in luna octombrie, si unul total la 10 luni de 65.747 unitati
(din care 55.400 autoturisme), consemnam fata de 2012 o scadere totala de 9,8%,
scadere la care autoturismele “contribuie” cu -8,3%, ambele, in revenire usoara
fata de cifrele consemnate dupa 9 luni.
Un alt aspect important de
semnalat este faptul ca vanzarile de autoturisme din productia nationala au inregistrat
in ultimele 4 luni cresteri importante fata de 2012, fapt ce face ca la 10
luni, acestea sa ajunga in teritoriul pozitiv (+8,5%), comparativ cu vanzarile
marcilor din import care raman in zona negativa.
La autoturisme, top-ul pe marci dupa 10 luni din 2013
este condus de catre Dacia, cu 18.518 unitati vandute (33,4% din total), urmata
de Volkswagen (6.204 unitati /11,2%), Skoda (4.393 unitati / 7,9%), Renault
(3.232 unitati / 5,8%), Ford (2.951unitati / 5,3%) si Opel (2.292 unitati /
4,1%).
Pe modele, situatia ramane neschimbata fata de luna trecuta, Dacia
Logan fiind pe primul loc, urmat de Sandero, Duster, Volkswagen Golf si Skoda
Octavia.
Analizand segmentarea pe
clase, remarcam faptul ca, dupa 10 luni din 2013, dintre clasele cu vanzari
importante, doar clasa monovolum este pe plus (13,3%), toate celelalte fiind pe
minus, cu scaderi cuprinse intre 1,1% si 26%, iar evolutia este diferita:
astfel, saderile mai mici decat media pietei sunt inregistrate de clasele de
volum (B –1,1% si C – 2,8%), in timp ce clasa mica (A) la fel ca si clasele
superioare – (D, E, SUV), inregistreaza scaderi peste media pietei (26%-31%
clasele A, D si E si -18% SUV).
In functie de tipul de
combustibil, se mentine in 2013 cresterea ponderii livrarilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung
dupa 10 luni la 52,7% din piata, fata de 50% cat se inregistra in aceeasi
perioada a anului trecut. Este explicabil daca avem in vedere faptul ca
volumele realizate pe segmentul autoturismelor diesel au scazut cu doar 3,9%, in
timp ce, cele pe benzina cu 13,4%.
Opt din primele zece marci, inregistreaza
vanzari cu motorizare diesel peste 50% (trei dintre ele chiar peste 80%), situatie
care se mentine si la modele, unde 8 dintre modele inregistreaza un procent de
peste 50% motorizare diesel din vanzarile respectivei marci.
In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare (LCV+
minibuse), observam o scadere mai puternica a pietei (-20%) – datorata aproape in
totalitate absentei de pe piata a vehiculelor consacrate din productia interna
-, dar si faptul ca peste 45% din piata este acoperit de primele trei marci
(Dacia, Ford, Renault).
„Este de asteptat ca in
ultimele 2 luni ale lui 2013, suplimentarea programului Rabla sa mentina
volumele la cote superioare fata de cele din lunile similare ale lui 2012, fapt
ce nu va reusi insa sa duca la recuperarea scaderilor din prima jumatate a
anului, 2013 urmand sa se incheie, astfel, in teritoriul negativ”, conform
APIA.
Citeste si: Piata auto,
scadere dramatica in ultimii 5 ani