Si ultima luna a anului 2012 a fost una
la fel de slaba din punct de vedere al vanzarilor
de autovehicule noi, scaderea fata de
luna noiembrie find de 6%. Ajungem astfel sa
consemnam in cele 12 luni ale anului
2012, o scadere totala a pietei de 20,9% comparativ
cu anul 2011.
In continuare, in luna decembrie,
vanzarile au fost sustinute de achizitiile realizate de
catre persoanele juridice (83% din
total), cu patru puncte procentuale mai mult decat in luna
precedenta. Astfel, pe total an, cu
doar 30% din vanzari, persoanele fizice, inregistreaza
comparativ cu anul trecut o scadere de
50%.
De asemenea, continua sa se manifeste
asupra pietei, impactul negativ al importului
masiv de vehicule rulate care, la un
volum de aprox. 175.000 unitati la autoturisme si
43.000 la vehicule comerciale, au o
crestere de 85%, respectiv 40% fata de 2011.
La aceste
cifre, rezulta ca la fiecare autoturism
nou vandut in Romania au fost aduse alte doua
rulate si, ceea ce este mai grav, ca
peste 76.000 (44%) dintre acestea din urma sunt mai
vechi de 10 ani, adica mai multe decat
s-au vandut noi prin retelele nationale ale
producatorilor autohtoni si
importatorilor autorizati.
Aceste cifre trebuie intelese nu numai
ca o scadere a activitatii
distribuitorilor de autovehicule, ci si incasari corespunzatoare
mai mici la bugetul statului (taxe si
impozite directe si indirecte).
In ceea ce priveste analiza sectoriala,
remarcam evolutia pozitiva a productiei, dar
mai ales a exportului, in contrast cu
cea negativa a vanzarilor.
S-au fabricat in luna decembrie 29.676
autovehicule, cu doar 0,9% mai putin decat
in luna noiembrie, ceea ce face ca pe
intreag anul 2012 sa inregistram o crestere totala de
0,8% (volum total 337.765 unitati) fata
de 2011.
In interiorul acestei cifre, remarcam o
crestere destul de buna inregistrata la
autoturisme (+5,3%), dar si o scadere importanta
(-55%) a productiei de vehicule
comerciale.
La capitolul exporturi inregistram
in 2012 o crestere generala de 8,5% comparativ cu anul
trecut, pe un volum total de 330.942
unitati. Aceasta crestere se datoreaza in exclusivitate
autoturismelor care, pe volume
importante (320.833), inregistreaza un +13,7%.
Vehiculele
comerciale in schimb, la un volum total
de 10.109 unitati (ramas constant din luna august
a.c.), au inregistrat o scadere de
55,5%, comparativ cu 2011.
Cel mai vandut model la export in anul
2012 a fost Dacia Duster – 135.189 unitati,
corespunzator unui procent de 42% din
numarul total de autoturisme exportate.
Acesta a fost
urmat de Sandero (71.925 unitati),
Logan (48.250 unitati), Logan MCV (34.929) si Ford
B-MAX (30.540 unitati).
Vanzarile de autovehicule (autoturisme
+ vehicule
comerciale) pe piata autohtona au
inregistrat o scadere de 20,9% comparativ cu 2011 (aceasta fiind
printre
cele mai mari din UE), pe un volum
total de 87.505 unitati, autoturismele inregistrand o
scadere si mai mare, de 23,7%, la un
volum de 72.179 unitati.
La autoturisme, in cele 12 luni din
2012, topul pe marci este format de Dacia, cu
19.948 unitati vandute (27,6% din
total), urmata de Volkswagen (8.046 unitati / 11,1%),
Skoda (6.291 unitati / 8,7%), Renault
(4.785 unitati / 6,6%), Ford (4.682 unitati / 6,5%), si
Hyundai (3.300 unitati / 4,6%). Dupa
provenienta, este de remarcat faptul ca vanzarile de
autoturisme din productia interna au
scazut cu 30,3% (8.588 unitati), iar cele din import cu
20,9% (13.857 unitati).