Majorarea taxei auto a determinat un blocaj aproape complet al pietei second-hand, declara Dinu Nicolescu, directorul executiv al Autovit, compania ce deserveste cel mai mare targ de masini din Europa de Est.
„Cererea este tot mai mica, fiind descurajata de taxele mari de inmatriculare. Nimeni nu isi mai permite sa plateasca taxe mai mari decat a dat pe masina pe care o cumpara din strainatate”, spune specialistul. Pentru o masina de 2.700 de euro, de exemplu, taxa este de aproximativ 3.000 de euro.
„Singurele tranzactii care se mai fac, in prezent, sunt cele ce vizeaza masini minim Euro 4, in special pe segmentul de lux, acolo unde clientii vin cu banii jos si isi permit sa plateasca taxa”, a mai spus Nicolescu.
In targul Autovit exista circa 4.000 de masini aflate la vanzare. Daca pana acum 2 saptamani se realizau saptamanal in jur de 20 de tranzactii, acum numarul acestora se apropie de zero. „Am renuntat sa mai facem statistici. Nu are rost”, a recunoscut Nicolescu.
„Taxa ii afecteaza in principal pe samsarii de masini, care s-au trezit acum cu masini pe stoc si risca sa dea faliment”, spune Alin Ghenea, directorul de marketing al companiei AAA Auto. „Importurile de masini second-hand s-au oprit, iar cei care le-au adus deja in tara cauta acum solutii pentru a le vinde cat mai repede”, spune Ghenea.
Potrivit ultimelor date prezentate de Registrul Auto Roman, inainte de aprobarea triplarii taxei auto, in luna noiembrie, au fost verificate, la nivel national, aproape 51.000 de masini second-hand, 80% fiind admise pentru circulatie.
Afacerile cu masini infloresc in Bulgaria
Solutia gasita este inmatricularea masinilor in Bulgaria, tara unde regimul de inmatriculare este mult mai bland decat in Romania.
„Este o solutie aleasa tot mai mult de cei care vor sa isi cumpere masini ieftine. Sa o inmatriculezi acolo e o varianta destul de buna, insa marea problema este ca nu esti proprietarul masinii”, a declarat analistul Daniel Costea, de la Quatro Ruotte. Romanii care isi inmatriculeaza masinile in Bulgaria apeleaza la persoane fizice sau firme specializate din acea tara.
Potrivit unor date neoficiale, furnizate de autoritatile locale din zona Giurgiu-Ruse, numarul celor care trec granita pentru a-si inmatricula masini in tara vecina depaseste saptamanal ordinul sutelor.
„Pentru a o inmatricula in Bulgaria, trebuie sa ai un cunoscut acolo care sa fie de acord sa isi inmatriculeze masina pe numele lui, sau poti apela la o firma care preia autovehiculul pe acte si iti da o procura pentru a putea circula in Romania. Exista multi romani care si-au facut firme acolo si acum au facut o afacere din inmatricularea masinilor”, declara un dealer specializat in astfel „afaceri” in Bulgaria.
„Ca sa iti faci o firma acolo, trebuie sa ai o proprietate, un teren. Dupa aia, poti sa te apuci de afaceri. Castigi cam 400-500 de euro de masina”, declara afaceristul. In contul afacerii, acesta te ajuta sa iti treci masina de inspectia tehnica periodica si ti-o si asigura, tarifele Casco fiind mult mai mici decat in Romania.
Potrivit celor care fac afaceri cu masini in Ruse, exista deja peste 100 de firme infiintate de romani care se ocupa cu inmatricularea masinilor second-hand.
„Marea problema este ca masina nu iti apartine. Iar acest lucru inseamna ca oricand firma sau persoana fizica pe numele caruia este inregistrata poate sa o gajeze pentru un credit, de pilda”, a mai declarat dealerul.
Seful Serviciului Inmatriculare a Vehiculelor Constanta, comisar-sef Romeo Tecau, a declarat, recent, ca traficul de frontiera cu astfel de masini a crescut foarte mult si de accea au fost organizate mai multe filtre rutiere, realizate impreuna cu inspectorii RAR, scopul fiind impiedicarea intrarii in tara a masinilor neconforme din punct de vedere tehnic.
Vardie: Taxa auto ar putea fi modificata de noul guvern
Dincolo de „fenomenul” Bulgaria, specialistii se asteapta ca problema triplarii taxei auto sa nu ramana la stadiul actual. In opinia analistului auto Dan Vardie, taxa de poluare va suferi, cu siguranta, modificari odata cu instalarea noului guvern.
„PD-L a promis in campania electorala ca va elimina taxa. Sunt curios ce varianta va alege, in conditiile in care trebuie cu siguranta protejata industria auto si evitata dezvoltarea pietei second-hand”, a declarat Vardie.
Dinu Nicolescu, directorul executiv al Autovit, se asteapta, pe de alta parte, ca modificarile aduse taxei auto de catre Guvernul Tariceanu sa nu primeasca avizul Comisiei Europene, iar astfel sa se revina la modul de calcul intrat in vigoare la 1 iulie.
„Luand in calcul numai discriminarea determinata de suspendarea taxei pentru masinile noi pe o perioada de 1 an in dauna celor second, se poate observa o incalcare clara a legislatiei europene in materie de concurenta. In plus, se incalca si libertatea de circulatie a marfurilor, taxa fiind privinta ca o piedica fiscala pentru cetatenii UE, indiferent daca sunt romani sau sunt din alte tari europene”, a declarat Nicolescu.
Presedintele Administratiei Fondului de Mediu, Mihai Toti, a declarat, marti, pentru NewsIn, ca se asteapta ca Bruxelles-ul sa nu aiba obiectii in ceea ce priveste triplarea taxei de poluare la autoturisme, deoarece nu a fost modificat modul de calcul, fiind majorat doar cuantumul acesteia.
„Comisia Europeana nu intervine in ce priveste stabilirea valorii taxei, ci doar daca se produc discriminari, or aici nu e vorba de asa ceva. Modul de calcul a fost mentinut. A fost marit doar cuantumul taxei, cu acelasi coeficient pentru toate categoriile de masini, si a fost eliminata taxa de la autovehiculele sub 2.000 cm cubi pana la sfarsitul lui 2009”, a declarat Toti.
Triplarea taxei de poluare auto, incepand cu 15 decembrie, a adus, pe de alta parte, in premiera, o serie de proteste de amploare in toata tara.
Sute de automobilisti au participat joi la marsuri de protest la Baia Mare si Miercurea Ciuc pentru ca functionarii administratiilor financiare au refuzat sa incaseze taxa in cuantumul ei vechi, pe motiv ca Ordonanta guvernului ce decaleaza plata noului tarif pana pe 15 decembrie nu a fost publicata in Monitorul Oficial. Problema a fost rezolvata in jurul orei 18, cand actul normativ a fost publicat.
Soferii vor sa organizeze un miting de protest in capitala, pe 13 decembrie, intre orele 11 si 13. Proteste similare au fost anuntate si la Zalau, Timisoara, Brasov si Arad.
Program prelungit la administratiile financiare
Protestele declansate de soferii care au incercat joi sa isi inmatriculeze masinile pana la intrarea in vigoare a taxei triplate, pe 15 decembrie, au determinat ANAF sa dispuna prelungirea programului administratiilor financiare in weekend.
Astfel, vineri, administratiile fiscale vor avea program intre orele 8 si 18, iar sambata, 13 decembrie, de la ora 8 pana la ora 16. Daca vor fi multe solicitari, atunci si duminica, pe 14 decembrie, unitatile de administratie financiara vor functiona intre orele 8 si 12. De asemenea, in aceasta perioada va fi suplimentat si numarul de ghisee din aceste unitati.