Vanzarile pe segmentul buy-back ar putea depasi astfel 20.000 de unitati.
Acest sistem presupune predarea masinii vechi la o companie de specialitate (producatorul sau alta firma), in schimbul unei masini noi, pentru care valoarea evaluata a celei vechi constituie avans.
Constantin Stroe spune ca anul 2008 ar putea insemna relansarea sistemului de buy-back in Romania, unul dintre argumente fiind cel legat de „saturarea” pietei auto.
„Oferta de automobile acopera in prezent toate solicitarile clientilor, iar cifrele de vanzari anuntate la Salonul International Auto Bucuresti (SIAB) confirma acest lucru. Cred insa ca, odata cu acoperirea cererii, urmatorul pas vizat de comerciantii de automobile va fi cel de fidelizare a clientilor, iar sistemul de buy-back va fi principalul vector care va asigura acest demers”, a precizat Stroe.
Marius Carp, fostul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania, apreciaza ca piata a ajuns deja la un nivel de saturatie la care buy-back-ul devine o componenta importanta a strategiilor de vanzari.
„Buy-back a fost aplicat in Romania, pana acum, in special pe segmentul corporate si mai putin in cazul utilizatorilor persoane fizice. In conditiile in care piata second s-a prabusit practic, odata cu introducerea taxei de prima inmatriculare, a scapa de masina veche pentru a-ti cumpara una noua prin buy-back devine o optiune valabila, in conditiile relaxarii creditarii si ofertei extrem de variate de finantare auto”, a declarat Carp.
Dacia Pick-up, locomotiva relansarii sistemului
Lansarea Dacia Pick-up la SIAB ar putea fi „locomotiva” relansarii sistemului buy-back la Dacia Group, spun specialistii in industria auto. Masina vine pe segmentul de utilitare care, in Romania, se dezvolta cu procente semnificative de la an la an, conform statisticilor APIA.
Constantin Stroe spune ca tocmai acest segment al pietei, cel al utilitarelor, ar putea fi primul beneficiar al noilor oferte de buy-back.
In 2008, Dacia, dar si ceilalti mari comercianti auto ce activeaza in piata romaneasca promit lansarea unor noi oferte, pe baza noilor conditii relaxate de creditare.
„Targetul principal va fi pus in special pe flotile, acolo unde masinile se uzeaza mai repede si necesarul de inlocuire, rapid si la preturi bune, este foarte mare. Decat sa iti tii masinile in service-uri, mai bine le dai la buy-back si iti iei altele noi, amortizandu-ti cheltuielile pe investitii”, spune Stroe.
Analistul auto Razvan Codorean spune ca pe piata se simte nevoia unei inoiri a parcurilor auto si ca, in conditiile unei campanii inteligente de marketing, marii operatori din piata ar putea atrage un numar important de clienti.
„O strategie buna a facut ca Dacia Logan sa se vanda, chipurile, ca o masina ieftina, cand de fapt ea avea acelasi pret ca si a altor produse similare din piata. Consumatorii au fost insa influentati sa cumpere, printr-o serie de campanii bine targetate”, explica Codorean.
„In conditiile in care in urmatorii ani se va pune accent pe buy-back, asa cum se estimeaza, vom asista la un adevarat spectacol al ofertelor, tinta comerciantilor fiind in principal cei care au cumparat masini in anii 90, iar acum simt nevoia sa isi cumpere altele, dar ezita sa isi vanda masinile pe care le-au cumparat pe bani buni atunci, la preturile derizorii de pe piata second”, a mai spus analistul auto.
Programul Rabla, sau buy-back made in Romania
Aproape toti comerciantii din piata auto romaneasca au oferte in acest sistem, volumul de vanzari fiind insa unul destul de limitat. Conform APIA, in 2007, se estimeaza ca vanzarile de auto vor depasi 300.000 de unitati, dar numai maxim 10-12.000 au vizat tranzactiile in sistem buy-back.
Cifrele nu sunt insa foarte clare si asta pentru ca majoritatea comerciantilor au inclus la buy-back si mult controversatul program „Rabla” care, in 2007, isi propune sa scoata din circulatie fix 16.500 de autoturisme cu o vechime mai mare de 12 ani.
Derulat in trei etape, prima incheiata pe 31 august, a doua aflata in plina desfasurare (1 septembrie – 12 noiembrie), iar ultima intre 13 noiembrie – 12 decembrie 2007, programul de stimulare a innoirii parcului national auto s-a dovedit a fi si in acest an un succes, aproape toate masinile fiind deja vandute.
„E o dovada in plus ca exista cerere in piata pe acest sistem si ca piata are nevoie de o alternativa la vanzarile second-hand”, spune analistul auto Marius Carp.
„Programul Rabla este in fapt un buy-back controlat, in care statul stabileste pretul la 3.000 de lei pentru fiecare masina inlocuita”, a afirmat Carp. „Desfasurarea cu succes a acestuia dovedeste faptul ca e loc in piata pentru astfel de programe care, croite inteligent, pot aduce pe langa fidelizarea clientilor si o crestere a vanzarilor pentru comercianti”, a mai spus analistul auto.
De la Dacia, la Porsche si BMW
Cel mai dezvoltat sistem de buy-back il are, in prezent, producatorul national, Dacia Group, desfasurat in 32 de locatii din intreaga tara. In programul Dacia Ocazie, sunt incluse orice tipuri de automobile, singura conditie fiind ca cel care face schimbul trebuie sa fie proprietarul masinii sau sa aiba procura de la proprietar.
Un sistem destul de bine pus la punct are si Daewoo Romania, mostenit din anii de glorie ai modelelor Cielo si Matiz. In program sunt acceptate orice automobile, conditia fiind ca acestea sa fie functionale.
Printre firmele care promoveaza in prezent buy-back-ul se afla Automobile Bavaria, compania ce importa modelele BMW si MINI in Romania, ce a lansat in acest an programul „Fabricate de BMW, utilizate de BMW”. Si Porsche Romania, importator Audi, Porsche, Seat, Skoda si Volkswagen, a dezvoltat un sistem de buy-back informandu-si periodic clientii cu privire la noile modele aduse in Romania.
Programele Porsche se deruleaza prin Weltauto – autovehicule de ocazie. Criteriile de evaluare aici sunt perioada de exploatare, numarul de kilometri parcursi, dotarile si starea tehnica generala. Autovehiculele rascumparate se comercializeaza prin reteaua de 14 parteneri ai Weltauto. Sistemul rascumpara orice marca de autoturisme, inclusiv Dacii.
Spre deosebire de Porsche, Casa Auto Bucuresti accepta in buy-back doar modelele din portofoliul DaimlerChrysler. La Autoklass Center in schimb, un alt dealer al marcilor DaimlerChrysler, buy-back-ul este valabil pentru orice marca de automobil, singura conditie fiind ca masina sa nu fie mai veche de 6 ani.
Astfel de sisteme promoveaza, de altfel, aproape toti comerciantii auto din Romania, de la Fiat, la Ford, Nissan, Alfa Romeo si Renault.
La concurenta cu piata second-hand
Vanzarile de automobile in sistem buy-back se bucura de o imagine destul de proasta in randul clientilor. Un simplu „search” pe forumurile de discutii pe teme auto de pe Internet arata clar diferentele de perceptie intre vanzarile clasice, in targul auto, si cele la comerciantii auto.
De cele mai multe ori, criteriile pe baza carora se face evaluarea automobilului adus in buy-back sunt cele care genereaza cele mai multe nemultumiri.
De exemplu, pentru un Volkswagen Golf 4 din 2003 cu un motor diesel de 90 CP si 100.000 de kilometri la bord, o firma de buy-back iti ofera maximum 8.500 de euro. Acest pret este cu 10-15% mai mic decat ti-ar oferi un particular intr-un targ.
„Problema tine de mentalitate, care este greu de schimbat. Romanii abia in ultimii ani au descoperit avantajele leasingului. Cred ca si in ceea ce priveste buy-back-ul, perceptia se va schimba in curand, mai cu seama ca ofertele sunt din ce in ce mai generoase”, spune Constantin Stroe.
In prezent, in piata de buy-back, principalele criterii de evaluare sunt numarul de kilometri, anul fabricatiei, starea tehnica si estetica. Criteriile de evaluare pot fi diferite de la un dealer la altul, insa elementele principale care sunt luate in consideratie sunt aceleasi.