Piata masinilor „low-cost” va exploda pana la finele anului 2010, considera Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia Renault. „Masinile ieftine, accesibile ca dotari si dimensiuni, vor capata un accent extraordinar in anii viitori, iar lansarea Renault-ului de 3.000 de dolari (2.250 euro) sustine acest trend pe piata automobilului”, a precizat, pentru DailyBusiness, managerul de la Dacia.
Renault, VW, Fiat, Toyota si Skoda si-au anuntat intentia de a investi in constructia unor automobile ieftine, de pana la 5.000 de euro.
Cotidianul Le Figaro a scris, in editia de joi, ca Renault intentioneaza sa construiasca, in India, o masina de 3.000 de dolari (2.250 euro). Automobilul ar putea fi produs pana in 2010 la noul centru de productie pe care constructorul francez de automobile il va deschide in India.
Indienii de la Tata Motors vor prezenta in ianuarie 2008 la salonul auto de la Delhi automobilul de 100.000 de rupii (1.838 euro), masina care ar urma sa intre pe piata in al treilea trimestru al anului viitor, a declarat Ravi Kant, managing director la Tata Motors.
Fiat va construi in Brazilia un automobil ieftin care va concura cu Logan si ar putea extinde productia masinii in uzinele sale din China, India si Turcia, a declarat, recent, presedintele executiv al Fiat, Sergio Marchionne.
„Acesta va fi raspunsul nostru la Logan”, a spus Marchionne care a adaugat ca modelul ieftin pe care constructorul italian il va realiza in Brazilia va fi succesorul lui Palio, automobil cu care Fiat a avut succes in tara sud-americana.
Volkswagen are in proiect producerea unei masini mici de 3.600 dolari (2.700 euro) in China, iar Katsuaki Watanabe, presedinte al Toyota, a declarat luna trecuta pentru Financial Times ca producatorul japonez se gandeste la „un mod foarte ieftin de a construi masini”, pentru care „vom dezvolta chiar materiale noi daca este nevoie”. Presa nipona anunta ca Toyota si-a propus sa lanseze in 2010 un automobil care sa coste 6.500 de dolari (4880 euro).
Si alte companii precum Nissan sau General Motors se intereseaza tot mai puternic de piata de low-cost.
„Este o piata ce cunoaste o dezvoltare extraordinara, o piata care pe viitor se va dezvolta cel mai mult. Iar exemplul Logan este cat se poate de elocvent. Trendul pietei este spre masini ieftine, de mici dimensiuni, usor de manevrat. Masina nu mai reprezinta un lux si capata tot mai puternic accentul de necesitate”, a declarat Constantin Stroe.
Proiecte invaluite in secret
Producatorii se feresc in a da publicitatii date despre noile automobile ce urmeaza a concura Loganul. Jurnalistii de la Le Figaro spun ca Renault nu va prezenta detalii despre noul automobil decat atunci cand vor fi siguri ca pot sa il produca.
Noul centru de productie Renault din India va deveni cartierul general al acestei game, in centrul de cercetare si productie Renault urmand sa lucreze circa 1.000 de ingineri.
Noul automobil ar urma sa faca parte dintr-o gama de automobile low-cost, ce a debutat cu „amiralul flotei”, Loganul produs in Romania. Renault vrea sa lanseze 26 de noi modele de automobile pana in 2009.
„Urmatoarea generatie de Logan va fi mai competitiva din punct de vedere al costurilor”, a spus Carlos Ghosn, CEO al aliantei Renault – Nissan la conferinta de prezentare a rezultatelor financiare Renault pe 2006.
Nici indienii de la Tata nu au oferit detalii despre proiectul lor. La 2.000 de euro, masina ar urma sa fie cea mai ieftina din lume. Managing directorul la Tata Motors, Ravi Kant a declarat ca „va fi o masina foarte aratoasa pe care chiar v-ati dori s-o cumparati”, fara a da prea multe detalii. Se stie doar ca masina va fi construita la o uzina din statul West Bengal, iar capacitatea de productie va ajunge la 250.000 de unitati anual, in 2-3 ani de la debut, adica in ianuarie 2008.
Aceiasi situatie si in cazul Fiat, care a anuntat ca va produce o masina low-cost in Brazilia, si nici Volkswagen, ce va produce un automobil ieftin in China, dar nu au prezentat detalii privind proiectele lor.
Nici macar despre productia Logan nu se stiu foarte multe lucruri si asta pentru ca francezii au reusit sa mentina secretul de fabricatie un timp suficient ca sa cucereasca piata.
Vardie: Declaratiile producatorilor, un razboi de marketing
„Nici nu vom afla prea multe detalii despre aceste proiecte, pentru ca majoritatea sunt doar simple declaratii de marketing. Ei merg dupa principiul – nu conteaza ca minti, conteaza sa o faci frumos”, a declarat analistul Dan Vardie, de la Autoshow. „Dupa succesul Logan, asistam acum la un adevarat razboi al declaratiilor. Toti spun ca vor face, dar nimeni nu prezinta nimic concret. Si asta pentru ca, de la declaratii pana la fapte, e cale lunga”, a mai spus Vardie.
El crede ca succesul Logan a fost dat de folosirea unor componente de la versiuni anterioare Renault, care erau deja amortizate.
O explicatie pentru succesul Logan a fost data si de Christoph Stormer, analist al institutului Global Insight din Frankfurt.
„Paradoxal, nu realizarea conceptului a reprezentat o problema, ci, mai degraba, incercarea de a elimina o parte din accesoriile cu care sunt dotate masinile vest-europene, in scopul obtinerii unui automobil cat mai ieftin, dar totusi atractiv”, a afirmat Christoph Stormer. „Tabloul de bord, comenzile electronice sunt astfel de accesorii. In plus, la Logan, de pilda, simplificarea metodei de fabricatie a reprezentat principiul fundamental de la care au pornit constructorii masinii. Una dintre inovatii a fost reducerea punctelor de sudura de la 4.300 la 3.750. Un alt punct forte este faptul ca aproape 50% din componente sunt produse la Pitesti, element vital pentru a mentine costurile de productie la un nivel scazut”, a aratat Stormer.
Intr-un raport prezentat de Deutsche Bank se estimeaza ca totalul costurilor de productie a unui automobil Logan a fost de 1.089 dolari (820 euro), fata de 2.468 dolari (1.856 euro), costuri de productie pentru un Volkswagen Golf.
Masinile viitorului, construite la..mana?
Este posibila o masina ieftina si in acelasi timp, confortabila si functionala?
„Ca sa construiesti un automobil ieftin, e foarte greu. La ce sa renunti? Masina trebuie sa aiba volan, roti, caroserie, instrumente de bord”, spune Dan Vardie. „Poate doar daca urmezi exemplul Trabantului sau al Lastunului lui Ceausescu, ai putea realiza ceva cat de cat ieftin. Cred insa ca, la aceasta data, avand in vedere standardele de securitate si calitate, e practic imposibil sa scoti o masina de 3.000-5.000 de euro”, este de parere Vardie.
El a adresat o ironie la adresa marilor producatori din domeniu: „Poate doar daca il faci cu carton, ca Trabantul, mic ca Lastunul si fara nimic altceva. Ceausescu ar muri de ras daca ar auzi ca marii constructori auto se chinuie sa scoata un automobil pe care el l-a promovat in anii 80”.
Intr-o economie in care tehnologia se afla in prim plan, succesul modelului Logan, construit cu un singur robot, in uzina Dacia, vine sa bulverseze piata constructiei de masini, spune analistul Christoph Stormer.
„Renault a mizat pe munca manuala, paradoxal – mai ieftina decat utilizarea robotilor. In timp ce marile companii au sute de roboti de asamblare, la Dacia exista un singur robot care lipea aparatoarele de vant. O solutie ieftina si la indemana, care a pus pe ganduri concurenta”, a declarat analistul de la institutul Global Insight din Frankfurt.
Automobile low-cost, doar pentru lumea a III-a?
Marea majoritate a producatorilor de automobile ce si-au anuntat intentia de a intra pe piata low-cost si-au definit ca tinta principala pietele emergente. E vorba de pietele unde puterea de cumparare e oarecum redusa, iar parcul de masini este invechit.
„Noile produse, in genul Logan, sunt destinate unor piete cu standarde destul de reduse in ceea ce priveste calitatea. Un automobil in genul Maruti 800, un hibrid intre motocicleta si automobil, ce se gaseste tot in India, produs de Suzuki si comercializat la un pret mai mic de 4.000 de euro, nu va putea niciodata sa indeplineasca standardele de calitate pentru a fi comercializat pe piata europeana sau in SUA”, considera Mark Bursa.
Dan Vardie afirma ca tinta pentru acest tip de automobile o reprezinta fosta piata a modelelor socialiste din anii 80. „Va mai aduceti aminte de Lada, Trabant, Skoda si de ce nu, Dacia si Oltcit? Milioanele de cumparatori de atunci pot deveni potentialii clienti de acum. Rata de vechime a acestor automobile a fost de mult depasita iar achizitionarea unui automobil nou a devenit, si pe aceste piete, o necesitate. Iar fenomenul Logan dovedeste acest lucru”, a declarat Dan Vardie, analist auto.
Calculele specialistilor au fost date insa peste cap de piata. In mod paradoxal, marii producatori auto s-au vazut concurati chiar la ei acasa de Logan, un automobil ce se vinde tot mai bine in Occident.
„Automobilul nu mai reprezinta un lux, iar producatorii nu au inteles asta. Clientii cer masini ieftine, pe care sa le schimbe la cativa ani, sa nu trebuiasca sa investeasca prea mult in ele”, a declarat vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe. „E un trend pe care l-am anticipat, iar Loganul a venit sa acopere aceste cerinte. E un automobil ieftin, realizat din piese usor de schimbat iar cand apare un nou model, il vei cumpara cu placere. Automobilul devine un accesoriu, ca televizorul, masina de spalat etc”, a conhis Stroe.
Masinile cu design modern si preturi acceptabile – in general sub 10.000 de euro – pot crea volume mari de vanzari, si totodata pot inlocui automobilele vechi, care incet-incet devin neatractive in comparatie cu cele noi, conform analizei just-auto.
Ideea de masina ieftina si fiabila destinata pietelor emergente a fost pusa in aplicare de grupul Renault, care a vandut, in doi ani si jumatate, peste 400.000 de masini Logan, iar in 2009, productia mondiala a acestui model ar trebui sa atinga 700.000 de unitati. Logan e disponibil in trei variante de caroserie: berlina, break si furgon, iar al patrulea model al gamei va fi lansat la finele acestui an in Brazilia si apoi, in 2008, in Europa.