Greva generala de la Dacia Pitesti a determinat scaderea productiei modelului Logan, fapt ce ar putea duce la neatingerea cifrei de 320.000 de modele Logan si Sandero produse in cursul acestui an si la ratarea tintei grupului Renault, comenteaza jurnalistii francezi.
„In timp ce Renault si-a propus, pentru 2008, sa fabrice 320.000 de unitati Logan si Sandero (derivatul Logan cu cinci usi), conflictul de munca de la Dacia Pitesti a facut deja sa fie produse cu 15.000 bucati de Logan mai putin fata de grafic”, noteaza, joi, autoplus.fr.
Informatiile prezentate de site-ul francez vin dupa ce, pe 7 aprilie, cotidianul economic Les Echos scria ca „actiunea sindicala de la Dacia ar putea ameninta vanzarile pe care Renault si le-a propus pentru 2008”.
Publicatia relata ca pana la acea data, Renault pierduse deja, din pricina grevei de la uzina din Pitesti, 13.000 de masini din totalul prevazut pe acest an.
Liviu Ion, directorul de comunicare de la Dacia, a precizat ca nu comenteaza estimarile presei franceze privind pierderile companiei. El s-a marginit in a spune ca administratia va ataca in apel decizia Tribunalului Arges privind declararea grevei ca fiind legala.
In 2006, profitul Dacia s-a ridicat la circa 100 mil. euro, iar profitul pe anul trecut este estimat la circa 150 mil. euro.
Protestatarii beneficiaza de sustinere sindicala la nivel european
In timp ce presa franceza calculeaza pagubele produse de greva, la Dacia protestul continua, muncitorii fiind decisi sa refuze reluarea productiei pana ce nu primesc o majorare salariala de 550 de lei, fata de 379 de lei, cat propune conducerea societatii.
Faptul ca ecourile protestului sindical de la Dacia au depasit de mult granitele tarii este dovedit si de interesul manifestat de Federatia Europeana a Metalurgistilor, care a anuntat joi ca este solidara cu greva de la Dacia.
Peter Scherrer, secretarul general al Federatiei, considera ca „majorarea semnificativa ceruta este justificata”.
„Ei pleaca de la un nivel de jos din Europa, unde contrastele salariale sunt enorme, mai ales in Romania si Bulgaria, ultimele tari care au aderat la Uniunea Europeana (UE), in ianuarie 2007”, a comentat Peter Scherrer. Federatia Europeana a Metalurgistilor reuneste 72 de sindicate si are 6,2 milioane de membri.
Scherrer: Protestele se vor extinde si in alte ramuri de activitate
Scherrer a declarat ca protestele in genul celor de la Dacia se vor inmulti pe viitor, principala revendicare urmand sa vizeze cresterea salariilor la nivelul celor din tarile occidentale.
„Sentimentul general care ii domina pe muncitorii romani din sectorul metalurgic este ca nu pot face fata cresterii preturilor de consum, mai ales in marile orase. Astfel de miscari vor continua”, a spus Peter Scherrer.
El a aratat ca miscarea de protest de la Dacia nu este izolata.
Muncitorii de la o uzina romaneasca a companiei Arcelor Mittal au protestat cu cateva saptamani in urma in fata sediului Arcelor Mittal de la Luxemburg, din cauza salariilor mici.
La sfarsitul lui martie, dupa mai multe greve, mecanicii de la Caile Ferate Romane (CFR) au obtinut un acord cu guvernul privind majorari salariale.
Un alt conflict salarial a izbucnit la complexul metalurgic bulgar de la Kremikovtsi, aflat in criza. Complexul bulgaresc este detinut de Pramod Mittal, fratele lui Lakshmi Mittal, patronul Arcelor Mittal.