Laszlo Borbely, ministrul Mediului si Padurilor, a declarat, miercuri, ca facilitatile vor fi oferite prin Programul Rabla, in limita a 6 tichete de 3800 lei fiecare.
Un calcul simplu arata ca, la 3.800 lei, valoarea discountului suportat de Guvern va fi de 22.800 lei, echivalentul a 5.428 de euro.
Pe piata romaneasca sunt disponibile acum doar doua automobile electrice, respectiv Mitsubishi i MiEV si Citroen C-Zero.
„Am propus sa introducem in Programul Rabla, inca din acest an, o facilitate, in cazul in care cineva participa la Programul Rabla si preda o masina, sa primeasca un numar de pana la sase tichete valorice (a cate 3.800 lei fiecare voucher) pentru fiecare autoturism vechi predat spre casare, daca va cumpara masini electrice”, a declarat ministrul Borbely.
[img=1371][/img]
Laszlo Borbely a precizat ca pentru inceput, de aceasta facilitate ar urma sa beneficieze institutiile publice, ulterior si persoanele fizice.
Ministrul Mediului a mai spus ca pentru masinile hibrid se vor acorda mai putine vouchere, fara insa a prezenta detalii.
„Este o diferenta intre pretul unui autovehicul normal, deci nu electric, si cel electric de circa 5.000 euro, fiind mai scump cel electric. Potrivit calculelor facute, aceasta facilitate trebuie sa acopere diferenta de pret”, a mai spun ministrul.
Ordonanta de Urgenta se afla la Ministerul Justitiei si ar putea fi aprobata in doua saptamani.
Probleme de infrastructura
Totusi, autoritatile recunosc ca pentru a stimula vanzarile de masini electrice, trebuie construita o infrastructura adecvata.
„Trebuie sa ai o infrastructura, trebuie sa ai locuri sa incarci bateriile si e vorba, am inteles, de o capacitate de 160 km ca sa circuli cu asemenea masini”, a spus Laszlo Borbely.
„Dar, conform analizei facute de colegii de la Dacia, mai mult de 70-80% din masini nu circula mai mult de 150 km pe zi. Deci intr-o zi poate circula cu bateria o data incarcata. Pentru 100 de km, ar insemna un consum de 18KW, adica sub doi euro”, a adaugat ministrul.
[img=1374][/img]
O solutie ar putea fi realizarea unor statii de inchiriere a bateriilor, avand in vedere ca una noua costa 7-8.000 euro.
„Aceste baterii se incarca precum un acumulator, timp de opt ore. Si atunci trebuie sa existe borne unde sa le pui la incarcat timp de opt ore. Sunt si unele incarcatoare rapide care incarca in 30 de minute, dar mai scumpe. Va trebui sa discutam foarte urgent si cu acele companii, Enel, Electrica, sa vedem cum pot fi parteneri in a facilita acest proiect”, a precizat Borbely.
Potrivit ministrului Mediului, investitia intr-o masina electrica poate fi recuperata, partial, in cinci ani, in conditiile in care costurile curentului sunt mai mici decat a carburantilor.
Laszlo Borbely a facut aceste declaratii la finalul intalnirii cu conducerea companiei Dacia Groupe Renault. Francezii comercializeaza, in prezent, doua modele de masini electrice, iar in 2012 va lansa cel de-al treilea model. Borbely a precizat ca Renault nu are in intentie, cel putin deocamdata, sa fabrice masini electrice in Romania.
Apar primele statii de incarcare
Dincolo de planurile autoritatilor, importatorii marcilor Mitsubishi si Citroen, primii care aduc in Romania automobile cu propulsie electrica, au trecut deja la treaba. Ei vor instala la sediile lor dispozitive de alimentare rapida cu energie a masinilor.
Alimentarea acumulatorilor vehiculului electric se poate face la o priza normala si dureaza pana la sase ore, in timp ce cu ajutorul unei statii speciale incarcarea poate fi redusa la 30-45 de minute.
„Am purtat discutii in vederea crearii unei infrasctructuri pentru modelele electrice atat cu municipalitatea, cat si cu alti parteneri cu potential in aceasta directie. In ceea ce ne priveste, vom incepe prin montarea unui sistem de incarcare rapida la sediul nostru”, a declarat pentru Mediafax Ana-Maria Matei, director de marketing al M Car Trading, importatorul Mitsubishi.
La randul sau, Laura Antonov, directorul de marketing al Citroen Romania a spus ca importatorul are in vedere instalarea in cadrul reprezentantei de borne de alimentare cu electricitate a masinilor si ca va discuta cu furnizorul de energie.
Primul client in Romania al unui model electric este reprezentanta la Bucresti a Mitsubishi Corporation, care a comandat un model i MiEV.
[img=1375][/img]
„Prima livrare a unui model MiEV va avea loc in luna aprilie, catre Mitsubishi Corporation. Suntem in discutii cu doi alti potentiali clienti care doresc achizitionarea acestui model”, a spus Ana-Maria Matei.
Reprezentantul Citroen Romania a spus ca nu a primit inca o oferta ferma pentru modelul Citroen C-Zero, insa discuta cu mai multi potentiali cumpatatori.
[img=1372][/img]
Versiunile de baza ale Mitsubishi i MiEV si Citroen C-Zero au preturi foarte apropiate, in jur de 36.600 de euro cu TVA inclus.