Nikola nu este singura companie din industria vehiculelor electrice care se confruntă cu probleme financiare. Alte start-up-uri din domeniu, precum Fisker, Proterra și Lordstown Motors, au depus cereri de faliment în ultimii ani. Aceste companii s-au confruntat cu dificultăți în asigurarea capitalului necesar pentru operațiunile lor, în special din cauza ratelor ridicate ale dobânzilor și a cererii scăzute pentru vehicule electrice.
Steve Girsky, CEO-ul Nikola, a explicat motivele care au dus la această decizie dificilă:
„Ca și alte companii din industria vehiculelor electrice, ne-am confruntat cu diverși factori de piață și macroeconomici care ne-au afectat capacitatea de a opera. Din păcate, cele mai bune eforturi ale noastre nu au fost suficiente pentru a depăși aceste provocări semnificative”.
Chiar și Tesla, liderul pieței de vehicule electrice condus de Elon Musk, a înregistrat prima sa scădere a vânzărilor anuale în 2024, în ciuda ofertelor și stimulentelor oferite clienților.
Nikola, care a început prin producerea de camioane semielectrice cu baterii și ulterior s-a orientat către camioane electrice pe bază de hidrogen, a decis să inițieze un proces de vânzare a activelor pentru a maximiza valoarea acestora și a asigura o închidere ordonată a operațiunilor.
Compania a anunțat că va continua să ofere suport pentru camioanele aflate în circulație și va menține unele operațiuni de alimentare cu hidrogen până la sfârșitul lunii martie.
Nikola, cu sediul în Phoenix, Arizona, a livrat primul său vehicul electric în decembrie 2021. Însă, în 2023, mai multe camioane electrice ale companiei au fost implicate în incendii, ceea ce a dus la rechemarea tuturor vehiculelor și a generat îngrijorări legate de siguranță.
În 2024, Nikola a accelerat producția de camioane electrice pe bază de hidrogen, însă pierderile au continuat să fie considerabile, compania pierzând sute de mii de dolari pentru fiecare vehicul vândut. Operatorii de flote au fost reticenți să adopte camioanele electrice, din cauza costurilor ridicate și a dificultăților de finanțare.
În 2020, Nikola a fost evaluată la aproximativ 27 de miliarde de dolari, depășind chiar Ford Motor la acel moment. Însă, de atunci, valoarea sa de piață a scăzut la mai puțin de 50 de milioane de dolari.
Sarah Foss, șefa departamentului juridic al firmei de analiză Debtwire, a explicat situația companiei.
„Cred că toate acestea au venit împreună: luptele cu care s-au confruntat, plus concurența în creștere, provocările operaționale și costul ridicat pentru industria auto electrică în ansamblu”, a declarat aceasta, potrivit Libertatea.
Conform documentelor depuse la tribunalul de faliment din Delaware, Nikola a listat active cuprinse între 500 de milioane și un miliard de dolari. În același timp, datoriile companiei sunt estimate între un miliard și 10 miliarde de dolari.
Rezervele de numerar ale Nikola s-au diminuat semnificativ în ultimul an, ajungând la 198,3 milioane de dolari la sfârșitul lunii septembrie, comparativ cu 464,7 milioane de dolari la finalul anului 2023. Miercuri, compania a anunțat că intră în procedura de faliment cu doar 47 de milioane de dolari în numerar disponibil.
Acțiunile Nikola au scăzut frecvent sub pragul de un dolar, iar în 2023 compania a fost nevoită să recurgă la o divizare inversă a acțiunilor pentru a se conforma regulilor de listare ale Nasdaq.