Daca ati afla ca Loganul costa cu 363 euro pana la 774 de euro mai mult decat anul trecut, l-ati mai cumpara sau v-ati indrepta spre o alta masina, de import? O intrebare ce suna mai degraba ca un verdict. In conditiile in care diferenta de pret intre masinile produse in Romania si cele din import a scazut pana la 1.000-2.000 de euro, iar Programul Rabla nu se stie cand va incepe din nou, dealerii Dacia se tem ca aceasta situatie i-ar putea duce la faliment in 2010.
Solutia vazuta de dealeri? Dacia sa plateasca prima de casare. „Dealerul nu poate absorbi impactul taxei la care sunt supuse de anul acesta masinile Dacia cu norme Euro 4. Nu putem face reduceri de preturi decat de 0,5 – 1%, dat fiind faptul ca marja comerciala pentru o masina Dacia este de 3%”, a declarat Paul Schiaucu, vicepresedintele Asociatiei Concesionarilor Dacia si Renault.
Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, ezita sa dea un raspuns. ”Dacia va analiza saptamana viitoare situatia creata de aplicarea taxei de poluare si va lua o decizie”, a declarat Stroe, pentru DailyBusiness.ro. Insa sugereaza o solutie, pasand problema in tabara comerciantilor.
”Dealerii trebuie sa inteleaga ca este nevoie de un efort comun pentru a trece peste aceasta problema”.
[quote=Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia]Si la bine, dar mai ales la greu, trebuie sa gasim impreuna (Dacia si dealerii – n.r.) o solutie. Este o problema extrem de importanta[/quote]
Adica, pe romaneste spus, dealerii trebuie sa suporte si ei, din propriul buzunar, macar o parte din taxa. Nu de alta, dar Dacia trece in prezent printr-o situatie cel putin ingrijoratoare. Vanzarile pe pietele occidentale au scazut, pe fondul incheierii programelor Rabla, iar tentativa de a cuceri noi piete, precum cea africana (detaliata intr-o analiza DailyBusiness.ro) a ramas deocamdata la stadiul de speranta. Si ce este mai rau poate ca abia urmeaza.
Dacia, prinsa pe picior gresit?
In conditiile in care principalul argument pentru Dacia in fata concurentei il constituie pretul, 2010 pare sa fi prins pe picior gresit compania romaneasca, spun analistii. Preocupat sa lanseze primul sau SUV, Duster, la Salonul de la Geneva, constructorul roman pare sa fi ignorat celelalte probleme, iar semnalul de alarma tras de dealeri este mai mult decat relevant.
”Vanzarile din piata auto au scazut cu peste 60% in 2009 fata de 2008. Multi dintre dealeri au ajuns la capatul puterilor, din punct de vedere financiar”, spune Marius Carp, secretarul general al Asociatiei Concesionarilor Dacia.”Pana acum, din fericire, nu am avut niciun faliment in retea, insa daca nu se vor gasi solutii, situatia se va agrava”, a spus Carp, pentru DailyBusiness.ro.
[quote=Marius Carp, secretar general Asociatia Concesionarilor Dacia-Renault]Dacia trebuie sa gaseasca o solutie in ceea ce priveste preturile. Aplicarea taxei de poluare va descuraja potentialii clienti[/quote]
Potrivit lui Carp, cea mai buna solutie ar fi ca Dacia sa suporte prima de casare, iar dealerii sa vina cu oferte promotionale pe segmentul de service, post-garantie, promotionale etc. ”Dealerii au facut numerosi pasi in acest sens. Incercam sa fidelizam cat mai mult clientii, in special pe cei care au masini ceva mai vechi, insa trebuie sa fim ajutati de companie”, a spus secretarul general al Asociatiei Concesionarilor Dacia.
Oficialii de la Dacia ezita insa sa intre in joc. Daca ar sustine in continuare contravaloarea taxei auto, ce poate ajunge si la 774 de euro/masina, ar insemna sa o faca tot anul, iar asta ar insemna pierderi asumate din start.
”Sefii de la Dacia si-au facut calculele, cel putin pentru piata romaneasca, pornind de la premisa ca preturile au coborat la minimul posibil. Imaginati-va ce ar insemna pentru Dacia sa sustina si taxa auto si, probabil, si o depreciere a leului. Ar fi dezastru in conditiile in care nu se mai poate vorbi de compensarea preturilor prin vanzarile masive, de volum”, afirma expertul auto Razvan Marinescu, de la Auto Show-room, pentru DailyBusiness.ro.
Singura consolare pentru Dacia este ca si principalii sai rivali vor plati o taxa de poluare similara.
In timp ce pentru un model Dacia Logan nou, pe benzina, cu o capacitate cilindrica de 1.149 centimetri cubi (cmc) si emisii CO2 (dioxid de carbon) de 139 de grame pe kilometru, taxa este de 363 de euro, iar pentru versiunea cu cele mai mari motorizari si emisii de noxe, de 1.558 cmc si 172 g/CO2, taxa este de 774 euro, pentru modelul Kia Cee’d, cea mai vanduta masina de import in 2009, conform topului Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), taxa este cuprinsa intre 432 de euro si 1.200 de euro. Proprietarul unui Renault Clio nou, al doilea model in clasamentul importurilor, care are motor de 1.149 cmc si emisii de 139 de g/CO2, achita suma de 363 de euro.
Dacia Duster, marea si singura speranta in 2010
Faptul ca ”va muri si capra vecinului” va fi de ajuns pentru Dacia pentru a depasi criza? Nici pe departe, spun analistii. Si asta in conditiile in care concurenta se anunta tot mai puternica, atat pe piata interna cat mai ales pe cea externa.
Multi dintre marii jucatori din piata auto sunt pe cale sa lanseze in 2010 noi modele, mai ieftine, care sa se bata cu Loganul romanesc. In primul rand, Ford va incepe la Craiova productia primului model de clasa mica produs in Romania. Un model vazut de analistii chestionati de DailyBusiness.ro drept noul C-Max, la un pret comparabil cu Dacia, Chevrolet va lansa noul Spark, evaluat la 7.000 de euro, Skoda va prezenta o noua varianta restilizata de Fabia, se spune la un pret mult mai mic, iar Fiat va lansa noul Punto Evo.
Japonezii de la Toyota nu au stat nici ei prea mult pe ganduri. Ei au lansat marti la salonul auto de la New Delhi (India) conceptul Etios, o masina care seamana foarte mult cu Loganul si care va intra in curand in productia de serie.
[img=493]Toyota Etios seamana foarte mult cu Dacia Logan[/img]
Modelul, cotat la 6.800 de euro, va fi produs in special pentru India, Rusia si America de Sud. Insa nu este exclus ca in cele din urma sa ajunga si in Europa.
Pe piata si-ar putea face intrarea si primele modele produse in India sau China, odata ce acestea vor obtine confirmarea standardelor europene.
In acest context, Dacia propune in 2010 un singur model, primul sau SUV – ”Duster” despre care crede ca va avea un succes nebun, dupa cum estima Stroe, intr-un articol DailyBusiness.ro. Oare?
[quote=Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia]Dacia Duster este singura noastra speranta pentru 2010. Este modelul pe care ne bazam in viitor[/quote]
O intrebare buna, spune expertul auto Razvan Marinescu. ”Nu cred ca noul model va inregistra succesul asteptat de oficialii Dacia. E cel putin surprinzator faptul ca, in timp ce majoritatea producatorilor auto mondiali cauta sa produca masini de clasa mica, ieftine si performante, Dacia se hazardeaza pe un segment (SUV) in care nu are niciun pic de experienta”, spune expertul.
[img=492]Dacia Duster[/img]
Potrivit specialistilor, singura sansa ca Dacia sa ajunga macar la nivelul vanzarilor din 2009 va fi oferta derulata prin Programul Rabla. Insa si aici sunt probleme. Din Occident nu vine niciun semn incurajator, iar din tara, nici atat. Programul Rabla, desi va permite acumularea a trei prime de casare, nu se stie cand va fi lansat.
”Marea problema cu acest program, dincolo de momentul lansarii si capacitatea acestei oferte de a atrage cumparatorii (in 2009 s-au vandut doar 60% din masinile incluse in program – n.r.) este ca nu va aduce, de fapt nimic bun. Nu cred ca vor fi multi cei care vor gasi 3 rable sa le aduca la Remat pentru a-si cumpara o masina noua. Cel mult, aceasta initiativa va incuraja piata masinilor vechi”, spune expertul Marius Carp.
”La fel ca si cu introducerea taxei de poluare pentru Euro 4, menita initial sa dea o lovitura pietei second, si aceasta masura va lovi in primul rand in piata masinilor noi. Nu inteleg de ce nu au marit din start prima de casare la 7.600 de lei”, a mai spus secretarul general al Asociatiei Concesionarilor Dacia Renault.