Unele companii din Europa au inceput, deja, sa scada productia odata cu agravarea problemelor producatorilor niponi de componente, dupa dezastrul cauzat de cel mai mare cutremur din istoria tarii.
Constructorii auto europeni se aprovizioneaza cu piese auto electronice, semiconductori si anumite componente mecanice, precum cutii de viteze, din Japonia.
Revenirea la normal a productiei din Japonia ar putea dura mai multe luni, considera analistii.
Potrivit estimarilor bancii Commerzbank, oprirea totala a productiei de componente in Japonia timp de o luna, ar putea cauza reducerea cu 2,4 miliarde de euro a profitului inainte de taxe, estimat pentru anul acesta.
Masinile moderne includ pana la 30.000 de piese furnizate de diferiti producatori. Lipsa unui singur surub poate opri liniile de productie si poate declansa o reactie in lant in procesul de constructie al autovehiculelor, noteaza Reuters.
La nivel mondial, productia auto ar putea sa scada, in cea mai grava situatie, cu pana la 30% in sase saptamani, estimeaza firma de cercetare IHS Automotive.
PSA a inceput sa reduca activitatea la unele fabrici din Europa, dupa ce operatiunile Hitachi, unul dintre furnizori, au fost perturbate de cutremur.
Din cauza efectului in lant, furnizorul german de cabluri electrice Leoni va pierde trei milioane de euro pe saptamana din cauza reducerii productiei la Peugeot, a afirmat analistul WestLB Henning Cosman, citand conducerea companiei.
Commerzbank estimeaza ca in cea mai grava situatie, a opririi productiei in Japonia pentru o luna , PSA ar pierde 65% din profitul inainte de taxe pe anul acesta, Renault 44%, iar Fiat 81%.
Castigurile Daimler, BMW si Volkswagen ar fi diminuate cu 22%-30%, a afirmat banca.
Pana in prezent, producatorii auto si de componente germani au sustinut ca dispun de stocuri de piese suficiente pentru a se descurca fara livrari noi, unii anuntand chiar ca nu vor fi afectati deloc, intrucat nu au legaturi stranse de afaceri cu Japonia.
Totusi, industria auto germana analizeaza, deja, scaderea productiei, potrivit agentiei federale pentru ocuparea fortei de munca.