În luna iulie 2023, vânzările de automobile electrice din Uniunea Europeană (UE) au scăzut cu aproape 11% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, potrivit raportului publicat de ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Automobile).
De asemenea, vânzările de vehicule plug-in hibride au înregistrat o scădere și mai semnificativă, de peste 14%. În contrast, segmentul de vehicule hibride (care combină un motor electric cu unul pe combustie) a înregistrat o creștere substanțială de peste 25%, ceea ce arată că, în ciuda progreselor tehnologice, consumatorii par să prefere încă o tranziție mai treptată către mobilitatea complet electrică.
Un alt factor care afectează piața automobilelor electrice este presiunea tot mai mare venită din partea producătorilor chinezi. Aceștia beneficiază de costuri de producție semnificativ mai reduse și de un sprijin guvernamental extins, reușind astfel să ofere vehicule electrice la prețuri mai accesibile. În încercarea de a contracara această concurență, Uniunea Europeană a anunțat noi tarife vamale destinate să protejeze producătorii auto europeni, care au dificultăți în a concura cu prețurile mai mici ale vehiculelor chinezești.
Volvo, unul dintre marii producători auto europeni, a confirmat recent că, până în 2030, se așteaptă ca oferta sa de vehicule să fie compusă în principal din modele complet electrice sau hibride plug-in. În prezent, compania estimează că între 90% și 100% din vehiculele vândute până în acea dată vor fi modele electrificate, în timp ce până la 10% vor fi vehicule de tip „mild hybrid”, în care energia electrică este folosită pentru a susține motorul cu combustie, fără a fi principala sursă de propulsie.
Cu toate acestea, piața indică un echilibru diferit. Deși Volvo și alți producători auto continuă să promoveze avantajele electrificării complete, consumatorii par să fie reticenți în a plăti prețuri mai mari pentru vehicule electrice (EV) sau plug-in hibride (PHEV). Un exemplu elocvent este România, unde vânzările de vehicule electrice au înregistrat o scădere de 20% în primele șapte luni ale anului 2023, în timp ce vânzările de vehicule hibride au crescut cu 43% în aceeași perioadă. În luna iulie, scăderea pentru mașinile electrice a fost și mai accentuată, cu un declin de 40%, comparativ cu o creștere de 71% pentru vehiculele hibride.
Scăderea cererii pentru automobile electrice a determinat deja câțiva dintre cei mai mari producători auto să își reducă planurile de producție și investițiile în acest sector. Ford, de exemplu, a anunțat o reducere a bugetului de dezvoltare pentru vehiculele electrice cu 12 miliarde de dolari, pe măsură ce cererea din partea consumatorilor nu a crescut conform așteptărilor inițiale.
Mercedes-Benz, un alt nume important din industrie, a fost nevoit să își revizuiască obiectivul ambițios de a avea jumătate din vânzări provenind din vehicule electrice până în 2025. Compania a anunțat că acest obiectiv va fi amânat până în 2030 și va depinde de cererea pieței, un semn că producătorul german adoptă o abordare mai precaută în privința electrificării complete.
Volkswagen, liderul european în producția de vehicule electrice, a decis, de asemenea, să reducă capacitățile planificate pentru fabricile sale de baterii, citând necesitatea de a ajusta producția în funcție de cererea efectivă a pieței. Mai mult, grupul ia în considerare închiderea unei fabrici mari de vehicule electrice și a unei fabrici de componente din Germania, ca răspuns la presiunea crescândă din partea rivalilor chinezi.
Toyota, cunoscută pentru pionieratul său în segmentul vehiculelor hibride, și-a redus obiectivul de producție de vehicule electrice de la 1,5 milioane de unități până în 2026 la doar 1 milion, semnalând o abordare mai prudentă în ceea ce privește electrificarea completă a ofertei sale.
Un studiu recent al Boston Consulting Group arată că potențialii cumpărători de vehicule electrice din SUA sunt preocupați de trei aspecte esențiale: timpi scurți de încărcare și stații amplasate convenabil, o autonomie de peste 560 km și un preț de achiziție de aproximativ 50.000 de dolari. Cu toate acestea, majoritatea producătorilor auto întâmpină dificultăți în a satisface aceste cerințe fără a pierde bani. Studiul arată că, în medie, companiile auto tradiționale pierd aproximativ 6.000 de dolari pentru fiecare vehicul electric vândut la prețul menționat, chiar și după aplicarea creditelor fiscale.
Aceste provocări, combinate cu competiția acerbă din partea producătorilor chinezi și cu cerințele de reglementare stricte, fac ca viitorul automobilelor electrice să fie mai puțin clar decât se anticipase inițial. Deși electrificarea rămâne un obiectiv important pentru multe companii, tranziția completă către vehicule electrice s-ar putea realiza mai lent decât se aștepta, implicând o etapă intermediară în care vehiculele hibride vor juca un rol major în mixul de produse.
În acest context, Tesla pare să aibă un avantaj competitiv semnificativ față de ceilalți producători. Compania este deja profitabilă și a integrat atât producția de vehicule electrice, cât și dezvoltarea unei rețele extinse de stații de încărcare. În plus, software-ul de conducere autonomă Full Self-Driving (FSD), pe care Tesla îl va introduce în Europa și China în 2025, ar putea oferi un diferențiator major, conferindu-i o poziție de lider în industrie.