Programul „Rabla”, de innoire a parcului auto prin incurajarea proprietarilor de masini mai vechi de 12 ani sa achizitioneze masini noi cu o reducere de 3.000 de lei, creaza o afacere estimata de expertii auto la aproape 170 de milioane de euro.
„16.500 de masini, la un pret mediu de vanzare de 8-10.000 de euro, la care se adauga taxa de prima inmatriculare, costurile de creditare, comisioanele. Toate acestea ridica afacerea la peste 170 de milioane de euro”, este de parere Cristian Lungu, expert auto.
Iar asteptarile mediului de afaceri sunt pe masura. Programul de innoire a parcului auto este in primul rand o afacere de imagine care aduce, dincolo de vanzarile asteptate – vezi experienta anilor trecuti – oportunitati nesperate pentru comercianti, banci, asiguratori, firmele de publicitate si difuzorii media.
„Sunt 58 de companii implicate in program, si sa nu uitam bancile, care vor oferi creditarea, asiguratorii auto, difuzorii media, firmele de publicitate. In plus, sunt 142 de firme autorizate sa desfasoare activitati de colectare si tratare a vehiculelor scoase din uz prin program. E un intreg lant de oportunitati pentru economie, in general”, spune Lungu. Iar jucatorii s-au pregatit serios pentru acest nou razboi pe piata auto.
„Am avut cereri pentru 142.000 de unitati, adica de noua ori mai mult decat suma pe care o puteam aloca”, a spus Mihai Toti, presedintele Administratiei pentru Fondul de Mediu. „Suma alocata pentru fiecare solicitant in parte s-a stabilit prin aplicarea unui coeficient de proportionalitate obtinut din raportul dintre suma alocata si suma totala solicitata. Practic, ei si-au estimat vanzarile, noi am estimat sumele ce implica statul, iar defalcarea pe companii s-a facut in functie de acesti coeficienti”, a spus Toti.
Ce se vinde
Cele mai multe masini, in programul Rabla, vor putea sa vanda distribuitorii de Opel si Chevrolet, in total 3.814 de masini, urmati de dealerii Dacia, Daewoo si cei ai grupului Volkswagen AG – Porsche Romania, cu cate 1.907 unitati fiecare, si Renault, cu 1.872 de unitati. La program mai participa si distribuitorii de Fiat (1.479 de unitati), Ford (1.456 de unitati), Peugeot (934 de unitati), Toyota (578 de unitati), Citroen (381 unitati). In plus, in program pot fi cumparate cateva modele de Chrysler, Jeep sau Dodge.
„E un program ce si-a dovedit eficienta in 2005 si 2006. De aceea am si decis ca trebuie continuat. Scapam de alte 16.500 de masini vechi, poluante, care perturbau circulatia. E o problema in primul rand de mediu, in nici un caz un program social”, a declarat ministrul Mediului, Attila Korodi.
Programul se desfasoara in limita sumei de 49,5 milioane lei (14,5 mil. euro – valoarea totala a subventiei pentru clientii finali), dar spre deosebire de anul trecut, are trei etape, si nu doua. Astfel, prima etapa se va incheia la 31 august, a doua pe 12 noiembrie, iar a treia la 12 decembrie. Cele trei etape presupun evaluarea periodica a rezultatelor programului. Anul trecut, cand programul a avut doua etape, in partea a doua a programului a fost revizuit numarul de masini pe care fiecare distribuitor le putea comercializa.
Promotia va creste si vanzarile obisnuite
Pregatirile pentru campania Rabla s-au incheiat. S-au comandat campaniile publicitare, s-au pregatit reducerile. Comerciantii asteapta cu optimism debutul afacerii, anticipand ca, pe langa cele cateva masini pe care le vor vinde cu ajutorul subventiilor de la stat, vor creste si vanzarile obisnuite.
„Campania Rabla aduce, dincolo de vanzarea celor 16.500 de automobile, un trend pe piata. Influenteaza comportamentul consumatorilor. Si asta este cel mai important, sa ii determinam pe clienti sa renunte la masinile vechi si sa cumpere unele noi, indiferent daca primesc sau nu cei 3.000 de lei de la stat”, declara responsabilul de comunicare al Daewoo Craiova, Valeriu Garlea.
Si alti dealeri asteapta cu nerabdare debutul programului. „Pe langa prima de la stat, oferim si reduceri substantiale la modelele pe care le comercializam. Cred ca cel mai bine vandut model va fi Astra Clasic, la un pret de sub 10 mii de euro”, considera Cristian Oltean, director de marketing la General Motors.
Firma vinde Opel si Chevrolet, modele cu care are asigurata 23% din vanzarile programului Rabla. Renault a lansat, de asemenea, o campanie de reduceri, special destinata campaniei Rabla, intre 1.300 euro pentru Clio Symbol, 2.350 de euro pentru Megane si 3.000 de euro pentru Laguna.
„In 3 – 4 zile incepem sa lucram la dosare, dar asteptam detalii privind procedura de lucru. Preconizam epuizarea stocului in citeva zile, tinind cont de numarul mare de cereri deja inregistrate”, a declarat Simona Nica, directorul de marketing al firmei Bras, concesionar Renault.
Logan ar putea fi, si in acest an, vedeta afacerii. Dovada este numarul cererilor. „Deja avem peste 700 de cereri, iar daca anul trecut am epuizat lista in doar citeva ore, va dati seama ce va fi in acest an”, a declarat Adrian Piroi, directorul general al Caremil Impex, dealer Logan.
Bancherii asteapta un reviriment pe piata creditelor auto
Campania Rabla va aduce un reviriment si pe piata creditelor auto. Cel putin asta spera bancherii care au lansat noi produse in speranta ca vor creste vanzarile, in dauna leasingului.
BCR a lansat un credit special auto pe 7 ani, cu 9,5 la suta dobanda la lei si 8,55 la suta la euro. In plus, pachetul include asigurare Casco si un contract de asigurare de deces/invaliditate din accident.
BRD, HVB Bank si Banca Tiriac au lansat de asemenea produse speciale destinate pietei auto, cu dobanzi intre 6,95 si 10,4 la suta. Porsche Bank vine cu un credit in franci elvetieni, cu o dobanda scazuta, de 6,95% pe o perioada tot de 7 ani.
CEC a lansat o oferta promotionala pentru creditele pentru investitii imobiliare si la creditul Auto, cu 8,75% pe an la lei. In plus, CEC acorda o perioada de gratie la rambursarea creditelor mentionate, cuprinsa intre 60 si 750 de zile calendaristice, in functie de durata de creditare.
3.000 RON, o subventie relativa
Afacerea Rabla este una avantajoasa, insa mai degraba pentru companiile implicate. Pentru clienti, un calcul simplu arata ca suma de 3.000 de lei drept prima de casare, nu inseamna foarte mult, avand in vedere ca peste jumatate din bani se pot duce pe taxa de prima inmatriculare. Pentru un autoturism nou, cu euro 3 si cu o capacitate cilindrica de 1.600 centimetri cubi, taxa de prima inmatriculare ajunge la 612 euro. Luand in calcul impozitele, taxele si mai ales asigurarile care sunt pe un trend ascendent, suma de 3.000 de lei pare ca se volatilizeaza.
Romania, „cimitir” de masini
Mai mult de 50 % din masinile din Romania au o vechime mai mare de 12 ani. Piata locala, alaturi de Bulgaria si Albania, poate fi considerata „cimitirul auto al Europei”.
„Asta inseamna peste 350.0000 de masini, multa poluare, probleme in siguranta traficului. In tarile UE, masinile cu o astfel de vechime sunt casate automat”, a explicat Sulfina Barbu, fost ministru al Mediului. „Nu exista exceptii privind poluarea. Din 2005 incoace, programul si-a dovedit eficienta atat din punctul de vedere al reducerii emisiilor de poluanti, cat si al sigurantei in trafic. In anii 2005 si 2006 au fost scoase din trafic aproape 30.000 de autoturisme uzate”.