Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) a cerut joi guvernului cresterea de sase ori a numarului masinilor vandute prin programul de inlocuire a parcului de automobile, la 100.000 de masini in acest an. APIA incearca astfel sa ofere un nou argument pentru mentinerea taxei de prima inmatriculare, in conditiile in care guvernul a anuntat ca mare parte din fondurile obtinute de pe urma taxei va merge catre programul „Rabla”.
Dealerii auto pot impusca astfel doi iepuri dintr-o lovitura, spun analistii auto, urmand sa beneficieze atat de pe urma taxei auto cat si de pe urma primelor oferite de stat pentru casarea masinilor mai vechi de 10 ani.
„APIA joaca inteligent. Cred ca acum dealerii isi freaca mainile de bucurie, anticipand ca vanzarile de masini noi vor creste atat din taxa cat si din casarea rablelor”, spune analistul auto Razvan Codorean.
„Cererea dealerilor de extindere a programului „Rabla” la 100.000 de masini pe an e un mic santaj la adresa guvernului, de genul – noi v-am sustinut cu taxa, la Bruxelles, e timpul sa ne sustineti si voi cu extinderea programului”, spune analistul.
Fostul director APIA, analistul auto Marius Carp, estimeaza ca guvernul va aproba solicitarile producatorilor si importatorilor auto.
„Guvernul a motivat mentinerea taxei auto printre altele, invocand faptul ca se gandeste la mediu. Premierul Tariceanu a spus ca banii din taxa vor merge catre innoirea parcului auto si ca industria auto il sustine. Cum Bruxelles-ul nu e atat de convins de justetea taxei, extinderea programului Rabla ar putea fi un argument in plus pentru mentinerea taxei de prima inmatriculare”, a declarat analistul auto.
Analistii cred insa ca, pana la extinderea programului „Rabla”, guvernul trebuie sa treaca cu bine de avizul de la Bruxelles, lucru destul de dificil.
„Comisia Europeana a cerut un lucru elementar. Sa nu mai existe discriminare intre autoturismele noi si vechi cumparate de romani. Justificarile privind poluarea, protejarea industriei auto etc. nu stau in picioare. Mai bine impuneau o taxa fixa procentuala in functie de pretul de vanzare/cumparare a automobilului, indiferent de provenienta si vechime, si scapau de aceasta problema”, spune Codorean, care este circumspect privind rezultatul pozitiv pe care negociatorii romani l-ar putea primi in aceste zile la Bruxelles.
Stroe: Doua milioane de masini ar trebui casate
Cererea APIA privind extinderea programului de casare de la 30.000 de unitati, cat isi propusese guvernul pentru acest an, la 100.000 de automobile, a fost facuta publica joi de vicepresedinte asociatiei, Brent Valmar.
„Membrii APIA au decis sa propuna cresterea numarului de vehicule ce urmeaza a fi casate prin programul Rabla de la 16.500 anul trecut la 100.000 unitati in 2008. In propunerea noastra vizam ca 10% din numarul locurilor sa fie dedicate camioanelor”, a declarat Brent Valmar.
Guvernul a aprobat, la finele anului trecut, majorarea primelor pentru casarea masinilor cu o vechime mai mare de 12 ani, care se inscriu in programul „Rabla” in 2008, la 4.000 de lei, mai mare cu 1.000 de lei decat cea din 2007, precum si cresterea numarului de masini care pot fi casate de la 16.500 la 30.000. Fondurile necesare vor proveni din sumele incasate in urma aplicarii taxei de prima inmatriculare, care vor fi virate pe viitor la Fondul pentru Mediu.
Potrivit ministrului mediului, Attila Korodi, prin programul „Rabla” au fost scoase din circulatie, in ultimii trei ani, peste 46.000 de masini cu o vechime mai mare de 12 ani si a fost redusa cu 1.000 de tone cantitatea de monoxid de carbon emisa.
Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Producatorilor de Automobile din Romania crede ca extinderea programului „Rabla” este absolut necesara in conditiile in care Romania are printre cele mai vechi parcuri de masini din UE.
„Avem in prezent un parc auto imbatranit, de 4,5 milioane de automobile, din care 1,7 milioane au o vechime de peste 7 ani. Daca nu aveam taxa, ne transformam in cimitir de masini. Asta s-a intamplat in Bulgaria unde anul trecut au fost importate de peste 7 ori mai multe masini second-hand decat la noi”, a declarat Stroe.
Tinta lui 2008: 400.000 de masini vandute
APIA estimeaza ca in acest an, pe piata romaneasca vor fi vandute aproape 400.000 de automobile.
„Daca acum (decembrie 2007 – n.r.) suntem la 350.000, in 2008 vom avea 400.000 de masini vandute, iar in 2009, probabil 500.000, in conditiile in care economia merge bine, daca inflatia se va stabili in limite si daca se vor face investitii in continuare. De asemenea, cred ca venirea Ford va da un impuls semnificativ pietei”, a declarat, anterior, Brent Valmar, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Potrivit vicepresedintelui APIA, cele mai mari vanzari se vor semnala pe segmentul automobilelor de clasa mica, avand un consum redus de carburant si preturi intre 7.000 si 10.000 de euro.
Vanzarile de autoturisme pe piata romaneasca au crescut, in primele 11 luni din acest an, la 287.818 de unitati, cu 23,7 % peste nivelul din perioada similara din anul trecut, releva datele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Cele mai mari vanzari de pe piata le-a realizat Automobile Dacia, ce a comercializat 93.762 de automobile, din care 87.508 de autoturisme.
Cea mai vanduta marca de automobile din import a fost, anul trecut, Renault, cu 29.218 automobile, din care 26.530 de autoturisme. Pe locurile urmatoare, conform statisticii APIA, s-au situat marcile Volkswagen, cu 23.960 de automobile, Skoda, cu 21.104 de automobile si Ford, cu 19.501 de automobile.
In clasament mai sunt mentionati Opel, cu 17.456 de automobile (17.118 de autoturisme), Peugeot, cu 15.784 de autovehicule (12.856 autoturisme), Fiat cu 14.353 de unitati, din care 8.972 de autoturisme, si Chevrolet, cu 12.128 de autoturisme.
Datele privind vanzarile pe intreg anul 2007 vor fi anuntate de APIA saptamana viitoare, in prezent prelucrand datele primite de la producatori si importatori.