Programul „Rabla”, de innoire a parcului auto, debuteaza pe 1 iunie, data de la care romanii care vor sa scape de masinile vechi si sa isi cumpere automobile noi, vor primi un stimulent de 3000 de lei din partea statului.
Daca la prima vedere, am putea vorbi de caracterul social al programului, un simplu calcul arata ca business-ul este o adevarata mina de aur pentru cei doi producatori auto – Dacia si Ford, dar si pentru importatorii de automobile. La o medie de 10.000 de euro – valoarea unui automobil, statul faciliteaza companiilor o afacere de 400 de milioane de euro numai in acest an.
Un business de 40.000 de masini pe care ministrul Mediului, Attila Korodi, il confirma ca fiind batut in cuie.
„Daca un producator validat nu a utilizat conform contractului de finantare pana la sfarsitul primei etape cel putin 80% din suma contractata, contractul de finantare nerambursabila inceteaza de drept, iar Administratia Fondului de Mediu va redistribui suma neutilizata catre ceilalti producatori ramasi in Program”, a precizat Korodi.
Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile considera decizia guvernului de a extinde programul Rabla la 40.000 de masini in acest an ca fiind una absolut justificata, in conditiile in care mai mult de doua treimi din masinile inmatriculate in Romania sunt vechi si poluante.
„Avem in prezent un parc auto imbatranit, de 4,5 milioane de automobile, din care 2 milioane au o vechime de peste 7 ani. Programul este unul binevenit, in conditiile in care, in viitor,se preconizeaza ca taxele auto la nivel european sa fi platite in functie de gradul de poluare, pe ideea ca cine polueaza, plateste. Iar cum directivele europene trebuie respectate, statul roman va trebui sa le aplice, iar cei care au masini vechi, ar urma sa plateasca mai mult”, a declarat Constantin Stroe, membru in comitetul director APIA.
Afacerea cu rable, un business de perspectiva
Producatorii si importatorii auto au sesizat ca afacerea cu rable le poate aduce beneficii importante, mai cu seama ca programul este stimulat de stat, care aduce „momeala”, adica prima de 3.000 de lei, pentru atragerea de noi clienti. Si din acest motiv, APIA a cerut guvernului extinderea programului la 100.000 de automobile anual. Mai mult chiar, intr-o declaratie facuta pentru DailyBusiness, vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe, a declarat ca, in contextul in care Comisia Europeana ar putea interzice din 2010 circulatia masinilor non-euro, ce ar urma sa afecteze circa 2 milioane de masini din Romania, ar trebui ca statul roman sa extinda programul la 150.000-200.000 de masini pe an.
„Decizia guvernului de a extinde programul Rabla la 40.000 de masini in acest an este buna, dar cred ca in conditiile date, ar trebui gandit un plan serios, de mare amploare, de innoire a parcului auto”, spune Constantin Stroe, membru in comitetul director APIA.
„Cu 150.000-200.000 de masini incluse in program pe an, pana in 2011-2014 am putea recupera decalajul fata de tarile occidentale, iar oamenii ar beneficia de acea prima de 3.000 de lei care ar fi avansul pentru o masina noua”, a mai spus Stroe.
Guvernul a anuntat, prin vocea ministrului Korodi, ca problema extinderii programului la 100.000 de masini se afla in analiza, cautandu-se insa surse de finantare. Pe de alta parte, premierul Tariceanu a confirmat faptul ca proiectul interzicerii masinilor non-euro se afla in atentia Bruxelles-ului si ca o asemenea decizie ar putea fi luata cat de curand, pe fondul campaniei generale de reducere a poluarii.
Codorean: De ce sa nu fie incluse si masinile second?
Analistul auto Razvan Codorean se intreaba de ce programul Rabla vizeaza doar masinile noi si nu permite romanilor sa cumpere si masini second-hand, prin sistemul buyback. El spune ca nu toti romanii au salarii care sa le permita sa cumpere o masina noua, mai cu seama ca creditul bancar si leasingul s-au scumpit foarte mult urmare a deciziei BNR de a majora dobanda de politica monetara.
„De ce nu ii permiti proprietarului de masina veche sa o caseze, si cu prima sa mearga la un dealer de masini second sa cumpere un automobil mai ieftin, care sa respecte minim Euro 2. Cred ca astfel, am putea scapa mai repede de rable si am stimula si o piata alternativa care ar insemna o concurenta cu impact direct asupra dezvoltarii pietei auto din Romania”, a declarat Codorean.
Autoritatile justifica includerea in program doar a masinilor noi prin durata de viata mai mare a acestora.
„Daca am aduce si masini second in program, ar insemna ca lucram cu jumatati de masura. Ori innoim parcul auto si rezolvam problema poluarii auto, ori ne transformam in cimitir de masini second”, a declarat Varujan Vosganian, ministrul Economiei si Finantelor.
Ce trebuie stiut despre programul Rabla
Prima etapa a programului Rabla se va desfasura intre 1 iunie si 25 septembrie, iar a doua, intre 1 octombrie si 12 decembrie.
Producatorii sau importatorii care vor vinde masini prin programul Rabla vor fi stabiliti pana pe 30 mai.
Ca sa isi cumpere masina noua prin intermediul programului Rabla, un proprietar trebuie, in primul rand, sa se inscrie la un producator sau un importator validat, de la care primeste o nota de acceptare, valabila 30 de zile.
Cu nota de acceptare, proprietarul va preda masina veche unui agent economic, autorizat in dezmembrarea de masini. Acesta trebuie sa dea in schimbul masinii un certificat de distrugere. Cu acest act, cetateanul isi va radia din circulatie autovehiculul. In baza certificatelor de distrugere a autoturismului si de radiere, proprietarul primeste o suma de casare, de 3.000 de lei, care va fi virata in contul de trezorerie al producatorului la care este inscris, pentru cumpararea unei masini noi.
Proprietarul trebuie sa prezinte producatorului auto copiile legalizate ale cartii de identitate, certificatului de inmatriculare al autoturismului uzat, certificatului de distrugere al acestuia si originalul certificatului de radiere. Este necesara si nota de acceptare a producatorului. In cazul in care masina a facut obiectul unei mosteniri, dosarul trebuie sa cuprinda si o copie legalizata a certificatului de mostenitor.
Prin Programul Rabla au fost scoase din circulatie 46.161 de masini din 2005 si pana in prezent, dintre care 16.444 automobile anul trecut.
Asociatia Producatorilor si Importatorilor Auto estimeaza ca in acest an, pe piata romaneasca vor fi vandute in total aproape 400.000 de automobile.
„Daca in 2007 s-au vandut 350.000, in 2008 vom avea 400.000 de masini vandute, iar in 2009, probabil 500.000, in conditiile in care economia merge bine, daca inflatia se va stabili in limite si daca se vor face investitii in continuare. De asemenea, cred ca venirea Ford va da un impuls semnificativ pietei”, a declarat, anterior, Brent Valmar, vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).