Proiectul, aprobat de Camera Reprezentantilor cu 237 de voturi pentru si 170 impotriva, prevede, in primul rand, alocarea unui ajutor de urgenta de 14 miliarde de dolari, bani de care vor profita General Motors si Chrysler, companii ce se confrunta cu mari dificultati financiare datorita scaderii puternice a pietei auto.
Ford, al treilea producator auto american, a anuntat ca nu intampina probleme de lichiditate, pe termen scurt. Initial, cei 3 mari producatori auto au solicitat un ajutor guvernamental de 34 miliarde dolari (26 mld. euro).
Tarul industriei auto
Proiectul votat de Camera Reprezentantilor prevede numirea unui administrator si a mai multor consilieri care sa aiba sarcina de a supraveghea atribuirea creditelor. Administratorul, supranumit de presa „tarul industriei auto”, va fi desemnat de catre presedintele SUA.
De asemenea, proiectul obliga cei 3 producatorii sa inainteze pana in 31 martie un plan complet de restructurare ce sa prevada viabilitate pe termen lung, inclusiv cu reduceri de costuri si renegocieri ale datoriilor.
Planul votat de Camera Reprezentantilor a fost rezultatul unui compromis intre democrati si Casa Alba. Pentru a intra in vigoare, proiectul are nevoie si de aprobarea Senatului, ce se anunta a fi mult mai dificila.
Senatorul republican John Ensign a declarat ca fara un plan de restructurare, nu este cert ca ajutorul de stat va fi suficient pentru restabilirea competitivitatii industriei auto americane, in fata concurentilor germani si japonezi care produc automobile in America.
Vanzarile de masini din Statele Unite au inregistrat un declin de 37% in noiembrie, marcand cea mai scazuta rata anuala din ultimii 26 de ani.