Radare fixe pe principalele artere din România în cel mult doi ani. CNAIR a lansat licitația pentru montarea echipamentelor de monitorizare a traficului. Compania de Drumuri a lansat în licitație un contract de 112 milioane de lei pentru montarea unui sistem de monitorizare și informare modern pe cele trei autostrăzi care pornesc din București și pe DN 1 București – Ploiești. Vor fi instalate echipamente moderne pentru monitorizarea traficului, radare fixe pentru măsurarea vitezei, panouri de informare-avertizare cu mesaje variabile de tip VMS, sistem pentru monitorizarea și controlul rovinietei, cântărirea din mers a camioanelor și stații meteo cu senzori de polei. De asemenea, sistemul va avea funcția ANPR pentru recunoașterea automată a plăcuțelor de înmatriculare, potrivit caietului de sarcini pe care l-a consultat Economedia. Contractul are o durată de 6 luni pentru etapa de proiectare și 18 luni pentru execuție.
Potrivit Codului Rutier, amenzile se stabilesc in cuantumul determinat de valoarea numarului punctelor-amenda aplicate. Un punct-amenda reprezinta 10% din salariul minim brut pe economie, adica 145 de lei.
Soferii care depasesc limitele admise de viteza pot fi sanctionati cu amenzi intre 290 și 2.900 de lei, dupa cum urmeaza:
„Obiectul contractului il reprezinta ”Sistem de monitorizare si informare asupra traficului si a condițiilor de circulație pentru Autostrada A1 București – Pitești, Autostrada A2 București– Cernavoda, Autostrada A3 București – Ploiești, DN 1 București – Ploiești”, in conformitate cu prevederile contractului de lucrari”, arată documentația SEAP.
Vor fi montate 48 de sisteme de detecție incidente, 33 de camere mobile, 8 camere CCTV, 5 stații meteo cu 4 senzori de polei, 22 panouri cu mesaje variabile noi VMS (ambele căi) 16 panouri VMS pe bretele, 2 sisteme cu bucle inductive pentru măsurarea vitezei între nodurile de circulație și 2 echipamente pentru cântărirea din mers a camioanelor. Camerele video CCTV vor avea funcții cu sistem de mișcare și panoramare (Pan Tilt & Zoom), iar cele fixe cu Zoom fix.
Pe Autostrada Soarelui echipamentul ITS modern va fi montat pe tronsonul mai vechi București – Cernavodă până la kilometrul 162. Vor fi 66 de camere detecție incidente, 35 de camere mobile, 40 de camere CCTV, 8 stații meteo, 9 panouri VMS, un sistem de cântărire din mers și două echipamente cu bucle indictive pentru măsurarea vitezei între nordurile de circulație.
Între șoseaua Petricani și intersecția cu DN 1 Centura Ploiești vor fi instalate 20 de bucle inductive, 42 de camere detecție, 29 de camere detecție incidente, 16 camere CCTV, 4 stații meteo și 17 panouri VMS.
Vor fi montate 16 bucle inductive, 28 de camere de detecție incidente, 17 camere mobile, 7 panouri VMS.
Buclele inductive pot măsura viteze cuprinse între 10 și 250 km/h., să reziste unor temperaturi exterioare de la -30 C la + 60 C și vor permite colectare următoarelor tipuri de date: viteza vehiculelor, numărul de vehicule, clasificarea vehiculelor, direcția și distanța între vehicule în secunde. Buclele inductive vor permite și detectarea vitezei pentru mașinile care se deplasează pe contrasens.
Sistemul de detecție incidente:
sistemul va asigura detecția automată a incidentelor (oprirea vehiculelor, scăderea bruscă a vitezei) într-o zonă de predetecție presetată. Subsistemul va genera alarme în următoarele cazuri : vehicul oprit, mers pe contrasens, pieton, încărcătură pierdută, fum/foc/ceață, aglomerare vehicule pe sector monitorizat, scăderea vitezei.
Contractul este finanțat din fonduri europene nerambrusabile, prețul ofertei reprezintă 70 % din punctaj, iar ofertele pot fi depuse până pe 19 aprilie.
Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR a vorbit în direct la Euronews România despre cum va funcționa sistemul și despre așteptările pe care autoritățile le au privind implementarea acestora: ”Este vorba nu numai de radare, ci de un sistem mai complex care va verific toate abaterile sau majoritatea abaterilor de la conduita rutieră: depășirea vitezei, șicanările în trafic, depășirile hazardate, opririle în zone interzise sau staționările pe perioade mai lungi de timp, de exemplu pe banda de urgență mai mult decât este necesar. (…) Senzorii în asfalt sunt nu numai pentru viteză, sunt și pentru greutate. O să aibă și un rol de cântărire dinamică. În baza acestor sesizări, a senzorilor, respectivele autovehicule vor fi oprite pe dreapta și cântărite. Camerele de radar fixe, pregătite pentru așa ceva, sunt capabile să îți măsoare viteza chiar dacă nu ai acești senzori. Există mai multe sisteme de măsurare a vitezei pe șosele.”