S-au dus vremurile cand importatorii de automobile vindeau non-stop, fara sa fie prea interesati de faptul ca, pentru a schimba o piesa la masina, trebuia sa ai pile sau sa astepti cu lunile sa fii programat. In conditiile in care vanzarile din piata auto, potrivit APIA, au scazut in primele patru luni la jumatate, dealerii au inceput sa puna tot mai puternic accentul pe partea de service, in speranta ca vor scoate bani din piesele de schimb si serviciile post-garantie.
Potrivit unui studiu realizat de PricewaterhouseCoopers in randul dealerilor auto din Europa Centrala si de Est, dat publicitatii joi, din criza fara precedent din piata auto vor iesi cu bine acei dealeri care isi vor adapta structura afacerii, adica se vor baza mai mult pe servicii si mai putin pe vanzarile de masini noi.
„Adaosul comercial din pretul pieselor de schimb, pretul orei de service, numarul masinilor deservite vor conta din ce in ce mai mult”, spune Marius Carp, seful dealerilor Dacia.
„In aceasta vara, vom asista la o continuare a reducerilor de preturi, dar ma astept ca accentul sa se mute tot mai puternic pe serviciile adiacente, ce au rolul sa fidelizeze clientela„, a explicat Carp, fostul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania.
Timpul de asteptare in service se va reduce, pentru ca proprietarii vor fi interesati sa ruleze cat mai multe masini, iar pretul pieselor de schimb ar putea sa scada pana la nivelul celor din Occident.
Rezultatele studiului PricewaterhouseCoopers arata ca majoritatea dealerilor au inceput sa exploreze noi idei de afaceri, cum ar fi tranzactiile in sistem buy-back, serviciile de inchiriere cu ora, sau au inclus noi tipuri de servicii in oferta lor. Cristian Milea, manager retea dealeri Auto Italia, a declarat ca „razboiul” se va duce inclusiv pe partea de tuning.
„Cred ca dominanta in „razboiul” acesta, pe viitor, va fi calitatea serviciilor. Adica tot ceea ce se indreapta ca servicii din industria auto catre clientul final, ma refer inclusiv la partea de consiliere, consiliere financiara, de vanzari si am in vedere preponderent partea de servicii post-vanzare, acolo unde lucrurile sunt de la zi la zi mai sofisticate”, a declarat Milea, pentru DailyBusiness.ro.
„Cred ca inclusiv partea de specializare a acestora, partea de accesorii, si se va ajunge si la partea de tuning, la nivel de specializare a angajatilor, toate acestea sunt elemente care vor conta tot mai mult”, a mai spus managerul de la Auto Italia.
In ceea ce priveste buy-back-ul, sansele ca acest serviciu sa se dezvolte in Romania sunt destul de reduse, spune expertul Marius Carp.
„Din pacate, nu avem un sistem bine pus la punct pe acest segment, iar potentialul de crestere e redus, deoarece clientela este destul de redusa. Iar acum, in conditiile in care sunt multe firme de leasing care s-au trezit cu masinile inapoi, incercand sa le vanda mai departe, va fi si mai greu”, a spus Carp.
Batalia pe piesele de schimb
In prezent, potrivit specialistilor, afacerile din domeniul service-urilor auto se zbat sa supravietuiasca, o treime din service-urile independente aflandu-se in pragul falimentului, declara reprezentantii Asociatiei Societatilor de Service Auto Independente.
Daca service-urile importatorilor de automobile au, cat de cat, o clientela stabila, formata in special de clientii ale caror masini sunt in garantie, restul service-urilor se lupta cu blocajul financiar. Iar principalii vinovati sunt, in opinia reprezentantilor ASSAI, firmele de asigurare care platesc cu intarziere, iar mai nou, au impus service-urilor obligativitatea de a lucra numai cu piesele agreate de asiguratori.
„In conditiile in care 60% din afacerile service-urilor vin din piesele de schimb si numai 40% din manopera, efectul deciziei este foarte grav. Asiguratorii s-au apucat sa aduca ei piese, in speranta ca daunele pe care trebuie sa le achite vor fi mai mici. Am sesizat Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si Consiliul Concurentei”, au declarat oficialii asociatiei.
Detalii despre astfel de situatii puteti citi aici si aici
In replica, firmele de asigurari au anuntat ca toate operatiunile pe care le efectueaza respecta legislatia in vigoare.
Specialistii in piata auto spun ca astfel de probleme arata, in fapt, cat de grava este criza.
„In conditiile in care clientii au inceput sa vina mai rar la service, iar vanzarile de polite de asigurare au scazut odata cu inghetarea vanzarilor si in contextul in care multi au renuntat la politele casco, este de asteptat ca aceste probleme sa se acutizeze”, spune analistul auto Marius Carp.
„Castigatorii crizei ar trebui sa fie clientii care, in contextul cresterii concurentei in domeniu, ar trebui sa primeasca servicii mai bune si mai ieftine”, a mai spus analistul.